Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland  (gelezen 51867 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #70 Gepost op: 11 oktober 2014, 15:57:40
Citaat van: HJ94 link=msg=1301319 date=1413034344
Bijzonder dat men de basiszorg baseert op het aantal woningbranden en dit probeert te verbeteren door rookmelders. Echter, wij zijn als verkeerskundigen in Nederland hard bezig om het aantal ongevallen te laten afnemen, maar dit gaat niet van de één op de andere dag. Moet een bekneld slachtoffer van een verkeersongeval nu langer in het voertuig wachten op hulp doordat er in een bepaald gebied minder woningbranden zijn?

Het aantal woningbranden verminder je niet door het aanbrengen van rookmelders, wel kun je middels een rookmelder, dus een zo vroegtijdig mogelijke alarmering, de consequenties mogelijk beperken.
De vroegtijdige alarmering door een rookmelder kan wel de nodige invloed hebben op het aantal en de ernst van de slachtoffers. Echter, in ieder geval, voor de materiele zaken wordt de vroegtijdige alarmering in een aantal situaties (zwaar) te niet gedaan door de soms beduidend langere aanrijtijden van de hulpverleners en de vertraging door het materieel dat in eerste instantie uitrukt. (o.a. SIV etc.)

Die langere aanrijtijden gaan natuurlijk ook gelden voor andere zaken dan woningbranden zoals o.a. inzetten tbv beknellingen, waterongevallen, instortingen,......... en zaken met gevaarlijke gassen, koolmonoxide etc.

De propaganda voor de rookmelders gaat hand in hand met de verhoging van de aanrijtijden.
De verhoging van de aanrijtijden komt weer voort uit een kostenbesparing op het uitvoerende gedeelte van o.a. de brandweer.

Als je het totale netto effect bekijkt zal het aantal slachtoffers beperkt worden door rookmelders echter de consequenties voor de werkelijke brandbestrijding en andere inzetten van de brandweer worden nmm zwaar onderbelicht.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 12 oktober 2014, 11:08:52
Citaat van: HJ94 link=msg=1301319 date=1413034344
Bijzonder dat men de basiszorg baseert op het aantal woningbranden en dit probeert te verbeteren door rookmelders. Echter, wij zijn als verkeerskundigen in Nederland hard bezig om het aantal ongevallen te laten afnemen, maar dit gaat niet van de één op de andere dag. Moet een bekneld slachtoffer van een verkeersongeval nu langer in het voertuig wachten op hulp doordat er in een bepaald gebied minder woningbranden zijn?
Hoe kun je in vredesnaam een woningbrand maatgevend laten zijn voor de basisbrandweerzorg?
Dat is mooi in een stad, met een industrieterrein waar geen zware chemische industrie staat. Maar in dit geval kent Zeeland de nodige zware petro chemische industrie. Is daar in sommige gevallen wel bedrijfsbrandweer, maar gaat het echt mis heb je daar gewoon slagkracht vanuit de regio voor nodig. Verder is het droevig om te zien hoe ook hier word gegoocheld met opkomsttijden..


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #72 Gepost op: 12 oktober 2014, 12:21:29
Citaat van: Thor link=msg=1301325 date=1413035860
Het aantal woningbranden verminder je niet door het aanbrengen van rookmelders, wel kun je middels een rookmelder, dus een zo vroegtijdig mogelijke alarmering, de consequenties mogelijk beperken.

Dank voor de aanvulling, dat bedoelde ik inderdaad.

Citaat van: Peter71 link=msg=1301452 date=1413104932
Hoe kun je in vredesnaam een woningbrand maatgevend laten zijn voor de basisbrandweerzorg?

Tsja, VRZ-style...


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #73 Gepost op: 12 oktober 2014, 12:27:44
Standaard TS4 voor woningbranden, maar de factsheet TS4 zegt:

Citaat
De TS-4 wordt in de meeste gevallen, binnen het eigen verzorgingsgebied, als zelfstandige eenheid
gealarmeerd. Er zijn echter vijf meldingclassificaties waar een standaard TS meegealarmeerd wordt;
- OMS handmelder
- Brand Binnenbrand
- Brand Industrie
- Waterongeval persoon/voertuig

Binnenbrand zou dan TS4+TS6 zijn als ik het zo lees, of mis ik iets..


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #74 Gepost op: 12 oktober 2014, 14:07:42
Die factsheet geldt/gold volgens mij bij de huidige ts4 pilot die inmiddels een aantal jaren loopt. Er zijn nu posten die overdag als ts4 uitrukken en daarbij wordt regelmatig een ts6 bij mee gealarmeerd. Volgens mij is het de bedoeling van 'maatwerkplan' dat er straks ALLEEN een ts4 op bijv. Een binnenbrand afgaat. Die nieuwe ts4 zou dan voorzien zijn van een automatische pomp??? Zodat je toch met 4 man direct naar binnen schijnt te kunnen.... Althans volgens de bedenkers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 12 oktober 2014, 14:11:42
Zover was ik ook al. Het zou ook niet kloppen om meteen eenTS6 mee te sturen, want waar zou die dan vandaan moeten komen? Je staat in de kleinere gemeentes  met 4 man voor de klus, en je moet maar hopen dat er snel back-up is.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #76 Gepost op: 12 oktober 2014, 22:52:22
Het hele TS-4 verhaal is mooi op papier maar in de praktijk zitten er wat mij betreft nog veel haken en ogen aan!
Denk hierbij aan training, aanschaf voertuigen, met 4 man uitrukken en trainingen die men wel moet gaan volgen..
Ook de Zeeuwse zuinigheid gaat in mijn ogen echt te ver, je kan met een TS-4 best een eerste klap uitdelen maar dan moet je wel zorgen voor een gegarandeerde back-up en niet pas alarmeren als het nodig is want dan ben je al ruim 10 tot 12 min verder.

Ik snap dat ze willen bezuinigen op de kosten maar dat ze nu weer gelijk op veiligheid gaan bezuinigen dat gaat me echt te ver.
Er zijn mensen in de hoge leiding die echt oogkleppen op hebben en alleen maar denken aan het einddoel en de rest wordt afgeserveerd als niet belangrijk of we zullen er naar kijken als het op de bodem van de prullenbak ligt  :-\

Dus we zijn er nog lang niet  >:D
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #77 Gepost op: 13 oktober 2014, 01:55:52
de begrotingen voor de brandweer zijn de afgelopen jaren explosief gestegen
Staat boven aan deze pagina
Invoering Veiligheidsregios is dus goed betaalde managers,clustercommandanten,sectiecommandanten,postcommandanten,communicatiedeskundigen en ga zo door.Allemaal voorzien van een mooie Volkswagen uit de Lapv mantel.
Je ziet het in RR waar bij een Grip een lijstfunctionarissen word gealarmeerd waarvoor een apart pakeervak moet worden afgebakend.
Als ze eerst daar eens wat gaan schrappen denk ik dat al dieandere noodgrepen niet nodig zijn.Als we doorgaan op de ingeslagen weg hebben we straks brandweerzorg op derde wereld niveau


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #78 Gepost op: 13 oktober 2014, 02:13:04
De Raad van Brandweercommandanten heeft onlangs een behoorlijke schop gegeven tegen de TS4 en variabele voertuigbezetting, dus de druk is een klein beetje van de ketel. In het advies aan de minister staat ongeveer het volgende:

Bij een maatgevende melding (woningbrand etc.) dienen er 6 eenheden (personen) na de eerste melding ter plaatse te komen. Dit kan bijvoorbeeld een TS6 zijn, maar ook een TS4 + RV, TS4 + SIV2 of SIV2 + TS4. Maar nu de truc van het verhaal: de ter plaatse tijd wordt pas afgeklokt op het moment dat alle 6 de eenheden ter plaatse zijn >:D En de wet betreffende de opkomsttijden blijft gewoon van kracht zoals deze is...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #79 Gepost op: 13 oktober 2014, 13:19:50

Meeste woningbranden in Overijssel en Limburg
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/meeste-woningbranden-overijssel-en-limburg

In Zeeland waren 13,8 woningbranden per 1000 huishoudens in 2013.
Nederland 15,3 per 1000 huishoudens.