Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland  (gelezen 51935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #80 Gepost op: 13 oktober 2014, 14:28:15
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1301539 date=1413159184
De Raad van Brandweercommandanten heeft onlangs een behoorlijke schop gegeven tegen de TS4 en variabele voertuigbezetting, dus de druk is een klein beetje van de ketel. In het advies aan de minister staat ongeveer het volgende:

Bij een maatgevende melding (woningbrand etc.) dienen er 6 eenheden (personen) na de eerste melding ter plaatse te komen. Dit kan bijvoorbeeld een TS6 zijn, maar ook een TS4 + RV, TS4 + SIV2 of SIV2 + TS4. Maar nu de truc van het verhaal: de ter plaatse tijd wordt pas afgeklokt op het moment dat alle 6 de eenheden ter plaatse zijn >:D En de wet betreffende de opkomsttijden blijft gewoon van kracht zoals deze is...

Dan begrijp ik niet dat in diverse regio's waar deze commandanten de baas zijn wel deze SIV / TS4 pilots (of reeds ingevoerd) in de uitrukprocedure zijn opgenomen. Zij remmen de boel af en de VR's kunnen er gewoon mee doorgaan? Dan ben je geen baas in je eigen club!

En dat laatste (de 6e man ter plaatse bepaalt de tijd) mag wel meer onder de aandacht worden gebracht bij de bestuurders. Prima dat er snel een SIV vertrekt maar de tijd stopt bij aankomst van de TS 4 die erna volgt. Ik denk dat heel veel pilot-opkomsttijden er nu weer anders uit gaan zien!


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #81 Gepost op: 13 oktober 2014, 17:11:13
Dit is een heel duidelijk geval van het 'twee-petten systeem'. Binnen de eigen regio moeten de commandanten bezuinigingen doorvoeren waardoor er allerhande voertuigbezettingen worden ingevoerd, maar aan de minister moet een vakinhoudelijk advies worden afgegeven.

Betreffende dit voorstel: dit moet nog door de minister goedgekeurd worden. Dat beschouw ik enigszins als een formaliteit. Maar vanaf dat moment zullen er inderdaad behoorlijk wat veranderingen gaan optreden in de huidige pilots etc.. Laten we het er op houden dat ik blij ben dat ik op dit moment geen brandweermanager ben e050


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #82 Gepost op: 4 november 2014, 19:52:07

Baarland wil brandweerpost niet kwijt

 
BAARLAND - De dorpsraad van Baarland voert actie voor het behoud van de brandweerpost in het dorp. De post staat bij de Veiligheidsregio Zeeland op de lijst met posten die mogelijk moeten sluiten.
 
Handtekeningen
In het dorp zijn spandoeken en borden opgehangen en de dorpsraad heeft maandagavond handtekeningen verzameld onder inwoners van Baarland. Voorzitter Jet Remijn van de dorpsraad zegt dat de brandweerpost niet alleen voor Baarland maar ook de omliggende dorpen belangrijk is.

Bezuinigen
Het merendeel van de Zeeuwse brandweervrijwilligers vindt het zorgelijk dat een aantal brandweerposten gaat sluiten. De Veiligheidsregio Zeeland moet 15 tot 20 procent bezuinigingen. Eén van de manieren om dat te realiseren is de sluiting van acht van de 69 Zeeuwse brandweerposten.

Acties
In de andere Zeeuwse plaatsen waar ook brandweerposten staan die mogelijk gesloten worden, werd eerder al actie gevoerd.

©Omroep Zeeland
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #83 Gepost op: 8 november 2014, 10:02:54
Zeeland telt opvallend veel brandweerlieden
  
VLISSINGEN - Van alle regio's beschikt Zeeland naar verhouding over verreweg de meeste brandweerlieden.
Dat is vooral te danken aan het grote aantal vrijwilligers
Misschien reden voor de regio Zeeland om nog eens goed te bedenken, dat je als regio nog steeds afhankelijk bent van diezelfde vrijwilligers. En dat als deze massaal de pieper aan de wilgen gaan hangen je pas goed een probleem hebt. Het sluiten van posten is niet meteen een oplossing om bezuinigingen er door te drukken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gaspakteam brandweer Terneuzen in staking

    
TERNEUZEN - Het gaspakteam van de brandweer in Terneuzen is sinds 1 november niet meer inzetbaar.

Het team protesteert daarmee tegen de bezuiningingsoperatie bij de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Citaat van: Peter71 link=msg=1307182 date=1415445452


Goes staat ook sinds paar weken buiten dienst ivm zelfde reden.. Gaan nu standaard 2 teams op pad bij een OGS melding ivm deze omstandigheden. :-X


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #86 Gepost op: 8 november 2014, 16:42:56
Deze "omstandigheden" heeft de VRZ aan hun eigen te danken!!
Ze zijn een weg ingeslagen die totaal niet realistisch is en zelfs meer geld gaat kosten dan de huidige vorm van nu.

Volgens de beleid maker heeft Zeeland genoeg aan twee gaspakkenteams (eentje boven en eentje onder de Westerschelde).
Het vreemde is dat de kanaalzone (onder de Westerschelde) een sterke groei laat zien bij de (Petro)chemische bedrijven en het Sloe gebied (boven de Westerschelde) juist een sterke krimp.
Zo zijn in het Sloe gebied veel BRZO bedrijven door omstandigheden gestopt met hun bedrijfsvoering, dan zou je toch kunnen indenken dat je juist de gebieden met sterke groei de incidentenbestrijding op pijl zal houden.
Maar verbaast u niet maar verwonderd u slechts, zo denkt de VRZ niet!!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #87 Gepost op: 9 november 2014, 09:02:27
Ik vraag me alleen ernstig af of een staking iets gaat oplossen. Mocht er nu iets gebeuren en die 2 overgebleven teams gaan dat klusje vervolgens ook nog eens keurig oplossen. Heb je dus min of meer mee gewerkt aan de motivatie van de regio om die teams op te doeken, en stel je de regio in het gelijk.
Ik begrijp de boosheid volledig, en dat zou ik zeer zeker ook zijn. Maar stakingen, of de pieper aan de wilgen hangen zijn zaken waarmee je een regio zomaar eens in de kaart zou kunnen spelen. :-\


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #88 Gepost op: 10 november 2014, 20:49:13
Citaat van: Peter71 link=msg=1307289 date=1415520147
Ik vraag me alleen ernstig af of een staking iets gaat oplossen. Mocht er nu iets gebeuren en die 2 overgebleven teams gaan dat klusje vervolgens ook nog eens keurig oplossen. Heb je dus min of meer mee gewerkt aan de motivatie van de regio om die teams op te doeken, en stel je de regio in het gelijk.
Ik begrijp de boosheid volledig, en dat zou ik zeer zeker ook zijn. Maar stakingen, of de pieper aan de wilgen hangen zijn zaken waarmee je een regio zomaar eens in de kaart zou kunnen spelen. :-\

Geloof niet elke krantenkop Peter  ;)
Staking is nou niet echt de juiste benaming.
De besprekingen zijn nog in volle gang, dus tot die tijd is het gewoon even een pas op de plaats.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #89 Gepost op: 22 november 2014, 15:20:44
VEILIGHEID VAN INWONERS BUITENGEBIED IN GEDING DOOR SLUITING BRANDWEERPOST?  
op 21 nov 2014

De Veiligheidsregio Zeeland is van plan om de brandweerpost in Baarland sluiten. Dit als uitkomst van het project  Maatwerk in Brandweerzorg. De (oorspronkelijke) doelstelling van het project was het bieden van een hoger niveau van veiligheid in heel Zeeland. Naast deze doelstelling is er een taakstellende bezuinigingsopdracht gegeven. Dit zorgt ervoor dat er in Zeeland een aantal brandweerposten zullen sluiten, waaronder de post Baarland.

Opkomsttijd brandweer

De post Baarland heeft als ‘verzorgingsgebied’ de dorpen: Baarland, Kwadendamme, Hoedekenskerke en Oudelande (het ‘buitengebied’). Na sluiting van deze post zullen de dorpen worden bediend vanuit de posten Heinkenszand, ’s-Gravenpolder en/of Ovezande. Hierdoor wordt de opkomsttijd in geval van brand aanzienlijk verlengd. Daarbij is het van belang om te weten dat de brandweer in Zeeland (met de huidige brandweerposten) in 47 procent van de incidenten voldoet aan de normtijden die gesteld zijn in het Besluit Veiligheidsregio’s (landelijk percentage is dat 67 procent en regionaal 48 procent).
http://www.borsele.vvd.nl/actueel_14192/72333/