Mee met de Belgische wegpolitie: Alloo bij de Wegpolitie

Auteur Topic: Mee met de Belgische wegpolitie: Alloo bij de Wegpolitie  (gelezen 78607 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #70 Gepost op: 30 oktober 2015, 15:02:21
Dit is geregeld in o.a. het Benelux-verdrag ( en/of Schengen/Prum ).


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #72 Gepost op: 2 november 2015, 21:08:37
Leuk programma, geeft eens een andere kijk op politie werk. Eens niet alleen maar sensatie en zwaailichten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #73 Gepost op: 6 november 2015, 01:02:29
En aflevering 4: http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/256686983455000#hash-video-hl|block-medialaan-vod-program|135526
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #74 Gepost op: 6 november 2015, 11:47:28
Wat mij opviel is dat bij de eerste melding de drie verdachten allemaal in hetzelfde busje worden getransporteerd, is dat niet 'gevaarlijk' i.v.m. het verhoor dat daarna plaatsvindt?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #75 Gepost op: 6 november 2015, 13:40:14
Klopt, viel mij ook op. Wat me ook opviel is bij de controle (+/- op 30min) dat die agent naar de bewoner die er staat te fotograferen/filmen met zijn tablet de man aanspreekt dat hij de foto's/filmopname niet mag publiceren op internet. Geld daar niet hetzelfde als bij ons dat je gewoon mag filmen/fotograferen op de openbare weg?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #76 Gepost op: 6 november 2015, 16:50:35
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382455 date=1446813614
Klopt, viel mij ook op. Wat me ook opviel is bij de controle (+/- op 30min) dat die agent naar de bewoner die er staat te fotograferen/filmen met zijn tablet de man aanspreekt dat hij de foto's/filmopname niet mag publiceren op internet. Geld daar niet hetzelfde als bij ons dat je gewoon mag filmen/fotograferen op de openbare weg?

Fotograferen en filmen wel, publiceren is een ander verhaal. Heeft met portretrecht te maken.
In Nederland mag je ook niet zomaar alles wat je op de openbare weg filmt publiceren.
Als jij heel bewust op de openbare een agent of willekeurige andere persoon gaat filmen, en echt alleen hem filmen, zonder dat dit maatschappelijk belang heeft maar je enige doel is het in beeld brengen van deze persoon dan mag je het niet zomaar publiceren en kan deze persoon of agent zich beroepen op het portretrecht.

Het is dan aan de rechter om te beslissen of het nieuwswaarde heeft dat een agent bijvoorbeeld een peukje staat te roken naast zijn auto of niet. Ook hangt het er dan weer van af: Was jou doel de agent filmen of liep hij toevallig door het beeld heen.

Ja filmen mag, ja publiceren mag, maar er is ook portretrecht en zodra het filmpje over een persoon specifiek gaat kan hij zich daarop beroepen. Dan mag publiceren niet zonder meer.
Ik gok dat ze in België van mening zijn dat een agent die een alcoholcontrole uitvoert 0 nieuwswaarde heeft, net als een frietboer die friet bakt.

Ik gok dat


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #77 Gepost op: 6 november 2015, 16:59:10
Citaat van: Daniel! link=msg=1382411 date=1446806848
Wat mij opviel is dat bij de eerste melding de drie verdachten allemaal in hetzelfde busje worden getransporteerd, is dat niet 'gevaarlijk' i.v.m. het verhoor dat daarna plaatsvindt?

Er zitten toch agenten bij in het busje? Als de verdachten afspraken maken over wat ze zullen vertellen horen de agenten toch dat ze die afspraken aan het maken zijn?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #78 Gepost op: 6 november 2015, 19:33:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382455 date=1446813614
Klopt, viel mij ook op. Wat me ook opviel is bij de controle (+/- op 30min) dat die agent naar de bewoner die er staat te fotograferen/filmen met zijn tablet de man aanspreekt dat hij de foto's/filmopname niet mag publiceren op internet. Geld daar niet hetzelfde als bij ons dat je gewoon mag filmen/fotograferen op de openbare weg?

Aanvulling: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2008499/2014/08/26/Politie-filmen-mag-wel-als-het-relevant-is.dhtml

In dit geval is er dus weinig nieuwswaarde aangezien de agent gewoon zijn werk doet. Daardoor kan hij zich in België dus beroepen op zijn recht op privacy.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #79 Gepost op: 15 november 2015, 11:33:26