GRIP 2 Zeer grote brand (parkeergarage Art hotel) Mijnsherenlaan - Rotterdam 06-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (parkeergarage Art hotel) Mijnsherenlaan - Rotterdam 06-09-2014  (gelezen 36539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: GLZ link=msg=1294662 date=1410350658
Het is ook nooit goed, als men een minuut later opgeschaald had, of minder opgeschaald had dan was het ook niet goed. Dit is een opschaling voor een serieus incident dat gelukkig minder heftig uitpakte dan de eerste inschattingen. het was dus mazzel dat al die mensen niet nodig waren.

Die mensen zijn nooit nodig en kosten alleen geld. Een brand blus je niet door papieren in te vullen of betaald toeschouwer te spelen...


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Citaat van: warhamstr link=msg=1295023 date=1410473315
Die mensen zijn nooit nodig en kosten alleen geld. Een brand blus je niet door papieren in te vullen of betaald toeschouwer te spelen...
Zo is het. Gewoon met z'n allen met brandslangen erheen rennen en blussen die hap, zonder enige coördinatie of afstemming. Dat gebeurde vroeger ook, dus dat kan nu ook nog steeds prima. Verder is er namelijk geen énkel belang om rekening mee te houden. :|
greetz,  Enrique


visren

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Een stukje coördinatie/afstemming is bij elk werk nodig, alleen de verhouding uitvoerend/coördinerend personeel moet niet scheef gaan groeien. Nu is bij een incident als dit waarschijnlijk veel overleg nodig ivm het naastgelegen hotel, wat een wat groteren coördinerende inzet verklaard (Apart team voor garage en hotel?). Maar vaak zie je snel erg veel functionarissen opgeroepen zijn waar ik niet altijd het nut van in zie.

Daarnaast lijkt het misschien soms ook meer dan het is, een functionaris zit vaak alleen in een auto, terwijl de overige eenheden met 6 man tegelijk aankomen.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Citaat van: visren link=msg=1295052 date=1410510672
Een stukje coördinatie/afstemming is bij elk werk nodig, alleen de verhouding uitvoerend/coördinerend personeel moet niet scheef gaan groeien. Nu is bij een incident als dit waarschijnlijk veel overleg nodig ivm het naastgelegen hotel, wat een wat groteren coördinerende inzet verklaard (Apart team voor garage en hotel?). Maar vaak zie je snel erg veel functionarissen opgeroepen zijn waar ik niet altijd het nut van in zie.

Daarnaast lijkt het misschien soms ook meer dan het is, een functionaris zit vaak alleen in een auto, terwijl de overige eenheden met 6 man tegelijk aankomen.
Ja, ik snap het punt wel hoor, maar het werd iets te zwart-wit voorgesteld m.i. ;-) Absoluut zitten er bij de meeste GRIP-situaties in Rijnmond mensen in één van de verschillende staven/copi/rot etc., die weinig tot geen inbreng hebben. Denk aan een adviseur gevaarlijke stoffen bij een GRIP ivm veel onwelle schoolkinderen door hittestuwing bv. Of iemand van het Havenbedrijf bij een inzet zonder enige nautisch belang. Maar er is in Rijnmond voor gekozen om een brede kernbezetting te hebben, om de kans op vertraging door extra op te roepen functionarissen te verkleinen. Dat zijn nu eenmaal keuzes. Kan me er wel wat bij voorstellen. In veel gevallen is het echter een kwestie van "beter mee verlegen dan om verlegen". En dat heb je denk ik bij elk standaard inzetadvies. Een TS met 6 man voor één katje in de boom bij wijze van spreken.
greetz,  Enrique