Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 226574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 24 november 2008, 21:34:24
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2635506/__Britse_agent_met_verdovingspistool__.html

ma 24 nov 2008, 18:51
Britse agenten krijgen verdovingspistool

LONDEN -  Britse agenten worden voortaan uitgerust met een verdovingspistool. Tot nu toe droegen politieagenten in Groot-Brittannië in principe geen wapens, maar dat verandert nu volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat meldde de BBC maandag.

De politie krijgt 10.000 extra elektronische verdovingspistolen ter beschikking. Ruim 30.000 agenten worden getraind om met de wapens om te gaan. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken, Jacqui Smith, kunnen agenten zich met de pistolen beter beschermen.

Amnesty International maakt zich zorgen over de plannen, omdat de verdovingspistolen volgens de organisatie gevaarlijk en dodelijk zijn. De organisatie stelt dat sinds 2001 alleen al in de Verenigde Staten meer dan driehonderd mensen omkwamen door een schot van een verdovingspistool.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #21 Gepost op: 25 november 2008, 05:11:00
Ze heten dan ook niet voor niets "less-than-lethal"...
Arts  www.alphalog.nl


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #22 Gepost op: 25 november 2008, 15:29:18
op het moment dat een agent, geen taser gun maar een echte vuurwapen heeft, en zijn vuurwapen zou moeten trekken denk ik dat dit op het zelfde neer komt, in beide gevallen bestaat de kans dat de verdachte overlijdt, in het laatste geval is die kans iets groter dan de eerste. met andere woorden op het moment dat een agent juist is opgeleid ( dus niet zoals in de VS ) en een tasergun tevoorschijn haalt en zeker een engelse die niet over vuurwapens beschikt denk ik dat het geweld wat vrijkomt bij gebruik van een taser zeer beneden proporties is gezien delict waar de verdachte van verdacht wordt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 25 november 2008, 18:06:08
op het moment dat een agent, geen taser gun maar een echte vuurwapen heeft, en zijn vuurwapen zou moeten trekken denk ik dat dit op het zelfde neer komt, in beide gevallen bestaat de kans dat de verdachte overlijdt, in het laatste geval is die kans iets groter dan de eerste. met andere woorden op het moment dat een agent juist is opgeleid ( dus niet zoals in de VS ) en een tasergun tevoorschijn haalt en zeker een engelse die niet over vuurwapens beschikt denk ik dat het geweld wat vrijkomt bij gebruik van een taser zeer beneden proporties is gezien delict waar de verdachte van verdacht wordt.

Ik weet niet of je op de hoogte bent van de Amerikaanse opleiding? Tevens weet ik niet of je weet hoe het Engelse politieapparaat in elkaar zit?

Tevens vind ik niet dat je kunt zeggen dat het geweld wat vrijkomt bij een taser zeer beneden proporties is in verhouding met een bepaald delict. Dit zal per delict en situatie verschillend zijn. Tevens is het nadeel van een taser dat je maar een keer kunt ''schieten'' en vast is dus vast (of mis = mis)

Persoonlijk weet ik nog niet helemaal wat ik van de tasergun moet vinden. In Nederlands zie ik het (vooralsnog) niet als een aanvulling op het bestaande wapenbeleid.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 25 november 2008, 18:12:00
En als er dan een met pakweg een M4 tegen over je staat....  ::)

Ik heb ookal een keertje gezien op een filmpje dat de draden van de taser losraakte, en de verdachte gewoon doorliep...

Zou het misschien wat zijn om er eentje in bijv. een voertuig te leggen, kan je hem als het (misschien) nodig is meepakken en je hebt ook nog gewoon je vuurwapen aan de koppel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 25 november 2008, 18:15:38
Joost, je was me net voor.  ;)

Idd bij de voertuig inventaris toevoegen. Ik kan me voorstellen dat als je bv bij een burenruzie tp komt en er staat een vent van 2m hoog, formaat kleerkast en onder invloed van weet ik wat, met spullen te zwaaien die je als wapen kan zien....taseren en afvoeren.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 25 november 2008, 18:18:13
Joost, je was me net voor.  ;)

Idd bij de voertuig inventaris toevoegen. Ik kan me voorstellen dat als je bv bij een burenruzie tp komt en er staat een vent van 2m hoog, formaat kleerkast en onder invloed van weet ik wat, met spullen te zwaaien die je als wapen kan zien....taseren en afvoeren.

Tsja ... en dan ook daar weer voor trainen (certificeren en bijhouden) en nog een extra keuze middel ...
Je hebt altijd de pepperspray nog (ook al werkt die niet altijd) en voor dit soort mooie actie's hebben we altijd nog een hondengeleider.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 25 november 2008, 18:18:36
Pas geleden was er een amerikaansfilmpje op het internet waarbij een agent een taser gebruikte op iemand die op een steiger stond. Die persoon werd perfect geraakt, verstijfde en viel met zijn hoofd, vanaf de 1e verdieping, op de grond en was dood (door de val)...  :-X

Laten we in NL de taser lekker laten gebruiken door teams die daarvoor getraind zijn en die duidelijke inzet criteria hebben. De koppels van de agenten zijn al zo zwaar...  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 25 november 2008, 18:25:07
Tsja ... en dan ook daar weer voor trainen (certificeren en bijhouden) en nog een extra keuze middel ...
Je hebt altijd de pepperspray nog (ook al werkt die niet altijd) en voor dit soort mooie actie's hebben we altijd nog een hondengeleider.

Daar dacht ik ook al aan ja. Maar goed, als actie direct gewenst is, wachten is geen optie.. de betrokkene dreigt iemand wat aan te doen, is door het dolle heen. Zit vaak een ellendig verhaal achter, is zelf misschien s.o. van de situatie. Als je 'm dan kan taseren i.p.v. je dienstwapen...En nee, het koppel hangt idd vol genoeg.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #29 Gepost op: 25 november 2008, 18:29:16
Pas geleden was er een amerikaansfilmpje op het internet waarbij een agent een taser gebruikte op iemand die op een steiger stond.

Only in America... Daar zitten een hele boel ''cowboys'' tussen. Ook veel ''paniekschutters'' die bij hectische situaties gelijk hun wapen leegknallen en gelijk weer herladen. Maar goed, ze maken dan ook extreme dingen mee, meer als in NL.

Maar schieten als iemand op een steiger balanceerd? Beetje gezond verstand gebruiken! En dat zit in NL over het algemeen wel snor, toch?