Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 226592 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #30 Gepost op: 26 november 2008, 00:52:10
Ik weet niet of je op de hoogte bent van de Amerikaanse opleiding? Tevens weet ik niet of je weet hoe het Engelse politieapparaat in elkaar zit?

als ik youtube filmpjes zie waarin een agent (US) meteen naar taser grijpt als iemand niet uit een auto wilt stappen, of niet wilt "blazen"of dit soort dingen en dan veel meer dan 1 filmpje, dan schat ik de opleiding niet heel erg hoog in.

opleiding laat ik even in het midden. maar een aantal organisaties/mensen, vinden dat het wapen verboden zou moeten worden omdat het dodelijk zou zijn. dit vind ik wel erg kort door de bocht. kun je net zo goed vuurwapens ook kunnen laten inleveren die zijn ook dodelijk??  een wapen heeft tot doel  een "doelwit"uit te schakelen. en een taser bereikt dit zonder erg veel nevenschade. ik zie het dan ook meer als een aanvulling, peperspray heeft voordelen, nadelen, maar ook beperkingen zo ook dit middel. ik denk niet dat het middel erger dan de kwaal zou zijn. nou een vraag, waarom zou een agent wapens/geweld willen gebruiken? een gemiddelde agent grijpt niet zomaar naar wapens omdat het leuk is,  is mijn indruk..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #31 Gepost op: 26 november 2008, 01:27:13
als ik youtube filmpjes zie waarin een agent (US) meteen naar taser grijpt als iemand niet uit een auto wilt stappen, of niet wilt "blazen"of dit soort dingen en dan veel meer dan 1 filmpje, dan schat ik de opleiding niet heel erg hoog in.

opleiding laat ik even in het midden. maar een aantal organisaties/mensen, vinden dat het wapen verboden zou moeten worden omdat het dodelijk zou zijn. dit vind ik wel erg kort door de bocht. kun je net zo goed vuurwapens ook kunnen laten inleveren die zijn ook dodelijk??  een wapen heeft tot doel  een "doelwit"uit te schakelen. en een taser bereikt dit zonder erg veel nevenschade. ik zie het dan ook meer als een aanvulling, peperspray heeft voordelen, nadelen, maar ook beperkingen zo ook dit middel. ik denk niet dat het middel erger dan de kwaal zou zijn. nou een vraag, waarom zou een agent wapens/geweld willen gebruiken? een gemiddelde agent grijpt niet zomaar naar wapens omdat het leuk is,  is mijn indruk..

Je kunt de werkwijze van de Amerikaanse politie ook simpelweg niet vergelijken met de politie hier in Nederland. Ik keur de Amerikaanse wijze niet goed of niet fout, maar ik weet wel dat hun werkwijze een duidelijke manier van optreden is. Je hebt te doen wat zij zeggen, doe je dat niet ben je strafbaar (en mogen zij geweld gebruiken). Om dan meteen over het opleidingsniveau te beginnen lijkt me niet echt redelijk.

Een agent wil geen wapens gebruiken maar de Nederlandse politie heeft het zogenaamde geweldmonopoli, oftwel zij zijn de enige die geweld (in bepaalde gevallen) mogen gebruiken. Je zou dus in mijn ogen niet moeten spreken van ''willen'' maar ''mogen'' of ''moeten''.

Daar kom je dus meteen weer bij de praktijk op straat uit, en dan ga ik me (naast de ruimte die je mist aan je koppel  ;)) afvragen of je in die ene splitt-second (of in die periode voor die seconde) dan maar de keus moet gaan krijgen uit vier of vijf wapens (wapenstok, pepperspray, taser, vuurwapen of hond).

Voor speciale teams kan de taser zeker een aanvulling zijn, voor de gewone diender op straat, lijkt het mij niet echt een aanvulling.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #32 Gepost op: 26 november 2008, 20:59:14
Ik denk niet dat de taser een goede aanvulling is van het materiaal wat de agenten nu hebben en wat ze straks nog gaan krijgen.

Wat Jerommeke 88 al aanhaalde mag de gemiddelde diender straks echt op krachttraining. Nog zo'n apparaat aan de koppel....? Het lijken straks wel van die gunslingers uit het wilde Westen, aan elke heup 1 schiettuig en de taser in een crossdrawholster zeker...? En dan zul je maar idd. effe niet kunnen kiezen...::)

In de auto mee? Complete onzin. "Maat, ik houd die vent wel effe aan de praat, pak jij effe weer de lift naar beneden vanaf 6 hoog en haal effe de taser voor het geval dat...."

Tasers blijven gewoon ondingen.Er is nog teveel onbekend over de medische effecten. Er vallen nog steeds doden, ook zonder val van 1 hoog.
Als de taser word ingevoerd, lijkt mij het meer iets voor de jongens en meiden van het BZK-team. Maar die hebben ook al een ander apparaat wat wel aangemerkt wordt als non-lethal.
De Mossberg-500 met beanbag-slugs. En daarvan is wel bekend, dat ze gruwelijk veel pijn doen, maar zeker niet dodelijk hoeven te zijn bij deskundig gebruik. Als je iemand met zo'n taser bestookt, is er altijd een kans dat het echt misgaat. Dan schiet het zijn doel gewoon voorbij...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 26 november 2008, 21:55:38
Als de taser word ingevoerd, lijkt mij het meer iets voor de jongens en meiden van het BZK-team. Maar die hebben ook al een ander apparaat wat wel aangemerkt wordt als non-lethal.
De Mossberg-500 met beanbag-slugs. En daarvan is wel bekend, dat ze gruwelijk veel pijn doen, maar zeker niet dodelijk hoeven te zijn bij deskundig gebruik. Als je iemand met zo'n taser bestookt, is er altijd een kans dat het echt misgaat. Dan schiet het zijn doel gewoon voorbij...

Wat ik me dan afvraag, wat de aanvulling is van de taser naast de beanbag
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #34 Gepost op: 26 november 2008, 23:43:15
Je moet iemand ook niet met een bean-bag in het gezicht raken. En je moet niet onnodig veel ''taseren''. Aan alle wapens ziten risico's. Als je in het heetst van de strijd iemand verkeerd raakt met je lat, kan het ook nare gevolgen hebben. Of net een tikkie te ver doordraait met je boeien. Risico van het vak, zullen we maar zeggen?

Het zijn geweldsmiddelen. Maar iedere situatie is weer anders. De taser lijkt mij een mooie toevoeging aan de uitrusting. Kost alleen wat extra uurtjes IBT. Dan lunchen jullie maar wat korter op IBT-dagen, ja?!?  ;D ;D ;D


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #35 Gepost op: 26 november 2008, 23:51:25
Je moet iemand ook niet met een bean-bag in het gezicht raken. En je moet niet onnodig veel ''taseren''. Aan alle wapens ziten risico's. Als je in het heetst van de strijd iemand verkeerd raakt met je lat, kan het ook nare gevolgen hebben. Of net een tikkie te ver doordraait met je boeien. Risico van het vak, zullen we maar zeggen?

Het zijn geweldsmiddelen. Maar iedere situatie is weer anders. De taser lijkt mij een mooie toevoeging aan de uitrusting. Kost alleen wat extra uurtjes IBT. Dan lunchen jullie maar wat korter op IBT-dagen, ja?!?  ;D ;D ;D
Die lunch is nou net hetgene waardoor ik mijn bed uit kon komen voor IBT :P



Maar ik denk dat ik het met DB en jeroen eens ben, misschien voor de teams wat hoger in de geweldsspiraal (AE/AT etc) dat het een toevoeging is, maar voor de gewone diender denk ik dat er genoeg meegezeuld wordt.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 26 november 2008, 23:55:49
Die lunch is nou net hetgene waardoor ik mijn bed uit kon komen voor IBT :P
******


 denk ik dat er genoeg meegezeuld wordt.....

Ja, bij mij zijn het ook die kantinekroketten  ;)

Ja, er wordt ook genoeg meegezeuld. Daarom, in het voertuig! De Taser komt er toch wel, we lopen alleen wat jaartjes achter op de US of A.

Als je naar de percentages kijkt, in hoeveel % v.d. gevallen de taser goed heeft gedaan en in hoeveel % fout...? Er zijn altijd extremen en incidenten. Ik denk dat de taser meer goed als fout doet.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #37 Gepost op: 27 november 2008, 23:27:20
Taser voor de normale diender...hmm, zou wel kunnen, maar weet niet heb zo m'n twijfels over den haag.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #38 Gepost op: 28 november 2008, 14:48:22
Wat ik me dan afvraag, wat de aanvulling is van de taser naast de beanbag

Da's 'ne goeie...

Als ik even het originele bericht naar boven haal is het iets wat vooralsnog alleen voor de jongens en meiden van de BZK-ploegen bestemt is.
Maar daar heb ik dan de volgende vragen bij:

Wat is de achterliggende reden voor een taser? Ik kan me indenken dat het wat eenvoudiger inzetbaar is dan de Mossberg 500, je hebt het toch over een pistoolvormig wapen wat in krappe ruimtes makkelijker te gebruiken is dan een pump-action shotgun. Alhoewel het misschien handig zou zijn om eens na te denken over een schuif of klapkolf. Daarnaast: waarom niet pepperen?

Uit welke hoek komt het idee om de taser te bekijken als aanvulling voor de AT's? Komt het uit het veld of heeft iemand achter een bueau weer ergens een zak belastingcenten gevonden en gedacht: Laten we weer eens wat nieuw speelgoed kopen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 28 november 2008, 16:07:56
Da's 'ne goeie...

Als ik even het originele bericht naar boven haal is het iets wat vooralsnog alleen voor de jongens en meiden van de BZK-ploegen bestemt is.
Maar daar heb ik dan de volgende vragen bij:

Wat is de achterliggende reden voor een taser? Ik kan me indenken dat het wat eenvoudiger inzetbaar is dan de Mossberg 500, je hebt het toch over een pistoolvormig wapen wat in krappe ruimtes makkelijker te gebruiken is dan een pump-action shotgun. Alhoewel het misschien handig zou zijn om eens na te denken over een schuif of klapkolf. Daarnaast: waarom niet pepperen?

Uit welke hoek komt het idee om de taser te bekijken als aanvulling voor de AT's? Komt het uit het veld of heeft iemand achter een bueau weer ergens een zak belastingcenten gevonden en gedacht: Laten we weer eens wat nieuw speelgoed kopen.

Beanbag minimale afstand 10 meter om dodelijk letsel te voorkomen (zak is dan volledig uitgespreid).  Wie heeft er een woonkamer van 10 meter lang...  ;D De taser kan het gat tussen de 10 meter en 0 meter opvullen  ;)