Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 230596 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #800 Gepost op: 1 april 2018, 11:07:26
Ik heb een paar vragen aan de tegenstanders van tasers voor de politie, en ik hoop op serieuze antwoorden, van bijvoorbeeld Amnesty.

Hoe kunnen onbeheersbare geweldssituaties door de politie worden opgelost zonder tasers? En hoe kunnen die alternatieve systemen en maatregelen worden betaald?

Je zou als alternatief voor tasers bijvoorbeeld meer politiehonden kunnen kopen, maar een politiehond is veel duurder dan een taser, en geeft ook risico's.

Of permanente ME-kleding voor een deel van de surveillerende agenten, maar dat is zomers te warm en is onhandig met rennen. En daarbij zijn ook grote schilden nodig.

Eventueel grotere politieauto's aanschaffen, waarin grote doorzichtige kunststof schilden, ME-helmen, ME-wapenstokken en grote bussen pepperspray kunnen worden vervoerd. Maar ook grotere politieauto's aanschaffen is duurder dan tasers.

Eventueel jarenlange zware werkstraffen voor geweld tegen hulpdiensten. Of vredesonderwijs op scholen en via FM-radio.

Video's

Politiechef Willem Woelders over politiegeweld en tasers | PAUW



Politieagenten zijn geweld tegen politie helemaal zat - Pauw

Ik stem links.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #801 Gepost op: 2 april 2018, 14:55:58
Als Amnesty zoveel afkeer tegen de taser heeft: kom dan eens met een alternatief terwijl op filmpjes de meerwaarde al meermalen is bewezen.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #802 Gepost op: 2 april 2018, 15:11:04
Amnesty heeft geen totale afkeer tegen de taser. Het punt wat ze maken is dat de risico's onderschat worden en dat er specifiekere regels opgesteld moeten worden voor het gebruik ervan, vergelijkbaar met het vuurwapen. Zij zien vooral problemen met bijvoorbeeld de stun-mode, niet zichtbare gezondheidsproblemen en onrechtmatig gebruik.

Het standpunt van Amnesty: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/landen/nederland/het-gebruik-van-stroomstootwapens-in-nederland
Uitspraken op persoonlijke titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #803 Gepost op: 2 april 2018, 15:58:17
Amnesty heeft geen totale afkeer tegen de taser. Het punt wat ze maken is dat de risico's onderschat worden en dat er specifiekere regels opgesteld moeten worden voor het gebruik ervan, vergelijkbaar met het vuurwapen. Zij zien vooral problemen met bijvoorbeeld de stun-mode, niet zichtbare gezondheidsproblemen en onrechtmatig gebruik.

Het standpunt van Amnesty: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/landen/nederland/het-gebruik-van-stroomstootwapens-in-nederland

Er worden in deze publicatie van Amnesty zinnige argumenten genoemd. En in de VS wordt de taser door de politie inderdaad vaak lichtzinnig en zeer onverantwoordelijk toegepast.
Maar deze publicatie van Amnesty gaat voorbij aan de grote risico's van alle ándere vormen van politiegeweld. Ook die andere geweldsvormen kunnen leiden tot zeer ernstige pijn, en blijvende verwondingen, zowel bij verdachten als agenten.

Bijvoorbeeld blijvende hersenbeschadiging door een worsteling, waarbij iemands hoofd tegen de straat slaat. En dat kan ook een agent betreffen. Of een grote vechtpartij tussen een meute agressieve, dronken omstanders en enkele agenten, doordat een aanhouding te lang duurt, en doordat politieassistentie niet snel genoeg ter plaatse kan komen. We willen ook niet, dat er daarbij politieagenten blijvend gehandicapt raken of gedood worden. En dat zijn ook reële risico's, die thuishoren in deze discussie.  

Amnesty of het ministerie kunnen zelf (of samen) eventueel een internetforum starten over tasers, waar we deze problemen gedetailleerd kunnen bespreken, aan de hand van onderzoeksrapporten, video's, enzovoort.
Ik stem links.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #804 Gepost op: 2 april 2018, 19:28:03
Het moderatorteam heeft het bericht van kaasje verwijderd omdat dit onnodig provocerend was.


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Reactie #805 Gepost op: 17 april 2018, 22:57:43
Onlangs werd bekend gemaakt dat er minder geweld was tegen politieagenten. Niet handig om dit te publiceren als je de taser wilt invoeren.

Is het ‘stuk’ al aangeboden aan de minister? Ik bedoel de uitslagen van de test.
"Waakzaam & Dienstbaar"


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #806 Gepost op: 18 april 2018, 21:50:48
Ik ga er wel vanuit dat de taser gaat komen. Toevallig vandaag nog op de eRic de T2 in mijn handen mogen hebben. Wat een machtig mooi apparaat en enorm indrukwekkend als de stunmode aan gaat. Ik kies wel eieren voor mijn geld, terwijl ik weet dat ik na pepper echt wel even door kan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Reactie #807 Gepost op: 18 april 2018, 22:28:21
Ik vind dat echt bij invoering van de Taser de pepperspray wel weg kan.

A. Het werkt niet bij iedereen (personen onder invloed van alcohol en/of drugs, personen met hoge pijn grens en personen met vettige hoofdhuid

B. Het werkt niet direct, waardoor je nog gevaar loopt

C. Ik heb al genoeg aan mijn koppel
"Waakzaam & Dienstbaar"


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Reactie #808 Gepost op: 18 april 2018, 22:30:09
Ik ga er wel vanuit dat de taser gaat komen. Toevallig vandaag nog op de eRic de T2 in mijn handen mogen hebben. Wat een machtig mooi apparaat en enorm indrukwekkend als de stunmode aan gaat. Ik kies wel eieren voor mijn geld, terwijl ik weet dat ik na pepper echt wel even door kan.


Waarom denk jij dat hij er wel gaat komen? Waar basseer je dit op? Ik hoop het ook, zie mijn vorige bericht.

Maar eerst zien en dan geloven.
"Waakzaam & Dienstbaar"


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #809 Gepost op: 18 april 2018, 22:40:06
Omdat deze beweging al jaren gaande is. Sterker nog, er is een paar jaar terug al serieus over nagedacht maar gelet op de kosten gaf men de voorkeur om eerst de nieuwe wapenstok in te voeren.
 Het zal ook nog zeker wel een paar jaar duren voordat ze komen met alle rapportages en aanbestedingen, maar ze gaan wel komen.

De Nationale Politie vindt het tegelijk invoeren van twee nieuwe instrumenten niet haalbaar. Voor ze die mogen gebruiken, moeten agenten namelijk eerst een training krijgen. Ook geld speelt een rol bij het besluit. Een taser kost zo’n 1500 euro en de politie zit in financieel zwaar weer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein