Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 229594 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #350 Gepost op: 21 maart 2013, 23:03:34
Dat is een negatief, heb mijn geweldsmiddelen tot nu toe (gelukkig) nog niet hoeven te gebruiken. Kan dus enkel uit trainingservaring spreken. Kwam laatst ook ter sprake door de ibt docent, waarom er voor de wapenstok zo weinig geweldsmeldingen gemaakt worden. Dit komt met name vanwege het dreigende effect wat de stok (en zeker dadelijk de uitschuifbare) heeft. Op dit moment ga ik toch liever (dus puur op basis wat ik met IBT geleerd heb) een vd die geen (snijdend)wapen heeft na de pepper met de stok te lijf omdat ik toch graag enige afstand heb. Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten, en ook heel makkelijk gezegd zo vanachter een beeldscherm. Want als puntje bij paaltje komt dan zal het altijd een instinctieve reactie worden op de situatie zoals die zich dan voor doet.
Maar als je iemand gaat aanhouden wil je geen afstand bewaren, maar dan duik je erbovenop! Potje ouderwets worstelen en opvouwen die handel ;D


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #351 Gepost op: 21 maart 2013, 23:47:34
Maar als je iemand gaat aanhouden wil je geen afstand bewaren, maar dan duik je erbovenop! Potje ouderwets worstelen en opvouwen die handel ;D

Uiteraard gaat er niets boven een ouderwets potje worstelen maar helaas al meerdere keren mee gemaakt dat dat potje worstelen overgaat in een goede vechtpartij waarbij je:

- pepperspray wettelijk niet mag gebruiken ivm de afstand
- je in kleine ruimtes bent waardoor je na pepperen vrijwel direct ook last krijgt van de luchtwegen
- je wapenstok onhandig is
- en je vuurwapen weer net een te zwaar geweldsmiddel is.

In sommige gevallen zou een teaser behoorlijk effectief zijn. Laat maar komen dat ding!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #352 Gepost op: 22 maart 2013, 12:08:47
@bart015, denk dat het niet zo fijn zit op ons nieuwe vest. Is niet zo flexibel als jouw voorbeeld, mijn voorkeur zou gaan naar een beenholster.


- pepperspray wettelijk niet mag gebruiken ivm de afstand
- en je vuurwapen weer net een te zwaar geweldsmiddel is.

Die afstand is er idd als je hem gebruikt ter aanhouding, indien dat mislukt en het een goede vechtpartij wordt dan ga je de pepper meer gebruiken in de trend van noodweer. In een noodweer situatie is de afstand irrelevant en gebruik je hem desnoods op 1 mm, net als eventueel je vuurwapen.

Over die teaser... die kan ik ook wel gebruiken!!  (flauw  e050)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest14264

  • Gast
Reactie #353 Gepost op: 22 maart 2013, 12:16:44
Kan aan mij liggen, maar wanneer je aan het worstelen bent, pepper niet kan omdat het te dichtbij is, hoe wil je dan je taser pakken, cardrig eraf halen en vervolgens taseren?


adilos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
  • Aspirant N4 ( Rotterdam ) vanaf Mei 2013
Reactie #354 Gepost op: 22 maart 2013, 12:22:19
Nee dat klopt inderdaad. Vandaar dat het mij verstandiger lijkt om te investeren in een bepaalde vechtsport waarbij je iemand snel uit kan schakelen. ( Krav maga , ninjutsu  )


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #355 Gepost op: 22 maart 2013, 12:25:24
Nee dat klopt inderdaad. Vandaar dat het mij verstandiger lijkt om te investeren in een bepaalde vechtsport waarbij je iemand snel uit kan schakelen. ( Krav maga , ninjutsu  )
Goed, ik hoor je over een paar jaar nog wel als je de opleiding hebt gevolgd. Ik wens je ook succes met je trucjes tegenover iemand met een stok/knuppel/mes etc.  :-X
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


adilos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
  • Aspirant N4 ( Rotterdam ) vanaf Mei 2013
Reactie #356 Gepost op: 22 maart 2013, 12:32:07
Op korte afstand zou je je in principe goed kunnen verdedigen tegen een stok, knuppel, mes. Dat word je ook aangeleerd. Grijpen naar je taser terwijl je aan het worstelen bent met een verdachte en dan hopen dat je jezelf niet raakt lijkt mij ontzettend lastig.


JBV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #357 Gepost op: 22 maart 2013, 12:37:48
Op korte afstand zou je je in principe goed kunnen verdedigen tegen een stok, knuppel, mes. Dat word je ook aangeleerd. Grijpen naar je taser terwijl je aan het worstelen bent met een verdachte en dan hopen dat je jezelf niet raakt lijkt mij ontzettend lastig.

Ik neem aan dat je uit ervaring spreekt? Als ik kijk naar mijn ervaringen op straat dan zijn er toch wel momenten geweest waar een taser een uitkomst had geboden. Het is misschien maar één a twee keer per jaar maar ik denk dat het een waardevolle aanvulling kan zijn.


adilos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
  • Aspirant N4 ( Rotterdam ) vanaf Mei 2013
Reactie #358 Gepost op: 22 maart 2013, 12:48:43
Spreek niet uit ervaring. Ik begin in mei aan mijn opleiding ( niveau 4, hoofdagent ). Heb wel veel ervaring in vechtsport ( ninjutsu 8 jaar en wing chun sinds kort ).

Begrijp best dat er momenten zullen zijn dat een taser als geroepen komt , echter lijkt het mij tijdens een worsteling totaal niet handig.

A - Je hebt maar een arm waarmee je de verdachte zou moeten vasthouden.

B- Grijpen naar je taser kan enkele sconden duren. Als iemand de intentie heeft om je te verwonden kunnen die seconden curicaal zijn.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #359 Gepost op: 22 maart 2013, 12:56:25
Op korte afstand zou je je in principe goed kunnen verdedigen tegen een stok, knuppel, mes. Dat word je ook aangeleerd. Grijpen naar je taser terwijl je aan het worstelen bent met een verdachte en dan hopen dat je jezelf niet raakt lijkt mij ontzettend lastig.
Juist, je zegt het zelf: "in principe"

tot je mis grijpt en je knock out geslagen op de grond ligt of een mes in je lijf hebt. Dat is mij het risico niet waard.
Begrijp best dat er momenten zullen zijn dat een taser als geroepen komt , echter lijkt het mij tijdens een worsteling totaal niet handig.
A - Je hebt maar een arm waarmee je de verdachte zou moeten vasthouden.
B- Grijpen naar je taser kan enkele sconden duren. Als iemand de intentie heeft om je te verwonden kunnen die seconden curicaal zijn.
Ik zeg ook niet dat de taser de oplossing is. Ik zeg alleen maar dat het een oplossing kan zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.