Brandweer Antwerpse haven gaat branden in grensstreek West-Brabant blussen

Auteur Topic: Brandweer Antwerpse haven gaat branden in grensstreek West-Brabant blussen  (gelezen 11269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Peter71 link=msg=1300818 date=1412779988
Ach, men vergeet gemakshalve maar dat met het meer en meer verdwijnen van ondergrondse brandkranen en verkleinen van diameters in waterleiding dat wij kalmpjes aan ook naar de situatie aan het groeien zijn dat het brandweertreintje (TS+TW + evt RV) ook hier in nederland lekker aan het groeien is. 998765 0098

Passen de Vlaamse koppelingen op de Nederlandse brandweerslangkoppelingen? En van de standpijp?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


fire-fly

  • manschap b en chauffeur voertuigbediener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
de koppelingen op zich niet nederland heeft storz-koppelingen en belgie dsp maar daar zijn in de grensstreek wel verloopkoppelingen voor, die zullen dan normaal gezien ook op de voertuigen liggen evenals eventueel een brandkraansleutel voor desbetreffende buurland  ;)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1300932 date=1412849520
Passen de Vlaamse koppelingen op de Nederlandse brandweerslangkoppelingen? En van de standpijp?

Ik weet zo niet wat de Vlaamse koppelingen zijn. De Nederlandse brandweer heeft Storz nok 81 voor 75 mm toevoerslang (3-duims) en 52 mm aanvalsslang (2-duims). Korpsen kunnen kiezen tussen 52 mm aanvalsslang of 38 mm (1,5-duims) aanvalsslang. Bijhorende armaturen als verdeelstuk aan/afvoer nok 81 of aanvoer nok 81 afvoer nok 52. Straalpijpen hebben nok 81 of 52, afhankelijk van de diameter (en dus Storz nok) van de aanvalsslang. Het verzamelstuk (broekstuk) heeft minimaal 2x nok 81 aanvoer naar 1 nok 133 afvoer richting pomp. De nok van een 150 mm slang (6-duims, GWT) heb je nog tegoed.

Om het met minder woorden te beschrijven:

(Slang) diameterNok afstand
38 mm52 mm
52 mm81 mm
75 mm81 mm
110 mm133 mm
150 mm?? mm

Zie net dat er al een bericht met antwoord gepost is. Hier heb je de Nederlandse maten in ieder geval. :)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: fire-fly link=msg=1300937 date=1412850608
de koppelingen op zich niet nederland heeft storz-koppelingen en belgie dsp maar daar zijn in de grensstreek wel verloopkoppelingen voor, die zullen dan normaal gezien ook op de voertuigen liggen evenals eventueel een brandkraansleutel voor desbetreffende buurland  ;)
Zover strekt mijn info ook. Volgens mij heeft de post Baarle-Nassau en de post Baarle-Hertog in Brabant zelfs beide type opzetstukken van beide landen op de auto liggen.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Is 1 kazerne toch


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bernt link=msg=1300958 date=1412865796
Is 1 kazerne toch
Euuuuhhhhhhh, volgens mij heb je gelijk. Maar je hebt wel een landsgrens die dwars door dat dorp gaat, en dus in 1 verzorgingsgebied 2 verschillende aansluitingen van kranen kan aantreffen. ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1300960 date=1412865937
Euuuuhhhhhhh, volgens mij heb je gelijk. Maar je hebt wel een landsgrens die dwars door dat dorp gaat, en dus in 1 verzorgingsgebied 2 verschillende aansluitingen van kranen kan aantreffen. ;)

Op het gebied van brandkranen is er sowieso meer verschil. In Amsterdam bijvoorbeeld rijden Tankautospuiten ook al voor jaar en dag met 2 opzetstukken op elke TS. De oudere kranen hebben namelijk een andere aansluiting dan de nieuwere. Daarom heeft men altijd 2 opzetstukken. Er zijn meer plaatsen in Nederland waar men 2 brandkranen op de TS heeft met deze reden.

Zie bijvoorbeeld deze foto:

Foto: Jerommeke
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1301051 date=1412896108
Op het gebied van brandkranen is er sowieso meer verschil. In Amsterdam bijvoorbeeld rijden Tankautospuiten ook al voor jaar en dag met 2 opzetstukken op elke TS. De oudere kranen hebben namelijk een andere aansluiting dan de nieuwere. Daarom heeft men altijd 2 opzetstukken. Er zijn meer plaatsen in Nederland waar men 2 brandkranen op de TS heeft met deze reden.

Zie bijvoorbeeld deze foto:

Foto: Jerommeke

Tijdens het aanrijden krijgen de autospuiten een overzicht mee van de locaties van de brandkranen en de typen OBK oud model, OBK nieuw model, BBK etc. in de omgeving van de brand. Werkt de overzichtelijkheid en snelheid
opbouw waterwinning in de hand.
De brandkranen oud model en nieuw model hebben in Amsterdam een vaste plaats, achter op de autospuit links en rechts zodat men nooit mis grijpt.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
aansluiting voor opzetstuk in NL en B is hetzelfde, ooit eens het genoegen gehad na een foute alarmering in overleg met meldkamer door te rijden naar een  incident in Belgie. Voor de slangen kregen we eigenlijk meteen bij aankomst van een Belgische ploeg een verloop voor de slangen. Toen we hem terug wilden geven zeiden ze "Hou maar, we hebben er genoeg zelf en voor jullie makkelijk"
Ja maar we grenzen helemaal niet aan belgie.
"dan hebt U een mooi souvenir aan deze brand".


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1297493 date=1411406891
Ja Nederland vraagt en TS en krijgt gelijk een hele brandweertrein.

Ik weet niet of het al bekend was dat het een woningbrand betrof. Zo ja dan gaat je bewering ook niet op want het betrof dus geen woningbrand. En ja ik vind een TW, AS, AL, OVD en PM erg veel voor een (kleine) woningbrand.

Hangt er ook van af hoe de melding aan België wordt doorgegeven. Gaat het om een caravan in de onmiddellijke omgeving van een huis wordt dit door de 100-centrale ingevoerd als woningbrand (reëel risico op overslag van vlammen naar de woning). Aangezien zo een 100-centrale enkel de calltaking en alarmering verzorgt én er achter elk in de pc ingevoerd type brand (hier dus 'brand woning') een aantal op te roepen wagens en bijhorende manschappen zit geprogrammeerd, worden die manschappen automatisch volgens dat protocol thuis opgebiept en naar de kazerne geroepen. Het is dus organisatorisch niet zo gemakkelijk om af te wijken van die voorgedefinieerde uitrukken.