Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014

Auteur Topic: Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014  (gelezen 36023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Beetje vage reactie vanuit de brandweerhoek...
Als je de zwijntjes uit het water hebt gehaald, op de kant hebt gezet en je ziet dan een jachtopziener staan met een geweer om ze af te schieten of er wordt gezegd dat deze er aankomt.
Dan ga je toch als bevelvoerder/brandweerploeg de volgende stap bespreken???
En dat vindt ik nu juist waar het om gaat, wat hebben ze gedaan/besproken brandweer Weert om op deze actie over te gaan, daar ben ik erg benieuwd naar.
De Brandweer Weert had gewoon kunnen weigeren bij hulp van het afschieten van deze beesten en kunnen vertrekken...
Zijn de beestjes zo erg gewond dat afschieten de enige oplossing is, dan nog moet je je afvragen of je je als bevelvoerder/brandweerploeg je wel wil inlaten met deze acties (denk aan veiligheid eigen personeel/taakstelling/gevoel eigen personeel enz.), mogen de beesten wettelijk afgeschoten worden daar aan de waterkant, dan geef je ze af aan de jachtopziener/politie (zet ze in een stuk weiland of aanhanger) en je vertrekt.
Denk dat de bevelvoerder/brandweerploeg van Weert zichzelf wel aardig wat dingen mag afvragen.

Verder zeg ik niets over de jachtopziener wat hij/zij wel/niet fout heeft gedaan, weet de wet niet en kan daar niet over oordelen.

Ondanks dat ik uiteraard weet dat het net altijd anders loopt dan verwacht tijdens een uitruk, maar zo moeilijk is dit incident niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bomby link=msg=1296059 date=1410872275
Beetje vage reactie vanuit de brandweerhoek...
Als je de zwijntjes uit het water hebt gehaald, op de kant hebt gezet en je ziet dan een jachtopziener staan met een geweer om ze af te schieten of er wordt gezegd dat deze er aankomt.
Dan ga je toch als bevelvoerder/brandweerploeg de volgende stap bespreken???
En dat vindt ik nu juist waar het om gaat, wat hebben ze gedaan/besproken brandweer Weert om op deze actie over te gaan, daar ben ik erg benieuwd naar.
De Brandweer Weert had gewoon kunnen weigeren bij hulp van het afschieten van deze beesten en kunnen vertrekken...
Zijn de beestjes zo erg gewond dat afschieten de enige oplossing is, dan nog moet je je afvragen of je je als bevelvoerder/brandweerploeg je wel wil inlaten met deze acties (denk aan veiligheid eigen personeel/taakstelling/gevoel eigen personeel enz.), mogen de beesten wettelijk afgeschoten worden daar aan de waterkant, dan geef je ze af aan de jachtopziener/politie (zet ze in een stuk weiland of aanhanger) en je vertrekt.
Denk dat de bevelvoerder/brandweerploeg van Weert zichzelf wel aardig wat dingen mag afvragen.

Verder zeg ik niets over de jachtopziener wat hij/zij wel/niet fout heeft gedaan, weet de wet niet en kan daar niet over oordelen.

Ondanks dat ik uiteraard weet dat het net altijd anders loopt dan verwacht tijdens een uitruk, maar zo moeilijk is dit incident niet.
Ga eens een mail schrijven naar het korps Weert, je weet het toch allemaal zo goed te vertellen? Ik geloof dat ik de afgelopen dagen zo ongeveer hetzelfde heb verteld als de reactie van de veiligheidsregio.


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Haha ja en precies daarom ben ik het ook niet met je eens want jij schrijft dezelfde vage dingen.
Erg jammer dat zogenaamde brandweermensen totaal niet begrijpen dat wat de brandweer hier gedaan heeft niet strookt met onze doelstellingen en gewoon weggaan het beste en juiste had geweest.
Maar goed het is hier praten tegen een muur, ik zou zeggen succes ermee O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bomby link=msg=1296077 date=1410878479
Haha ja en precies daarom ben ik het ook niet met je eens want jij schrijft dezelfde vage dingen.
Erg jammer dat zogenaamde brandweermensen totaal niet begrijpen dat wat de brandweer hier gedaan heeft niet strookt met onze doelstellingen en gewoon weggaan het beste en juiste had geweest.
Maar goed het is hier praten tegen een muur, ik zou zeggen succes ermee O0
Ik ben niet vaag, en ik ben al helemaal geen zogenaamde brandweerman. Ik ben daarin tegen glashelder en vertel zoals het nu eenmaal is, het persbericht bevestigd dan ook nog eens mijn woorden.
Maar je levert ook het bewijst dat je totaal niet goed het persbericht hebt gelezen. Want als je goed had gelezen heeft de brandweer er zelf ook geen goed gevoel over, en willen ze graag een procedure hoe te handelen met dit soort incidenten
Voor jouw gemak even het citaat. Hoef je niet zelf te zoeken.
Citaat
Regionale brandweer Veiligheidsregio Limburg Noord
De wettelijke taak van de brandweer is het redden van mens en dier. Na het uitvoeren van deze taak werden de brandweermensen geconfronteerd met het doden van de dieren. Brandweermensen zijn van nature hulpverlenend. Zij hebben dan ook hulp geboden daar waar dat nodig was. Om duidelijkheid te krijgen over hoe een volgende keer te handelen, hebben brandweermensen behoefte aan handelingsperspectief. De brandweermensen zijn geschrokken van de situatie en de ontstane reacties. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck is het van groot belang om duidelijkheid te scheppen hoe om te gaan met dieren in nood.
 
Inplaats hier het korps Weert af te branden zou je ook eens het besef kunnen hebben dat deze brandweerploeg gewoon heeft gedaan wat er op dat moment moest gebeuren. En als je vindt dat je tegen een muur aan kletst zou je ook gewoon dit topic kunnen gaan negeren. Brandweermensen veranderen niet snel hun mening. ::)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Bomby link=msg=1296059 date=1410872275
Beetje vage reactie vanuit de brandweerhoek...
Als je de zwijntjes uit het water hebt gehaald, op de kant hebt gezet en je ziet dan een jachtopziener staan met een geweer om ze af te schieten of er wordt gezegd dat deze er aankomt.
Dan ga je toch als bevelvoerder/brandweerploeg de volgende stap bespreken???
En dat vindt ik nu juist waar het om gaat, wat hebben ze gedaan/besproken brandweer Weert om op deze actie over te gaan, daar ben ik erg benieuwd naar.
De Brandweer Weert had gewoon kunnen weigeren bij hulp van het afschieten van deze beesten en kunnen vertrekken...
Zijn de beestjes zo erg gewond dat afschieten de enige oplossing is, dan nog moet je je afvragen of je je als bevelvoerder/brandweerploeg je wel wil inlaten met deze acties (denk aan veiligheid eigen personeel/taakstelling/gevoel eigen personeel enz.), mogen de beesten wettelijk afgeschoten worden daar aan de waterkant, dan geef je ze af aan de jachtopziener/politie (zet ze in een stuk weiland of aanhanger) en je vertrekt.
Denk dat de bevelvoerder/brandweerploeg van Weert zichzelf wel aardig wat dingen mag afvragen.

Verder zeg ik niets over de jachtopziener wat hij/zij wel/niet fout heeft gedaan, weet de wet niet en kan daar niet over oordelen.

Ondanks dat ik uiteraard weet dat het net altijd anders loopt dan verwacht tijdens een uitruk, maar zo moeilijk is dit incident niet.

Ik vind vooral jou reactie vaag en onnodig kwetsend.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
De laatste dagen contact gehad met mensen die de materie beter kennen dan ik.

Het gaat hier simpel om everzwijnen in gevangenschap. Hier had de jachtopziener niet mogen schieten. Daarbij is het verboden 's nachts te jagen en op zondag. Dit weet de provincie ook. (De aanwezige politieagenten moeten dit ook geweten hebben.)
Daarbij had de jachtopziener niet mogen schieten. Schiet instructie voor jachtopzieners is dat omstanders achter hun hadden moeten staan. Hier had een dierenarts bij moeten komen die de dieren met een injectie had kunnen af maken.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1296134 date=1410892403
De laatste dagen contact gehad met mensen die de materie beter kennen dan ik.

Het gaat hier simpel om everzwijnen in gevangenschap. Hier had de jachtopziener niet mogen schieten. Daarbij is het verboden 's nachts te jagen en op zondag. Dit weet de provincie ook. (De aanwezige politieagenten moeten dit ook geweten hebben.)
Daarbij had de jachtopziener niet mogen schieten. Schiet instructie voor jachtopzieners is dat omstanders achter hun hadden moeten staan. Hier had een dierenarts bij moeten komen die de dieren met een injectie had kunnen af maken.

Waar haal jij uit dat dit everzwijnen in gevangenschap waren?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
@Grumpy misschien even voor de duidelijkheid heb je de foto's bekeken waren het afschieten gebeurd. Zie duidelijk dat de everzwijnen een touw om hun nek hebben. Deze touwen worden vast gehouden. Dan is er spraken van gevangenschap. Anders gesteld de vlucht van het dier is ontnomen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Dat touw zit/zat om de nek voor ze uit het water te krijgen. Ik heb de foto's en ook het filmpje bekeken. Hadden ze het touw zodra ze t beest op de kant hadden af moeten doen, het beest 10 meter laten weglopen en dan neerschieten omdat ze daar niet mogen zijn? (ze zijn buiten hun leefomgeving). Hoe had je het willen doen met een dierenarts waar je op moet wachten omdat deze niet per direct er kan zijn? Laat ze maar vrij in een gebied waar het niet toegestaan is? Daarbij is jagen (wat op zondag niet mag) toch actief achter de dieren aan gaan en ze neerschieten? Dat was nu toch niet het geval?

Wat had er anders gedaan moeten worden met de beesten?
Terug naar waar ze vanaf kwamen? Ging niet want het was niet bekend waar ze vanaf kwamen: Meinweg of veluwe? Ja, het ligt voor de hand om Meinweg te zeggen, maar je weet het niet.
Los laten daar? Mag niet: zie wetgeving: daar staat dat ze 2 leefgebieden hebben: Meinweg en veluwe, buiten de gebieden moeten ze afgeschoten worden
Los laten en dan afschieten? Mag niet: jagen, niet toegestaan op zondag.
Aan het touw laten en dan afschieten? Dit is gedaan: meest gecontroleerd zonder dat je jaagt op de beesten. Daarbij waren de beesten volgens mij best uitgeput na die zwemtocht.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1296142 date=1410893347
Deze touwen worden vast gehouden. Dan is er spraken van gevangenschap. Anders gesteld de vlucht van het dier is ontnomen.

Meneer ''Safty'', dieren houden in gevangenschap en ''wilde dieren in bedwang houden'' is toch echt wat anders. Ben geen expert, maar dat weet ik dan weer wel.