Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014

Auteur Topic: Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014  (gelezen 35534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Peter71 link=msg=1295492 date=1410726827
Even het betreffende artikel over het niet op zondag mogen jagen
Dat is inderdaad een krankzinnig middeleeuws wetsartikel! We mogen ze dus niet afschieten op zon- en feestdagen, maar juist op die dagen wordt wild wel het meest gegeten...  ;D

In dit geval zou ik er dan maar voor gekozen hebben ze lekker te laten zwemmen. Je gaat als brandweerman toch niet een dier redden en hem dan op de kant laten afknallen? Verzuipen ze, dan is dat zielig, maar wel gewoon de natuur (zoals het ook in bijv. de Oostvaardersplassen gaat). Hadden ze het wel zelf gered, dan hadden ze een keertje mazzel gehad dat ze op zondag zijn gaan zwemmen ipv een doordeweekse dag.

En zuiver juridisch gezien, die man mag volgens de wet op zondag niet schieten, dus zit hoe dan ook fout.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1295509 date=1410729852
Volgens mij nog een keer raak:

p2kflex
22:56:45 14-09-14GROUP-12 DV DIEREN INDUSTRIEKADE WEER 4431
1001998BRW Limburg-Noord (Weert) (Besturing Kazerne)
1001913BRW Limburg-Noord (Weert) (Blusploeg 3)
1001915BRW Limburg-Noord (Weert) (BvD)
1001482BRW Limburg-Noord (Weert) (Dienstwisselcode)
1001782BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden)


brandweerln
@brandweerln
Melding wild zwijn in haven Industriekade Weert. OvD-C gaat ter plaatse.

pff geen moeite voor doen, uurtje wachten, dan is het maandag, en kan hij zonder probleem door de jachtmeneer uit het water geschoten worden. Heb je geen brandweer voor nodig.  :-X
Samen sterk in de hulpverlening!


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Toch triest dat dit allemaal weer met regeltjes aan elkaar hangt. Bijna zo triest dat het lachwekkend wordt.
- De brandweer moet opdraven voor zwemmende varkens
- De brandweer redt deze
- Waarna de jachtopziener ze besluit dood te schieten
- Maar dit mocht hij niet doen
- Want het is zondag

Schijnbaar kunnen we als mensen beslissen waar varkens wel en niet thuishoren ? Ok, in de stad horen ze niet, maar een bos lijkt me toch wel geschikt. Misschien horen wij mensen niet in dat bos ? En hoe weet dat varken waar hij wel en niet mag lopen ? Staan er borden ?

Sorry, maar moest ik even van me afschrijven  ;)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: Live link=msg=1295513 date=1410730803
En zuiver juridisch gezien, die man mag volgens de wet op zondag niet schieten, dus zit hoe dan ook fout.

Niet per se, want in de ontheffing om wilde zwijnen te mogen doden, zou ook een ontheffing kunnen staan om op zondag te mogen schieten.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Live link=msg=1295514 date=1410731018
pff geen moeite voor doen, uurtje wachten, dan is het maandag, en kan hij zonder probleem door de jachtmeneer uit het water geschoten worden. Heb je geen brandweer voor nodig.  :-X

Nee hoor. Dat mag dus ook niet, want het mag niet na zonsondergang. Ik denk dat als je strikt gaat kijken dat er nog wel andere redenen te verzinnen zijn waarom het niet mag.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Live link=msg=1295514 date=1410731018
pff geen moeite voor doen, uurtje wachten, dan is het maandag, en kan hij zonder probleem door de jachtmeneer uit het water geschoten worden. Heb je geen brandweer voor nodig.  :-X

Haha, al valt me op dat op deze melding alleen de TS6 heen is gestuurd.... Sjah.... Wat zullen we er van maken? We kijken toe hoe ze zwemmen en misschien verdrinken? 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Wat is jacht, het achtervolgen van dieren om ze dood te schieten. Er is hier geen sprake van achtervolgen door de jager dus die was niet op jacht en heeft ze gewoon doodgeschoten. Als er samenwerking was met de brandweer was er wel sprake van jacht omdat die de zwijnen achtervolgde in bootjes. Maar omdat ik denk dat het niet van te voren was afgesproken om samen op zoek te gaan en het achtervolgen van wild om ze daarna dood te schieten heeft mijn inziens niemand de wet overtreden omdat er geen jacht is gemaakt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Jelte, lees eerst eens het topic door, eerdere reacties.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1295509 date=1410729852
Volgens mij nog een keer raak:

p2kflex
22:56:45 14-09-14GROUP-12 DV DIEREN INDUSTRIEKADE WEER 4431
1001998BRW Limburg-Noord (Weert) (Besturing Kazerne)
1001913BRW Limburg-Noord (Weert) (Blusploeg 3)
1001915BRW Limburg-Noord (Weert) (BvD)
1001482BRW Limburg-Noord (Weert) (Dienstwisselcode)
1001782BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden)


brandweerln
@brandweerln
Melding wild zwijn in haven Industriekade Weert. OvD-C gaat ter plaatse.

Niks aangetroffen:

Veiligheidsregio LN
Nieuwsbericht ... Wild zwijn in Zuid-Willemsvaart myl.nu/38

Het mediabericht wat in de link staat:

"WEERT - even voor 23.00 uur op zondag 14 september 2014 is de brandweer uitgerukt voor een melding van een wild zwijn in het water van de Zuid-Willemsvaart. De brandweer heeft met een boot een groot deel van het kanaal afgezocht, maar niets gevonden.

De melding komt van een schipper, die met zijn boot ligt afgemeerd aan de Industriekade ter hoogte van het bedrijf Unicorn. Hij heeft verklaard dat het dier tussen het schip en de wal heeft gezeten. Door het geblaf van zijn hond is hij waarschijnlijk geschrokken en verder gezwommen.

De brandweer is gaan zoeken met een kleine boot met veel licht vanaf de meldingslocatie in de richting die de schipper heeft aangegeven. Na één uur zoeken zijn de werkzaamheden gestaakt en is de brandweer onverrichterzake huiswaarts gekeerd."
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Het is wel jammer dat niemand de moeite neemt om zelf de flora en faunawet in zijn geheel te lezen. En de bijbehorende ontheffingen.

Omdat het niet toegestaan is om gevangen wilde dieren los te laten (zonder ontheffing) kan men juridisch ook de brandweer de schuld geven van het afschieten. Zij hebben de dieren immers (op zondag) "bejaagd" en "gevangen" uit de vrije wildbaan.
Maar het is kennelijk meer populair om de jager van dienst van de WildBeheersEenheid zwart te maken.

Ik ben er niet zo voor om ons land te laten regeren door provinciewoordvoerders en juristen.
Ik ben meer voor gezond verstand. We willen buiten de de vastgestelde gebieden geen zwijnen. Nulstand.
Daarover is geen misverstand.

In die geest is hier praktisch opgetreden. Om een zwijn te schieten moet je als jager goed weer hebben met een lichte maan en heel veel geduld. En dan kost het vaak nog meerdere nachten voor je hem hebt. Er zijn te weinig jagers in Limburg om op die manier de nulstand effectief te handhaven. In de omgeving van Weert worden elk jaar enkele varkens aangereden. Het afschieten van deze varkens uit het kanaal helpt geweldig voor het beheer. In het natuurgebied De Meinweg moeten ook varkens worden afgeschoten. Ze daarheen verplaatsen is dus geen oplossing.

Volgens mij is hier volgens de democratisch afgesproken manier gehandeld.
Je mag best politiek iets anders willen omdat je van dieren houdt en bereid bent om veel meer geld uit te geven aan wildschade.

Maar dan vind ik dat je dat moet doen zonder denigrerend te doen over de hulpverleners, die hier hun werk doen (op zondag).