Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014

Auteur Topic: Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014  (gelezen 35659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik vind zelf hoe t nu gedaan is pure geldverspilling geweest van de brandweer. Zij doen hun taak: redden van dieren en als dank worden ze voor hun neus, als de beesten net op t droge staan afgeschoten.... Het blijft vreemd.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1295589 date=1410768909
Ik vind zelf hoe t nu gedaan is pure geldverspilling geweest van de brandweer. Zij doen hun taak: redden van dieren en als dank worden ze voor hun neus, als de beesten net op t droge staan afgeschoten.... Het blijft vreemd.....

Pappa/mamma komt na de inzet thuis bij de kinderen. We hebben wilde zwijnen gered uit het water maar toen ze op de wal waren heeft een of andere figuur ze toen snel even doodgeschoten !


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Afgezien van de vraag of de dieren al of niet afgeschoten moesten/mochten worden vraag ik mezelf af of je hier als brandweer aan mee moet willen werken. En dat om twee redenen.

Enerzijds voor wat betreft de eigen veiligheid. Als ik namelijk op de foto zie dat brandweermensen de dieren met een touw vasthouden, tegen de grond drukken met hun laarzen en hun oren dichthouden terwijl de 'man met geweer' op korter dan een meter afstand staat te schieten heb ik het idee dat we te maken hebben met een onveilige situatie, waarbij het risico bestaat dat de hagel uit het geweer je letterlijk om de horen vliegt.

Ten tweede lijkt het mij ook, buiten het veiligheidsapect om, dat je je als brandweer niet hoeft te lenen voor dergelijk zaken. Afschieten? Prima als dat moet en toegestaan is, maar dan wel zonder ons als brandweer. Laadt de dieren maar in een kar en ga dat ergens anders regelen.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Citaat van: jwk link=msg=1295594 date=1410769414
Afgezien van de vraag of de dieren al of niet afgeschoten moesten/mochten worden vraag ik mezelf af of je hier als brandweer aan mee moet willen werken. En dat om twee redenen.

Enerzijds voor wat betreft de eigen veiligheid. Als ik namelijk op de foto zie dat brandweermensen de dieren met een touw vasthouden, tegen de grond drukken met hun laarzen en hun oren dichthouden terwijl de 'man met geweer' op korter dan een meter afstand staat te schieten heb ik het idee dat we te maken hebben met een onveilige situatie, waarbij het risico bestaat dat de hagel uit het geweer je letterlijk om de horen vliegt.

Ten tweede lijkt het mij ook, buiten het veiligheidsapect om, dat je je als brandweer niet hoeft te lenen voor dergelijk zaken. Afschieten? Prima als dat moet en toegestaan is, maar dan wel zonder ons als brandweer. Laadt de dieren maar in een kar en ga dat ergens anders regelen.

Eigen veiligheid en het lenen er voor ben ik helemaal met je eens. Maar in een kar laden van wilde beesten en zeker zwijnen ik wens je succes. Of je moet ze eerst verdoven maar waarom die beesten eerst nog meer laten lijden voor dat je ze afschiet? Ze zullen nu moe geweest zijn van het zwemmen anders hou je ze echt niet tegen de grond hoor.

Hebben jullie wel is gezien wat een zwijn aan schade aanricht in tuinen, parken, plantsoenen en de openbare weg? Laten we het nog maar niet hebben over materielle schade en schade bij aanrijdingen. Kom ze maar is tegen als ze jongen hebben, wens je veel sterkte.
Ik snap dus heel goed dat je ze in hun eigen leef omgeving moet houden, tuurlijk is dit jammer en zie ik ze ook liever leven. ( 98uiyeAl is zwijnen vlees wel erg lekker  98uiye 98uiye 98uiye) Maar dan zullen we in NL meer natuurgebied moeten gaan creeren waar wij als mens te gast zijn  ;)
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: Thor link=msg=1295593 date=1410769379
Pappa/mamma komt na de inzet thuis bij de kinderen. We hebben wilde zwijnen gered uit het water maar toen ze op de wal waren heeft een of andere figuur ze toen snel even doodgeschoten !
Een reactie met wat emotie erbij voor de kindertjes. Niet echt vakkundig gereageerd. Dit komt echter wel vaker voor: Brand in een veeschuur (varkens/koeien/paarden) beesten worden gered maar zijn zodanig gewond (brandwonden/ longen beschadigd) dat de veearts besluit hen een spuit te geven. Welke brandweerm/v in landelijk gebied heeft dat nog nooit meegemaakt. Jammer van de inspanning maar beter voor de dieren. Nu dus in een andere context en we  weten niet hoe hard we moeten roepen wat er niet aan klopt! Vervoeren en loslaten in het Meinweggebied waar ze een paar weken later alsnog worden afgeschoten?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: JAB link=msg=1295604 date=1410770571
Een reactie met wat emotie erbij voor de kindertjes. Niet echt vakkundig gereageerd. Dit komt echter wel vaker voor: Brand in een veeschuur (varkens/koeien/paarden) beesten worden gered maar zijn zodanig gewond (brandwonden/ longen beschadigd) dat de veearts besluit hen een spuit te geven. Welke brandweerm/v in landelijk gebied heeft dat nog nooit meegemaakt. Jammer van de inspanning maar beter voor de dieren. Nu dus in een andere context en we  weten niet hoe hard we moeten roepen wat er niet aan klopt! Vervoeren en loslaten in het Meinweggebied waar ze een paar weken later alsnog worden afgeschoten?
In het geval van de brand is er een duidelijke medische reden voor.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Thor link=msg=1295583 date=1410768299
Niet alleen voor die wilde zwijnen maar ook voor de brandweerlieden die zich hebben ingespannen om die dieren op het droge te krijgen een schandalige ontwikkeling.
De betreffende brandweerlieden zullen zich ook in dit geval hebben afgevraagd waar doen we het allemaal voor.
Deze gang van zaken kan toch demotiverend werken voor de brandweerlieden die zich inzetten voor de redding van mens en dier.

Trouwens ik vraag mij af, hoe en mogelijk door wie of wat is deze figuur met dat geweer op de hoogte gekomen van de (in eerste instantie) redding van die dieren?

Waarschijnlijk via de Politie Meldkamer dit is een standaard protocol, ten minste op de Veluwe.
Standaard word de wildbeheerder welke over dat gebied gaat bij incidenten met wilde dieren gealarmeerd.
Hij moet in opdracht van de overheid het beleid handhaven betreffende het faunabeheer wat betekend dat hij op zich wettelijk gezien er voor moet zorg dragen dat bepaalde soorten wild welke zich niet in de aangewezen gebieden bevinden worden geruimd worden door afschot.

Het enige wat hier fout is gegaan, is dat hij op zondag dit werk doet, anders hadden de zwijnen de volgende morgen bij de ochtendgloren geruimd moeten worden.

Dus je moet deze wildbeheerder er niet op aankijken, hij doe wat waar hij voor is aangenomen, maar de politici, die nu ach en wee roepen, maar die de werkelijk verantwoordelijken zijn dat de wetten zijn zoals ze zijn.

Citaat van: Thor link=msg=1295593 date=1410769379
Pappa/mamma komt na de inzet thuis bij de kinderen. We hebben wilde zwijnen gered uit het water maar toen ze op de wal waren heeft een of andere figuur ze toen snel even doodgeschoten !

Waarom zouden pappa/mamma er bij zeggen dat de dieren afgeschoten zijn, als het van die tere kinderzieltjes zijn die daar niet tegen kunnen.
En die wildbeheerder deed gewoon zijn werk, in opdracht van die schijnheilige politici die zelf in opdracht van jou en mij voor deze wet en regelgeving hebben gezorgd.

En wat moeten kinderen van veehouders dan wel niet, als een koppel slachtvee naar de slacht gaat elke 8 tot 9 maanden weer.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Diamondback link=msg=1295510 date=1410730074
Afschieten is de makkelijkste oplossing.

De beesten horen daar niet, richting veel schade aan en zijn zeker geen bedreigde diersoort. Sterker nog: er is een overschot aan deze dieren.
Je vergeet nog dat wilde zwijnen behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn voor mens en (ander) dier. Daarnaast zijn deze dieren zeer waarschijnlijk verzwakt door de zwempartij en kunnen daardoor extra agressief reageren naar hun omgeving.

Ik begrijp de reacties van anderen wel maar zeer waarschijnlijk zijn die anderen afkomstig uit gebieden waar deze dieren niet voorkomen. Als je, zoals ik, bent opgegroeid in een gebied komt waar die beesten wel veelvuldig voor komen dan begrijp je wat makkelijker waarom voor deze oplossing is gekozen. Voor alle duidelijkheid, wilde zwijnen zijn geen schattige pluizige varkentjes   ::)
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Het blijft een belachelijk feit dat de ene instantie ze moet redden zodat de andere instantie ze daarna gelijk af kan knallen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Gilles link=msg=1295637 date=1410776837
Je vergeet nog dat wilde zwijnen behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn voor mens en (ander) dier. Daarnaast zijn deze dieren zeer waarschijnlijk verzwakt door de zwempartij en kunnen daardoor extra agressief reageren naar hun omgeving.

Ik begrijp de reacties van anderen wel maar zeer waarschijnlijk zijn die anderen afkomstig uit gebieden waar deze dieren niet voorkomen. Als je, zoals ik, bent opgegroeid in een gebied komt waar die beesten wel veelvuldig voor komen dan begrijp je wat makkelijker waarom voor deze oplossing is gekozen. Voor alle duidelijkheid, wilde zwijnen zijn geen schattige pluizige varkentjes   ::)
Hoeveel doden vallen er per jaar door die zwijnen?