Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014

Auteur Topic: Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014  (gelezen 35735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: Red link=msg=1295728 date=1410796924
Om toch nog even op de geldende wet- en regelgeving terug te komen. Zoals Peter71 al aangaf is er een verbod op de jacht op zondag. Bied artikel 67 geen mogelijkheid tot een ontheffing van dat verbod?

Tijd voor een wat minder serieuze reactie ;)

Deze  regels gecombineerd betekenen dus :
Als de minister heeft bepaald dat een zwijn een bedreigde diersoort is,
Er geconstateerd is dat zwijnen de luchtverkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen en
GS dit netjes in een regeling vastgelegd heeft (en daarbij er goed oplet om te omschrijven of iets wel of niet op zondag mag) dan mogen bepaalde personen mogelijk zwijnen afschieten.

Hmm, zijn we de regels niet te complex aan het maken, GBV telt niet meer ...

en 2nd hmm. Waarschijnlijk is deze reactie toch serieuzer dan oorspronkelijk gepland ...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bomby link=msg=1295722 date=1410795182
Mensen rustig met de emoties ;D
Wat als die brandweermensen gewond hadden geraakt dmv kogels van dat geweer van die jager, op een foto zie ik een brandweerman op een zwijn staan op nog geen meter afstand van het geweer en tijdens het schot kijken ze er ook nog eens naar, dit soort dingen/ongelukken moet je willen voorkomen.
Of gewond hadden geraakt bij het in bedwang houden van die zwijnen.....dan had deze discussie heel anders geweest.

Nogmaals hoe erg jullie het ook vinden blijkbaar om te horen, Wij zij hier niet van!
Diertje gered, Diertje aan de goede kant weer vrijlaten en weg zijn we.
Al schiet die jager 50 geweren achter ons leeg op die beesten, wij hebben hier niets mee te maken en zijn hier niet van en gaan weer.

De enige die last heeft van zijn emoties ben jij zelf. Jouw berichten zo lezende vraag ik me nog steeds af of je uberhaupt weet waar het over gaat, en of je je eigen nu eens verdiept hebt in deze materie.
Dat hier toevallig de brandweer bij aanwezig is geweest is heel vervelend, maar soms gebeuren dat soort zaken. Ik heb nog nooit een inzet mee gemaakt die exact volgens het boekje verloopt. Je bent daar als brandweer aanwezig, negen van de tien keer gaat het allemaal goed en soms heb je een afloop die je never had kunnen/durven dromen. Gezien jouw reacties als "wij zijn hier niet van!" vraag ik me uberhaupt af wat je connecties zijn met de brandweer. Als je daadwerkelijk brandweerman bent weet je dat er soms zaken gebeuren waar je liever niet bij had willen zijn. Daar ben je hulpverlener voor, soms heb je het niet voor het kiezen. Als je brandweerman bent zou je dit meteen herkennen.

Citaat van: Red link=msg=1295728 date=1410796924
Om toch nog even op de geldende wet- en regelgeving terug te komen. Zoals Peter71 al aangaf is er een verbod op de jacht op zondag. Bied artikel 67 geen mogelijkheid tot een ontheffing van dat verbod? Het zou best kunnen dat deze jager is aangewezen en daarmee gewoon op zondag wild mag afschieten. (denk bijvoorbeeld eens aan de herten op de veluwe die eventueel op zondag worden aangereden. Die laat je ook geen dag creperen totdat het maandag is)

Die kans is heel goed aanwezig Red. Je kunt wel een heleboel afvangen in de flora en faunawet, maar zoals ik gisteren ook al zei houden dieren en incidenten met dieren geen rekening met de flora en faunawet. En al helemaal niet met een eventuele zondag. Dus je zult een clausule moeten invoegen die de mogelijkheid biedt om dit soort acties ook op zondag te kunnen uitvoeren. ;)


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Haha nou jullie kijken maar even, succes bij het afknallen/redden van de volgende diersoort.
Ik zie het volgende brandweerkorps vanzelf wel weer in zeer positieve zin op het nieuws verschijnen O0


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Wettelijk redelijk uit te leggen, maar PR technisch zowel voor de jacht als voor de brandweer slecht, zet die dieren achter in een busje, of verdoof ze, maar schiet ze niet af recht voor de camera, hoe dom kan je als jager/jachtopzichter zijn....en weiger als brandweer gewoon om daar aan mee te werken, nu rest slechts damage control.

(En ik ben overigens pro-jacht, kom uit een familie van jagers, en heb zelf ook gejaagd, dus daar hoor je me niet over)


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Zo is het Berger O0
Iemand die niet bij de brandweer zit (ga ik even vanuit) moet het aan de zogenaamde brandweermensen uitleggen... :-\


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
In hoeverre wisten de brandweermensen dat die beesten na redding gelijk zouden worden gedood? Anders zou je daar ook nog over kunnen discussieren. En wat als men van tevoren wist dat ze zouden worden gedood en aan de hand daarvan niet over zou gaan tot het redden?

Kortom, iemand met kennis van zaken zou welkom zijn voor enige helderheid in dit verhaal.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bomby link=msg=1295744 date=1410802675
Zo is het Berger O0
Iemand die niet bij de brandweer zit (ga ik even vanuit) moet het aan de zogenaamde brandweermensen uitleggen... :-\
Van mij zelf weet ik zeker dat ik brandweerman ben, en ook op de hoogte ben van de achterliggende materie over hoe dit soort zaken in elkaar steken.  Ik heb geprobeerd het een en ander uit te leggen, onze meningen verschillen hierin. Geen enkele punt, ik ga er alleen verder geen tijd meer aan besteden. 998765


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: NikonDirk link=msg=1295746 date=1410803067
In hoeverre wisten de brandweermensen dat die beesten na redding gelijk zouden worden gedood? Anders zou je daar ook nog over kunnen discussieren. En wat als men van tevoren wist dat ze zouden worden gedood en aan de hand daarvan niet over zou gaan tot het redden?

Kortom, iemand met kennis van zaken zou welkom zijn voor enige helderheid in dit verhaal.
Wat zou je dan willen met die beesten, laten verzuipen?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Peter71 link=msg=1295748 date=1410803197
Wat zou je dan willen met die beesten, laten verzuipen?
Is dat van belang dan, wat IK er mee wil?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: NikonDirk link=msg=1295750 date=1410803361
Is dat van belang dan, wat IK er mee wil?
1 ding is van belang. Er liggen dieren, in dit geval wilde zwijnen in het water. Men heeft dat gezien, en men heeft daarvoor de brandweer gebeld. Op dat moment zul je dus als brandweer er iets mee moeten gaan doen. Ter plaatse gaan komen, en de dieren laten voor wat het is omdat het wilde zwijnen zijn gaat het ook niet goed doen in de media. ::)