RTL Nieuws: 'Minder blauw op straat, duizenden banen weg bij politie'

Auteur Topic: RTL Nieuws: 'Minder blauw op straat, duizenden banen weg bij politie'  (gelezen 18532 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Minder blauw op straat: duizenden banen weg bij politie
De Nationale Politie snijdt in haar personeel. Tot eind 2017 verdwijnen er bijna 3000 arbeidsplaatsen.

Dat valt af te leiden uit de meerjarenbegroting. Eind 2013 werkten er ruim 61.000 mensen. Eind 2017 moet dit aantal zijn teruggebracht tot ruim 58 duizend.

Van de operationele functies verdwijnt 3,5 procent. Het gaat dan om bijna 1800 arbeidsplaatsen. Bij ondersteunende diensten gaat het om 1150 banen. Dat is bijna 12 procent van het huidige totaal.

Snijden in personeel
Volgens de Nationale Politie is sprake van 'substantiële overbezetting in de operationele sterkte', die 'onwenselijk is omdat de betaalbaarheid van het korps structureel in gevaar komt'. In jargon betekent dit dat er te veel blauw op straat is. 'Een stevige aanscherping van het personeelsbeleid' moet de bezetting de komende jaren verkleinen.

De Nationale Politie komt de komende jaren structureel geld tekort. Dit jaar alleen al geeft het 225 miljoen euro te veel uit. In 2015, 2016 en 2017 komt daar nog eens 220 miljoen euro aan overschrijdingen bij. Die tekorten moeten in 2019 zijn weggewerkt.

Bron: RTL Nieuws - http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/minder-blauw-op-straat-duizenden-banen-weg-bij-politie


If you can dream it, you can do it.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2014, 17:34:14
www.telegraaf.nl
Citaat
Duizenden banen weg bij Nationale Politie

AMSTERDAM -
De Nationale Politie gaat in het personeelsbestand snijden. Tot eind 2017 verdwijnen er bijna 3000 arbeidsplaatsen. Dat valt af te leiden uit de meerjarenbegroting, zo heeft RTL Nieuws uitgezocht.
De maatregel is ingegeven door 'substantiële overbezetting', die de betaalbaarheid van het korps in gevaar brengt.
Eind 2013 werkten er ruim 61.000 mensen bij de Nationale Politie. Eind 2017 moet dit aantal zijn teruggebracht tot ruim 58.000. De meeste banen (1800) die verdwijnen zijn operationele functies. Bij de ondersteunende diensten worden 1150 banen geschrapt.

Sinds wanneer is er sprake van substantiele overbezetting bij de politie ?
Ik dacht (tot nu toe) dat we blauw op straat te kort kwamen.

Voor mij is het in ieder geval verrassend om te lezen dat we te veel politieagenten hebben ...


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2 Gepost op: 17 september 2014, 17:55:12

Volgens de Nationale Politie is sprake van 'substantiële overbezetting in de operationele sterkte'
Hahaha juist! Ik vermoed zomaar dat naar de mening van de werkvloer niet gevraagd is...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 17 september 2014, 18:12:25
Tja, als ik af en toe in dienst ben met 1 Inspecteur, 3 brigadiers en 1 hoofdagent, dan is er inderdaad sprake van een vorm van overbezetting... Maar dat wordt hier vast niet bedoeld.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #4 Gepost op: 17 september 2014, 19:08:16
Stukje meer info over de ''overbezetting'':

''De operationele sterkte is nu tweeduizend voltijdsbanen hoger dan de door de politiek gewenste 49.802 voltijdbanen.''

''Het korps streeft ernaar vanaf 2017 de operationele sterkte te hebben teruggebracht naar 49.802 voltijdsbanen (eind vorig jaar was dit nog 51.598) en de niet-operationele sterkte naar 8.515 voltijdsbanen (eind vorig jaar was dit 9.665).''
If you can dream it, you can do it.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #5 Gepost op: 17 september 2014, 19:28:29
Grappig....
Een paar jaar geleden vond de politiek nog dat er meer agenten moesten komen. Ik citeer uit het regeerakkoord van 2010:

Citaat
De politie gaat effectiever functioneren ten behoeve van de veiligheid van burgers en dieren.
• Het kabinet breidt de operationele sterkte van de politie uit met 3000 agenten,
waaronder 500 animal cops (dierenpolitie) voor het bestrijden van
dierenmishandeling. Ook de recherche en de justitiële keten worden uitgebreid.

Dat men deze belofte niet kon waarmaken, was al duidelijk. Maar ik vind het toch erg wrang dat er nu zelfs nog 1.800 operationele FTE's gaan verdwijnen.  :(


(edit: getalletje aangepast)
Senior GGP / Oost-Brabant


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 17 september 2014, 19:48:19
Voor een aangifte diefstal fiets moet je een afspraak maken want geen tijd, duizenden zaken liggen op de plank, aanrijtijden worden overschreden (zeker in landelijk gebied) maar we hebben teveel blauw op straat...

Parkeerbeheer (boa's), NS, milieudelicten, verkeersregelaars; zo'n beetje alle randzaken zijn al uit handen gegeven. BOA hier, BOA daar. En nu hebben we ineens teveel agenten?  >:D

Beetje rommelen met cijfers.


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Reactie #7 Gepost op: 17 september 2014, 20:05:10
Dan zal het vast ook nog wel een tijdje duren voordat er weer vacatures komen. :(


rrpd

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 17 september 2014, 20:13:50
Succes ermee want ik ga niet weg met mijn vaste dienstverband  :D


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #9 Gepost op: 17 september 2014, 20:48:11
Citaat
Snijden in personeel
Volgens de Nationale Politie is sprake van 'substantiële overbezetting in de operationele sterkte', die 'onwenselijk is omdat de betaalbaarheid van het korps structureel in gevaar komt'. In jargon betekent dit dat er te veel blauw op straat is. 'Een stevige aanscherping van het personeelsbeleid' moet de bezetting de komende jaren verkleinen.

Kan iemand mij vertellen waar ik die overbezetting kan vinden, een straathoek, een winkelcentrum of snackbar misschien... of zitten ze stiekum in de coffeeshop want op straat zie ik ze nooit......oke bijna nooit  98uiye
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend