Autoladder of ladderwagen

Auteur Topic: Autoladder of ladderwagen  (gelezen 11950 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #10 Gepost op: 23 september 2014, 15:21:08
Citaat van: Bozo link=msg=1297643 date=1411469510
Das natuurlijk grote onzin. Sterker nog, misschien dat er zelfs wel meer brandweervoertuigen zonder tank rondrijden dan met tank...noem ze maar op: HV, HW, AL, HA, PM

Hij heeft over autospuiten en tankautspuiten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 24 september 2014, 15:21:21
En als we het dan toch vanuit een officieel standpunt bekijken:

lad·der·wa·gen (de; m; meervoud: ladderwagens) 1(brandweer)auto met hoge uitschuifbare ladder

De term autoladder is niet terug te vinden in de Dikke. Daarmee zeg ik niet dat autoladder niet de juiste term is, maar wel dat er niet zo zwaar getild moet worden aan het gebruik van de term ladderwagen. Die is namelijk gewoon goed.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #12 Gepost op: 24 september 2014, 15:29:57
Citaat van: Danny722 link=msg=1297931 date=1411564881
...maar wel dat er niet zo zwaar getild moet worden..

Dat zware tillen zullen we maar overlaten aan een hijskraan inderdaad, niet aan een autoladder. ;D

De officiële term is autoladder. In de volksmond wordt het ook wel ladderwagen genoemd. Zelf vind ik TS of TAS een moeilijker begrip. Zou iemand hier uitleg over kunnen geven?
Wellicht een mogelijkheid om de topictitel de veranderen in "Correcte benaming van brandweervoertuigen" of iets dergelijks, zodat we niet allemaal kleine topics krijgen.

Een autoladder (in de volksmond ladderwagen genoemd) is een brandweervoertuig dat uitgerust is met een uitschuifbare en draaibare ladder van doorgaans ongeveer 30 meter lengte.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #13 Gepost op: 24 september 2014, 15:38:02
Citaat van: honderd link=msg=1297934 date=1411565397
Dat zware tillen zullen we maar overlaten aan een hijskraan inderdaad, niet aan een autoladder. ;D

De officiële term is autoladder. In de vAolksmond wordt het ook wel ladderwagen genoemd. Zelf vind ik TS of TAS een moeilijker begrip. Zou iemand hier uitleg over kunnen geven?
Wellicht een mogelijkheid om de topictitel de veranderen in "Correcte benaming van brandweervoertuigen" of iets dergelijks, zodat we niet allemaal kleine topics krijgen.
Zeker als bijna alle tankAUTOspuiten in werkelijkheid allang geen auto's meer zijn maar vrachtwagens.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #14 Gepost op: 24 september 2014, 16:04:11
Citaat van: JJ75 link=msg=1297936 date=1411565882
Zeker als bijna alle tankAUTOspuiten in werkelijkheid allang geen auto's meer zijn maar vrachtwagens.

Dat. En daarnaast ook dat Amsterdam-Amstelland benamingen als ASA, ASD en ASH gebruikt voor respectievelijk tankautospuit Anton, Dirk en Hendrik. Het zijn geen autospuiten maar tankautospuiten.
Of de volgende site heeft het fout: https://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/organisatie/materieel/voertuigen/
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 24 september 2014, 16:13:56
Citaat van: honderd link=msg=1297943 date=1411567451
Dat. En daarnaast ook dat Amsterdam-Amstelland benamingen als ASA, ASD en ASH gebruikt voor respectievelijk tankautospuit Anton, Dirk en Hendrik. Het zijn geen autospuiten maar tankautospuiten.
Of de volgende site heeft het fout: https://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/organisatie/materieel/voertuigen/

Autospuiten zijn er eigenlijk bijna niet meer in Nederland. Officieel zijn er hier en daar wat voertuigen die aan de eis voldoen omdat ze een tank onder de 1500 liter hebben, dan noemt men het een Autospuit.
Autospuiten helemaal zonder tank zijn zeer zeldzaam. Ik ken alleen de T5 van Venray nog.

Autospuit is gewoon korter dan Tankautospuit. Op straat wordt die term vaker gebruikt, net als Ladderwagen dus. De TS heeft nog wel zo'n 10 bijnamen in het land.

Amsterdam noemt de blusvoertuigen van oudsher altijd al autospuiten. Dit is gewoon zo gebleven.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 24 september 2014, 16:36:10
Zoals Heijnsbergen onze topicstarter al vaak heeft verteld. Met een TAS doe je boodschappen, en kennen we binnen de brandweer enkel TSen. Verder heeft Luke aardig de scheidslijn gelegt tussen een autospuit en een TS, een TS heeft een tankinhoud vanaf 1500ltr ::)
Dan de term autoladder of ladderwagen, wat maakt het uit. Ook binnen de brandweer wordt gesproken over ladderwagen of gewoon redvoertuig. Waarom allemaal zo moeilijk. ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 24 september 2014, 16:37:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1297954 date=1411569370
Zoals Heijnsbergen onze topicstarter al vaak heeft verteld. Met een TAS doe je boodschappen, en kennen we binnen de brandweer enkel TSen. Verder heeft Luke aardig de scheidslijn gelegt tussen een autospuit en een TS, een TS heeft een tankinhoud vanaf 1500ltr ::)
Dan de term autoladder of ladderwagen, wat maakt het uit. Ook binnen de brandweer wordt gesproken over ladderwagen of gewoon redvoertuig. Waarom allemaal zo moeilijk. ::)
instemmend geroffel klinkt hier.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #18 Gepost op: 24 september 2014, 16:47:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1297954 date=1411569370
Zoals Heijnsbergen onze topicstarter al vaak heeft verteld. Met een TAS doe je boodschappen, en kennen we binnen de brandweer enkel TSen. Verder heeft Luke aardig de scheidslijn gelegt tussen een autospuit en een TS, een TS heeft een tankinhoud vanaf 1500ltr ::)
Dan de term autoladder of ladderwagen, wat maakt het uit. Ook binnen de brandweer wordt gesproken over ladderwagen of gewoon redvoertuig. Waarom allemaal zo moeilijk. ::)

Toch zijn er verschillende korpsen die de term TAS wel eens gebruiken, en dan niet om boodschappen in mee te nemen vanuit de supermarkt. Bijvoorbeeld op hun website en in onderlinge communicatie.
Is dit hetzelfde als ladderwagen/autoladder? Één van de twee is correct, maar we weten wat ermee bedoeld wordt?

Waarom zo moeilijk... Tsja, sommige leden willen gewoon duidelijke en correcte term gebruiken, voor bijvoorbeeld op een website, nieuwsbericht, bericht hier op het forum of gewoon uit interesse.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #19 Gepost op: 24 september 2014, 19:20:22
Ik maak mij niet zo druk om deze termen op het forum. Ik maak mij eigenlijk drukker om de taalfouten.