Autoladder of ladderwagen

Auteur Topic: Autoladder of ladderwagen  (gelezen 11990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #20 Gepost op: 24 september 2014, 19:35:01
In Amsterdam hebben ze ook geen vogels maar sijsjes.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #21 Gepost op: 24 september 2014, 19:54:21

Sijsjes zijn een bepaald soort vogel net zoals mus en lijster vogels zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sijs


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #22 Gepost op: 24 september 2014, 20:11:55
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1297949 date=1411568036

Amsterdam noemt de blusvoertuigen van oudsher altijd al autospuiten. Dit is gewoon zo gebleven.

en de autoladders gewoon ladder;-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 24 september 2014, 20:21:23
Citaat van: Waterkanon link=msg=1297993 date=1411580101
In Amsterdam hebben ze ook geen vogels maar sijsjes.

In Amsterdam heb je om het simpel te houden twee aanduidingen voor vogels : sijzen en drijfsijzen.

Ook om het bij de brandweer simpel te houden wordt van bijvoorbeeld kazerne Hendrik (H) de autoladder (een van de dertien ladders) aangeduid als ALH (en zeker in het spraakgebruik ladder Hendrik) en de TS is ASH.(autospuit Hendrik)


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #24 Gepost op: 24 september 2014, 21:35:41
Citaat van: Thor link=msg=1298005 date=1411582883
In Amsterdam heb je om het simpel te houden twee aanduidingen voor vogels : sijzen en drijfsijzen.

Ook om het bij de brandweer simpel te houden wordt van bijvoorbeeld kazerne Hendrik (H) de autoladder (een van de dertien ladders) aangeduid als ALH (en zeker in het spraakgebruik ladder Hendrik) en de TS is ASH.(autospuit Hendrik)

Ze zullen het denk ik niet veranderen. Maar altijd nog beter dan Den Haag waar men rond de jaren tachtig het NATO alfabet hanteerde (bijvoorbeeld ZOELOE 841 enzovoort).


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #25 Gepost op: 24 september 2014, 21:42:54
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1297949 date=1411568036
Amsterdam noemt de blusvoertuigen van oudsher altijd al autospuiten. Dit is gewoon zo gebleven.
Dat vind ik zo prachtig eigenlijk; gewoon nog de termen gebruiken die men zo'n 140 jaar geleden ook gebruikte. Geen gedonder met roepnummers maar type voertuig en kazerne. Niets meer mee doen maar lekker zo laten; net zoals de namen op de voertuigen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #26 Gepost op: 24 september 2014, 21:53:17
Citaat van: Bert65 link=msg=1298027 date=1411587774
Dat vind ik zo prachtig eigenlijk; gewoon nog de termen gebruiken die men zo'n 140 jaar geleden ook gebruikte. Geen gedonder met roepnummers maar type voertuig en kazerne. Niets meer mee doen maar lekker zo laten; net zoals de namen op de voertuigen.

Dat is wel grappig, met het nieuwe roepnummerplan zou ieder voertuig te herkennen moeten zijn aan het unieke roepnummer (veiligheidsregio+voertuigtype). Ik verwacht eerlijk gezegd dat een "roepnamenplan" met benamingen als "Autospuit Den Dolder" of "Autospuit Tweede Exloërmond"  ook weinig problemen had opgeleverd. "Dompelpompunit Wassenaar" klinkt herkenbaarder dan 15-5060.........

Maar goed, dat is een andere discussie -waarin ik nog het meest op heb met de Rotterdamse structuur.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 24 september 2014, 22:07:27
Citaat van: Danny722 link=msg=1298032 date=1411588397
Dat is wel grappig, met het nieuwe roepnummerplan zou ieder voertuig te herkennen moeten zijn aan het unieke roepnummer (veiligheidsregio+voertuigtype). Ik verwacht eerlijk gezegd dat een "roepnamenplan" met benamingen als "Autospuit Den Dolder" of "Autospuit Tweede Exloërmond"  ook weinig problemen had opgeleverd. "Dompelpompunit Wassenaar" klinkt herkenbaarder dan 15-5060.........

Maar goed, dat is een andere discussie -waarin ik nog het meest op heb met de Rotterdamse structuur.

G wagen "Dirk''  : gereedschapswagen kazerne Dirk           (HV voertuig)
A wagen "Dirk"  : ademluchtwagen kazerne Dirk
S wagen "Dirk"  : slangenwagen kazerne Dirk
etc.

*)puur als voorbeeld deze voertuigen staan dus niet op Dirk.

Duidelijk.Heel makkelijk te onthouden etc. Al eeuwen in gebruik.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #28 Gepost op: 24 september 2014, 22:18:41
Citaat van: Danny722 link=msg=1298032 date=1411588397
Dat is wel grappig, met het nieuwe roepnummerplan zou ieder voertuig te herkennen moeten zijn aan het unieke roepnummer (veiligheidsregio+voertuigtype). Ik verwacht eerlijk gezegd dat een "roepnamenplan" met benamingen als "Autospuit Den Dolder" of "Autospuit Tweede Exloërmond"  ook weinig problemen had opgeleverd. "Dompelpompunit Wassenaar" klinkt herkenbaarder dan 15-5060.........

Maar goed, dat is een andere discussie -waarin ik nog het meest op heb met de Rotterdamse structuur.

Dat is maar de vraag. In Amsterdam kan het omdat het namen zijn die niet erg op elkaar lijken. Die namen zijn bewust zo bedacht. Roepnamen gaat op sommige plekken problemen opleveren. Bijvoorbeeld In Noord- En -Oost Gelderland waar je brandweerposten hebt in Hierden en Heerde. Dat zal ongetwijfeld een keertje fout gaan. Met de grotere meldkamers zal dat nog vaker problemen opleveren. De meldkamer Oost-Nederland heeft straks immers 2x een 'Autospuit Hengelo'. Zowel in Overijssel als in Gelderland. Wanneer er sprake is van interregionale of landelijke inzetten zal 't nog lastiger worden. Je krijgt dan steeds vaker dat er dubbele of gelijkende namen zijn. Rhenen & Rheden. Bergen & Bergen. Putten & Putte. Huizen & Huissen. Woerden & Wierden. Elst & Elst. Laren & Laren. En zo zijn er nog veel meer op te noemen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #29 Gepost op: 24 september 2014, 22:23:45
Citaat van: Thor link=msg=1298038 date=1411589247

Duidelijk.Heel makkelijk te onthouden etc. Al eeuwen in gebruik.
Juist! Je weet wat voor soort voertuig wordt opgeroepen en waar deze vandaan komt. Allemaal meer dan duidelijk!
(Jammer dat bijvoorbeeld Bernard, Cornelis, Ferdinand etc niet meer bestaan). Gelukkig bestaat Dirk wel en dat in de nabijheid van hun allereerste kazarne.
https://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/organisatie/historie/geschiedenis_0/kazerne_dirk/