Autoladder of ladderwagen

Auteur Topic: Autoladder of ladderwagen  (gelezen 11989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #30 Gepost op: 24 september 2014, 22:26:49
Dat hoeft Danny, kijk maar hoe dat in Amsterdam verloopt. Ik moet alleen af en toe twee keer denken als met in A+A ASAV alarmeert en de ASV...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 25 september 2014, 11:51:59
Tegenwoordig zijn er telescopische hoogwerkers met daarnaast een mee uitschuivende ladder.
In deze uitvoeringen worden de voordelen van de hoogwerker en de ladder gecombineerd.
Dit maakt het geheel wel duurder,zwaarder en onderhoudsgevoeliger.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #32 Gepost op: 26 september 2014, 06:25:25
Met betrekking tot de terminologie in Amsterdam: er is een groot verschil tussen mondelinge communicatie, schriftelijke commujicatie en operationele communicatie. Die moet je gescheiden houden. En hoeven elkaar niet te bijten.
Bij mobi verkeer wil je een zo kort mogelijke boodschap. Dus Tankautspuit Dirk heet dan alleen Dirk. Autoladder Dirk wordt daarom Ladder Dirk. De gegevens die in P2000 te zien zijn zijn daarvan afgeleid om zo min mogelijk ruis te hebben.
In formele communicatie zijn het gewoon Tankautospuiten (TS) en Autoladder (AL).
Dat er in mondelinge communicatie ook Autspuit en Ladder wordt gebruikt is voor een deel gewoonte die vanuit het verleden komt, maar het praat ook makkelijker.

Samengevat: Amsterdam hanteert formeel gewoon de landelijke begrippen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 26 september 2014, 08:28:14
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1298044 date=1411589921
Dat is maar de vraag. In Amsterdam kan het omdat het namen zijn die niet erg op elkaar lijken. Die namen zijn bewust zo bedacht. Roepnamen gaat op sommige plekken problemen opleveren. Bijvoorbeeld In Noord- En -Oost Gelderland waar je brandweerposten hebt in Hierden en Heerde. Dat zal ongetwijfeld een keertje fout gaan. Met de grotere meldkamers zal dat nog vaker problemen opleveren. De meldkamer Oost-Nederland heeft straks immers 2x een 'Autospuit Hengelo'. Zowel in Overijssel als in Gelderland. Wanneer er sprake is van interregionale of landelijke inzetten zal 't nog lastiger worden. Je krijgt dan steeds vaker dat er dubbele of gelijkende namen zijn. Rhenen & Rheden. Bergen & Bergen. Putten & Putte. Huizen & Huissen. Woerden & Wierden. Elst & Elst. Laren & Laren. En zo zijn er nog veel meer op te noemen.

Maar volgens mij lijken juist in heel veel regios alle roepnummers, in spraak, op elkaar.
Bijvoorbeeld in Gelderland-Midden heeft elke kazerne als eerste uitruk een TS met op het einde van het roepnummer een één-en-dertig en/of één-en-veertig staan laat nu juist dat deel zijn wat het meest onderscheidend voor het gehoor en interpretatie in de hersenen is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 26 september 2014, 16:37:38