Brancherichtlijn

Auteur Topic: Brancherichtlijn  (gelezen 19326 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #20 Gepost op: 22 september 2014, 15:19:05
Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
Te stellen dat het tot vervolging ZAL leiden is nogal kort door de bocht, want ik ken gevallen waar dat niet gebeurd is. En of ik met 50 km/u te snel of met 30 km/u te snel een aanrijding veroorzaak, in beide gevallen zal de zaak in de regel aan de rechter voorgelegd worden.

Precies, het zal dus (in de regel) leiden tot vervolging, of er straf opgelegd gaat worden hangt in grote mate af of de richtlijnen gevolgd zijn. Lees even in de uitspraak. Daarin wordt de betrokken ambtenaar dus schuldig bevonden, omdat hij zich niet aan de richtlijnen heeft gehouden. Hij heeft namelijk de maximum snelheid met 57 km overschreden ZONDER melding en overleg. En wat zegt de rechter daarover:

"Ook indien de verdachte de veiligheid van het verkeer (voorwaarde 2) voldoende zou hebben gewaarborgd (bijvoorbeeld door het voeren van optische en/of geluidsignalen), zou verdachte vanwege het niet voldoen aan de voornoemde voorschriften geen beroep op de algemene vrijstelling in het kader van het RVV1990 toekomen."

De rechter zegt dat er voor deze ambtenaar een maximum snelheid gold van 120 km/u. Pas na overleg zou de snelheid dus verhoogd mogen worden.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
Maakt niet uit, het ergste is dat er in beide gevallen zeer waarschijnlijk iemand gewond is geraakt en de kans op mortaliteit aanzienlijk hoger is bij hoge snelheden.

Precies, en is het daarom geen goed idee om VOORDAT je extreme snelheden gaat rijden daarover in ieder geval even overlegd?

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
De brancherichtlijn is tegenstrijdig als in:
De ene regel heeft het over overleg, de andere over op de hoogte stellen.

Bij beide worden dus andere handelingen verwacht van de chauffeur.

Jij leest alleen maar losse woorden, maar lees nu eens goed in de context WAARVAN je de meldkamer op de hoogte moet stellen? Je moet de meldkamer op de hoogte stellen van de "voorgenomen beslissing om de normen te overschrijden". Over die voorgenomen beslissing moet de meldkamer dus adviseren, en pas dan maak je de beslissing. Ik lees geen tegenstrijdigheid

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
Ik heb als neventaak verkeer. Ik doe dus net wat meer met verkeer al heb ik behalve de basisrijopleidingen geen enkele aanvullende rijopleiding mogen genieten. Toch surveilleer ik dan ook tbv de verkeershandhaving, net als al mijn 35.000 andere executieve collega's. Ben ik nu wel of niet vrijgesteld van deze meldplicht? Er is nog niemand geweest die mij dat kan vertellen... en ja, ik heb het gevraagd! En zou zijn er nog wel andere voorbeelden bij te halen.

Bij mijn weten gaat het alleen om VROS eenheden wanneer zij belast zijn met die taak. En die hebben, voor zover mij bekend, verplicht aanvullende rijopleidingen, zelfs de bijrijders. Er mogen zelfs niet zo maar andere politieambtenaren meerijden. En zolang jij niet zeker weet dat de vrijstelling voor jou geldt, moet je er volgens mij van uit gaan dat die NIET geld.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
De brancherichtlijn is niet landelijk hetzelfde toepasbaar.

Toepasbaar of niet, hij geldt toch echt landelijk...

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
Ik werk in Flevoland. De wegen zijn hier heel anders dan op de Veluwe. Door de grote open vlaktes en lange rechte wegen is een snelheid van 150 waar 80 is toegestaan heel anders dan een snelheid van 120 waar 80 is toegestaan midden op de Veluwe waar de wegen bochtiger zijn, de begroeiing dichter en de het zicht daardoor minder.

Het enige wat jij hiermee "bewijst" is dat de kans dat het mis gaat wellicht kleiner is. Maar wanneer het mis is gegaan, en jij voert dat verweer bij een rechter, denk ik dat je toch aan het kortste eind trekt! Zie de uitspraak van de rechter. Die tilt erg zwaar aan het gegeven dat de richtlijn, waaronder het vooraf overleggen met de meldkamer, niet is nageleefd, en dat dit wel van een politieambtenaar verwacht wordt.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
Ik meld meestal wel, al ben ik een van de weinige. Maar goed, net zoals Grizz meld ik niet als ik eventjes een auto achterhaal die net passeerde. Ik meld langdurige overschrijdingen op weg naar bepaalde meldingen of van A naar B waarbij gewoon flinke haast is vereist. Voor de rest hou ik mij redelijk binnen de grenzen van de brancherichtlijn.

Als jij het hebt over "meestal", en één van de weinige, dan zeg jij dus ook dat het de "dagelijkse praktijk" is, en geen uitzondering. En dat is dus iets wat volgens mij niet de bedoeling is. Ik ben overigens ook benieuwd, wanneer jij het (meestal) meldt, wat dan de reactie van de meldkamer is? Neemt men het dan ter kennisgeving aan, of gaat men inderdaad in overleg zoals beschreven in de richtlijn?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #21 Gepost op: 22 september 2014, 15:22:04
Citaat van: schuimer link=msg=1297379 date=1411390518
Ik mag toch aannemen dat men hier de specifieke VHT bedoelt.

Ik denk dat ze hier de diverse VHT en THW mee bedoelen, maar echt duidelijk staat dat er niet. Ook hebben binnen de VHT's best wel veel mensen geen (aanvullende) rijopleiding genoten maar worden toch zo vrijgesteld van de meldplicht. Heel bijzonder. Had dan specifiek verwezen naar bepaalde rijopleidingen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #22 Gepost op: 22 september 2014, 15:23:50
Citaat van: PietjePuk link=msg=1297384 date=1411390885
Ik heb interne stukken, het is niet aan mij om die publiekelijk te maken.

Tja, dan wordt het lastig. Ben wel benieuwd wat er in die stukken staat? Want als daar iets anders in staat als in de brancherichtlijn, en deze stukken worden wel openbaar (bijvoorbeeld tijdens een rechtszaak) dan zijn de poppen aan het dansen....


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #23 Gepost op: 22 september 2014, 15:26:23
Citaat van: DiNozzo link=msg=1297394 date=1411392124
Ik denk dat ze hier de diverse VHT en THW mee bedoelen, maar echt duidelijk staat dat er niet. Ook hebben binnen de VHT's best wel veel mensen geen (aanvullende) rijopleiding genoten maar worden toch zo vrijgesteld van de meldplicht. Heel bijzonder. Had dan specifiek verwezen naar bepaalde rijopleidingen.

De rijopleiding is een vereiste om bepaalde diensten te mogen verrichten. Alleen wanneer je die diensten verricht kan je van die vrijstelling gebruik maken, en dan zal je dat ook wel te horen krijgen, beter nog op schrift natuurlijk!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #24 Gepost op: 22 september 2014, 15:28:19
Even off-topic; waarom per sé overal "JIJ" in plaats van "JE"? Dat leest erg onprettig en nogal vinger wijzend.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #25 Gepost op: 22 september 2014, 15:35:29
Citaat van: NikonDirk link=msg=1297399 date=1411392499
Even off-topic; waarom per sé overal "JIJ" in plaats van "JE"? Dat leest erg onprettig en nogal vinger wijzend.

Wanneer ik op iemand reageer, dan schrijf ik in de regel "Jij". Wanneer het niet persoonlijk is, dan schrijf ik in de regel "je". Zoals bijvoorbeeld hier:

"Jij leest alleen maar losse woorden, maar lees nu eens goed in de context WAARVAN je de meldkamer op de hoogte moet stellen?"

Ik zie niet in wat daar onprettig aan is?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #26 Gepost op: 22 september 2014, 15:41:32
Citaat van: scorpio link=msg=1297393 date=1411391945
Precies, het zal dus (in de regel) leiden tot vervolging, of er straf opgelegd gaat worden hangt in grote mate af of de richtlijnen gevolgd zijn. Lees even in de uitspraak.
Het is dan ook wel handig als je de uitspraak dan ook even plaatst. Doe ik wel voor je: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOBR:2013:4793

Citaat
Daarin wordt de betrokken ambtenaar dus schuldig bevonden, omdat hij zich niet aan de richtlijnen heeft gehouden. Hij heeft namelijk de maximum snelheid met 57 km overschreden ZONDER melding en overleg. En wat zegt de rechter daarover:

"Ook indien de verdachte de veiligheid van het verkeer (voorwaarde 2) voldoende zou hebben gewaarborgd (bijvoorbeeld door het voeren van optische en/of geluidsignalen), zou verdachte vanwege het niet voldoen aan de voornoemde voorschriften geen beroep op de algemene vrijstelling in het kader van het RVV1990 toekomen."

De rechter zegt dat er voor deze ambtenaar een maximum snelheid gold van 120 km/u. Pas na overleg zou de snelheid dus verhoogd mogen worden.
De rechter toetst hier inderdaad de feiten aan de brancherichtlijn. Had de verdachte in deze echter 120 km/u gereden binnen de brancherichtlijn zou er nog steeds sprake zijn geweest van een veroordeling.  

Citaat
Precies, en is het daarom geen goed idee om VOORDAT je extreme snelheden gaat rijden daarover in ieder geval even overlegd?

Jij leest alleen maar losse woorden, maar lees nu eens goed in de context WAARVAN je de meldkamer op de hoogte moet stellen? Je moet de meldkamer op de hoogte stellen van de "voorgenomen beslissing om de normen te overschrijden". Over die voorgenomen beslissing moet de meldkamer dus adviseren, en pas dan maak je de beslissing. Ik lees geen tegenstrijdigheid
Nee, jij leest alleen losse woorden. Een overleg gaat namelijk anders dan een mededeling met wat advies die je terug krijgt.


Citaat
Bij mijn weten gaat het alleen om VROS eenheden wanneer zij belast zijn met die taak. En die hebben, voor zover mij bekend, verplicht aanvullende rijopleidingen, zelfs de bijrijders. Er mogen zelfs niet zo maar andere politieambtenaren meerijden. En zolang jij niet zeker weet dat de vrijstelling voor jou geldt, moet je er volgens mij van uit gaan dat die NIET geld.
Maar dat staat er niet.

Citaat
Toepasbaar of niet, hij geldt toch echt landelijk...
Joh, dat weet ik ook wel.

Citaat
Het enige wat jij hiermee "bewijst" is dat de kans dat het mis gaat wellicht kleiner is. Maar wanneer het mis is gegaan, en jij voert dat verweer bij een rechter, denk ik dat je toch aan het kortste eind trekt! Zie de uitspraak van de rechter. Die tilt erg zwaar aan het gegeven dat de richtlijn, waaronder het vooraf overleggen met de meldkamer, niet is nageleefd, en dat dit wel van een politieambtenaar verwacht wordt.
De rechter maakt hier een afweging. Niet te lezen valt hoe zwaar de rechter er aan tilt en wat dit in de strafmaat en de veroordeling uitmaakt.

Citaat
Als jij het hebt over "meestal", en één van de weinige, dan zeg jij dus ook dat het de "dagelijkse praktijk" is, en geen uitzondering. En dat is dus iets wat volgens mij niet de bedoeling is. Ik ben overigens ook benieuwd, wanneer jij het (meestal) meldt, wat dan de reactie van de meldkamer is? Neemt men het dan ter kennisgeving aan, of gaat men inderdaad in overleg zoals beschreven in de richtlijn?
Ja, het is dagelijkse praktijk. De portofoon is te druk om elke overschrijding te melden. Bovendien zijn deze meestal zo kortstondig dat tegen de tijd dat er contact is de snelheid weer binnen de richtlijnen is. Dat weegt de rechter in de door jou geciteerde uitspraak zelf ook mee:
Hoewel de rechtbank zich ervan bewust is dat het gaat om beslissingen die in een kort tijdbestek moeten worden genomen, kan niet worden gezegd dat het melden van de snelheidsoverschrijding niet mogelijk was.

En voor jou info. De meldkamer neemt het ter kennisname aan. Hoogstens bij slecht weer krijg je een waarschuwing hier rekening mee te houden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #27 Gepost op: 22 september 2014, 15:43:20
Citaat van: scorpio link=msg=1297402 date=1411392929
Ik zie niet in wat daar onprettig aan is?
Dan heeft het voor mij geen zin om deze zijstap verder uit te diepen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #28 Gepost op: 22 september 2014, 15:47:53
Citaat van: scorpio link=msg=1297398 date=1411392383
De rijopleiding is een vereiste om bepaalde diensten te mogen verrichten. Alleen wanneer je die diensten verricht kan je van die vrijstelling gebruik maken, en dan zal je dat ook wel te horen krijgen, beter nog op schrift natuurlijk!

Nee dat is het niet. Ik heb namelijk een takenpakket en daar zit de taak toezicht houden op het verkeer bij. Ik heb daar ooit, net zoals elke PO2002 student, zelfs examen in afgelegd. Nergens is vastgelegd dat een rijopleiding een vereiste is. Sterker nog, VHT's bestaan voor het grootste deel uit surveillanten en BOA's die slechts een beperkte of geen rijopleiding hebben afgelegd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #29 Gepost op: 22 september 2014, 15:53:31
Citaat van: scorpio link=msg=1297371 date=1411389518
En een dienstbevel zou volgens jou kunnen zijn?

"ik beveel u nu om zo hard mogelijk te rijden en de normen in de brancherichtlijn mogen genegeerd worden"

De brancherichtlijn is daar vrij duidelijk over:

"De betrokken politieambtenaar blijft eindverantwoordelijk voor afwijking van de brancherichtlijn."

Net als met het rijden met OGS. Alleen de meldkamer KAN daarvoor toestemming geven, alleen bij Prio1 meldingen, maar niet noodzakelijk bij elke Prio1 melding. Echter, nadat er toestemming is gegeven, bepaald alleen de bestuurder of hij van de toestemming gebruik maakt.

Nee maar wel, ik beveel u af te breken.