Intrekken/ongedaan maken aanhouding

Auteur Topic: Intrekken/ongedaan maken aanhouding  (gelezen 5707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Gepost op: 22 september 2014, 19:13:37
Wie weet in welk artikel er vermeld staat dat de aanhoudende (B)OA zijn aanhouding, met toestemming van de verdachte, ongedaan kan maken? Mij is geleerd dat dit mogelijk is, alleen kan ik het niet terugvinden.




Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #1 Gepost op: 22 september 2014, 19:30:49
Mij is altijd aangeleerd dat een aanhouding altijd gevolgd wordt door de voorgeleiding. Ook als je er vlak na je aanhouding achter komt dat je de verkeerde hebt of wat voor reden dan ook. De HOvJ toetst al dan niet of de aanhouding rechtmatig was, maar dat wist je wss al.

Ik heb nog nooit van een dergelijk artikel gehoord in ieder geval!

Wel kan een verdachte afzien van het recht om voorgeleid te worden voor de HOvJ. Als je zelf weet dat je niet de goede hebt aangehouden, kan hij de keien weer op natuurlijk. Maar dan wel altijd in overleg met de HOvJ. Niet een eigen beslissing van de (B)OA dus.
If you can dream it, you can do it.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2014, 20:12:14
Citaat van: Jims link=msg=1297494 date=1411407049
Mij is altijd aangeleerd dat een aanhouding altijd gevolgd wordt door de voorgeleiding. Ook als je er vlak na je aanhouding achter komt dat je de verkeerde hebt of wat voor reden dan ook.
Mij ook zo bekend. Even snel bellen met de OVD of de teamchef dus ;) Zelf mag je kun je een aanhouding in ieder geval niet 'ongedaan' maken.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #3 Gepost op: 22 september 2014, 20:18:53
Vrijwillige afstand van voorgeleiding > ja > melden ovd (hovj)
Vrijwillige afstand van voorgeleiding > nee > voorgeleiden en daarna de keien op


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #4 Gepost op: 22 september 2014, 20:39:18
Het is wettelijk niet geregeld, noch in jurisprudentie, maar op basis van vrijwilligheid kan er veel.


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #5 Gepost op: 22 september 2014, 21:23:05
Bedankt voor jullie reacties!

Afzien van voorgeleiding is inderdaad wat ik bedoel. Kan iemand daar ook een artikel aan vastplakken of een link waarop meer uitgelegd staat hierover?

Casus: Op straat maak je een aanhouding. Na je aanhouding komt er uit onverwachtse hoek informatie waardoor je wil besluiten de verdachte weer te laten gaan. Volstaat het om ter plaatse aan verdachte te vragen naar de vrijwillige afstand van voorgeleiding om dit vervolgens later aan het bureau te melden aan de hovj of moet de hovj eerst toestemming geven alvorens je de verdachte weer de keien op stuurt?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #6 Gepost op: 22 september 2014, 22:33:20
Het lijkt me juridisch gezien het meest verstandig om, indien mogelijk, (telefonisch) met de hulpOVJ te overleggen. De reden is simpel: het ontbreken van een juridische basis voor het afzien van de voorgeleiding. Zou de aangehouden persoon op enig moment erover klagen in een procedure, dan valt in ieder geval nog te betogen dat aan de strekking van de voorgeleiding is voldaan door te overleggen met de hulpOvJ, en hoeft het wellicht geen consequenties te hebben.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #7 Gepost op: 22 september 2014, 22:45:48
De voorgeleiding is een toetsing waar de ve recht op heeft. Wil hij afstand doen van zijn recht, dan is dat neem ik aan op deze basis geen probleem.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2014, 13:20:17
De voorgeleiding is toch niet alleen een "recht" maar bestaat toch ook uit "plichten" zoals de toetsing van de aanhouding en de verdacht stelling?

Zelfs als de aangehouden persoon afziet van de feitelijke voorgeleiding, blijven die plichten formeel toch bestaan? (Dat er dan geen contact is tussen die persoon en de hovj, en die persoon in vrijheid wordt gesteld begrijp ik)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 23 september 2014, 23:36:04
Lastige casus. Indien een burger iemand aanhoud voor een compleet onbestaand feit of als gelijk blijkt dat het juridisch echt niet klopt, zal ik ook proberen om ter plekke het eea af te handelen. Het liefst na overleg met een HOVJ, maar als het echt niet anders kan dan zelfs zonder HOVJ.

Recentelijk nog gehad met een 11 jarige winkeldief. Levert juridisch helemaal niets op. Na overleg met zowel het winkelpersoneel, de net gearriveerde moeder van de jongen besloten om het er ter plaatse bij te laten. Uiteraard wel even kort overleg gehad met de HOVJ.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.