Bedrijfsbrandweer Corus IJmuiden (voorheen Hoogovens)

Auteur Topic: Bedrijfsbrandweer Corus IJmuiden (voorheen Hoogovens)  (gelezen 9088 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 16 juli 2005, 22:07:35
Zoals eerder toegezegd, hierbij een aantal nieuwere en oude voertuigen van de bedrijfsbrandweer van Corus (vroeger Hoogovens) in IJmuiden.

Het bedrijf ligt eigenlijk in drie gemeenten (Velsen, Beverwijk en Heemskerk).

We beginnen met de eigen VC met roepnummer 991.
Deze Volkswagen LT35B uit 1998 is speciaal ingericht voor de coördinatie en verbindingen bij calamiteiten op het eigen terrein.





Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2005, 22:12:52
Deze HV-2 is een Mercedes-Benz L613D41 met opbouw van Berlee uit 1983 (Brandbase bedankt ;)).



Dit voertuig heeft vrij recent een enorme metamorfose ondergaan. De inrichting is totaal gewijzigd waarbij de gereedschappen nu via rolluiken bereikbaar zijn.

Ik weet niet welke opbouwfabrikant deze verbouwing heeft uitgevoerd.

Zo ziet de 971 er op dit moment uit :



Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2005, 22:17:19
Deze staat ook onder het onderwerp van Daf met "schuine voorkanten". Maar omdat de foto's extern staan (ImageShack) en voor de volledigheid, ook maar even hier :

Deze Daf tankautospuit was ook in gebruik bij de bedrijfsbrandweer van Hoogovens.



Het is een Daf A1300 uit 1969 met opbouw van Ajax-De Boer. De foto heb ik in 1992 gemaakt vlak voordat dit voertuig werd afgevoerd naar Hongarije (volgens de Brandbase naar Rabakecol).



Nog een foto van de achterkant met geopende rolluiken.
Ik twijfel nog even over die tweede haspel... misschien van een poederblusinstallatie? Wie kan het vertellen?


Rene112

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2005, 22:20:12
Deze Volkswagen T5 is sinds 2003 in gebruik bij de technische dienst van de bedrijfsbrandweer.



De wagen ziet er behoorlijk stoer uit. Ik denk dat de grote witte voorbumper, de stootstangen aan de zijkanten en de zwaailichten hier zeker mee te maken hebben  ;) ;D    (en dat allemaal voor een boodschappenwagen......)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2005, 22:26:47
Deze staat ook onder het onderwerp van Daf met "schuine voorkanten". Maar omdat de foto's extern staan (ImageShack) en voor de volledigheid, ook maar even hier :

Deze Daf tankautospuit was ook in gebruik bij de bedrijfsbrandweer van Hoogovens.



Het is een Daf A1300 uit 1969 met opbouw van Ajax-De Boer. De foto heb ik in 1992 gemaakt vlak voordat dit voertuig werd afgevoerd naar Hongarije (volgens de Brandbase naar Rabakecol).



Nog een foto van de achterkant met geopende rolluiken.
Ik twijfel nog even over die tweede haspel... misschien van een poederblusinstallatie? Wie kan het vertellen?

Ik twijfel er aan of er een poederinstalatie inzit,aangezien je die meestal vanaf de bovenzijde moet hervullen.Ik weet niet of je weet of er een vulopening zit bovenop?

Maar mooie foto,s renč  ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2005, 22:29:31
Welke tweede bedoel je dan? De linkse of de middelste in de luiken. Als ik het goed zie zit er aan de haspel in het middelste luik een HD-pistool, dus zal je de linkse bedoelen neem ik aan?


Rene112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2005, 22:31:25
dus zal je de linkse bedoelen neem ik aan?

Yes!
Ik twijfel of het een poederblusinstallatie is...
Er zal vast binnenkort nog wel iemand kijken die het zeker weet.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2005, 22:33:30
ja geen idee, als ik de haspel zo zie dan is de lengte van de slang ook niet overdreven groot en bij mijn weten zijn de slangen van een poederblusinstallatie ook nooit zo lang al ken ik er niet de lengtes precies van moet ik toegeven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2005, 22:37:13
ja geen idee, als ik de haspel zo zie dan is de lengte van de slang ook niet overdreven groot en bij mijn weten zijn de slangen van een poederblusinstallatie ook nooit zo lang al ken ik er niet de lengtes precies van moet ik toegeven.
wij hebben een P250 en daar zijn de slangen een meter of 8.
Maar ik mis eigenlijk ook een cilinders met drijfgas,en volgens mij waren ze toen niet zo vooruitstrevend dat het via de PTO werdt aangedreven


Rene112

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2005, 23:22:01
Deze MAN 14.224MF met een opbouw van Mostard (Godiva pomp) is in 2000 in gebruik genomen.
Eindelijk weer eens een voertuig dat speciaal voor Corus werd gebouwd en geen tweedehands.....

Bijzonderheid is de schuimtank die een inhoud van 500 liter heeft.



In september vorig jaar heb ik tijdens mijn bezoek foto's gezien van de nieuwste tankautospuit (ook een MAN) met een schuim-/waterkanon op het dak.

Heeft iemand al foto's van dit voertuig?