Advies aan militairen om niet in uniform te reizen ivm terreurdreiging

Auteur Topic: Advies aan militairen om niet in uniform te reizen ivm terreurdreiging  (gelezen 5984 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26987.0

'Militairen moeten niet langer in uniform reizen'
Militairen kunnen voorlopig beter niet in uniform reizen in het openbaar vervoer. Dat advies heeft het ministerie van Defensie gegeven. lees verder  




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 25 september 2014, 13:05:28
Defensie adviseert militairen niet langer in uniform te reizen

http://www.nu.nl/politiek/3886876/defensie-adviseert-militairen-niet-langer-in-uniform-reizen.html

Als je het als defensie noodzakelijk vindt om dit soort berichten helaas te moeten doen uitgaan zal er ook wel het nodige van de Politie gaan worden gevraagd op het gebied van bewaking,bescherming etc.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 25 september 2014, 13:20:51
Zie niet in wat dit advies te maken zou kunnen hebben met het mogelijke feit dat de politie gevraagd zal gaan worden op het gebied van bewaking en/of bescherming etc.

Er reizen dagelijks heel veel militairen met het OV voor het woon- werkverkeer in de ochtend- en avondspits naar en van hun werkplek en op vrijdagmiddag en zondag middag/avond de militairen die weekend verlof hebben van hun kazerne.
Als die voor zo lang het duurt gewoon in burgerkleding gaan reizen zonder militaire plunjebaal maar met een gewone grote weekendtas bijvoorbeeld dan zal dat voor de politie echt niet uitmaken.
Het enige verschil is dat je heel veel minder opvallend geklede extra ogen en oren in het OV hebt waar sommige mensen van verwachten dat als er stront aan de knikker is men van verwacht dat zij er tussen springen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2014, 13:22:51
Met de laatste ontwikkelingen in het Midden-Oosten zou het mij niet verbazen als het (inter)nationaal dreigingsniveau en de ISPS codes opgeschaald gaan worden...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2014, 13:28:11
Citaat van: André Welten link=msg=1298161 date=1411644171
Met de laatste ontwikkelingen in het Midden-Oosten zou het mij niet verbazen als het (inter)nationaal dreigingsniveau en de ISPS codes opgeschaald gaan worden...

Precies,daar doel ik dan ook op. Dat advies van defensie is daar mogelijk een voorbode van.
Niet alleen militairen buiten de poort in uniform maar er zijn mogelijk nog genoeg doelenwitten voor aanvallen etc. in Nederland.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2014, 13:45:26
Met de laatste ontwikkelingen in het Midden-Oosten zou het mij niet verbazen als het (inter)nationaal dreigingsniveau en de ISPS codes opgeschaald gaan worden...
Het enige hogere dreigingsniveau wordt pas van kracht als er concrete info is dat een acuut een aanval te verwachten is. Dat geldt ook voor ISPS niveau 3 maatregelen. De verstoringen van het normale leven die bij een dergelijk dreigingsniveau horen zijn te uitgebreid om langere tijd te handhaven.
Bijdragen op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 september 2014, 13:27:49
Ook advies douane: geen uniform na werktijd
Citaat
Niet alleen militairen, maar ook douaniers wordt nu aangeraden om buiten werktijd en in het openbaar vervoer geen uniform te dragen. Reden is de verhoogde dreiging door jihadstrijders nu Nederland meedoet aan de missie tegen IS.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3757719/2014/09/27/Ook-advies-douane-geen-uniform-na-werktijd.dhtml


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #7 Gepost op: 27 september 2014, 14:33:00
Citaat van: Sylvester link=msg=1298549 date=1411817269
Ook advies douane: geen uniform na werktijdhttp://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3757719/2014/09/27/Ook-advies-douane-geen-uniform-na-werktijd.dhtml

Karin de Groen @KdeGroen
En wij dan? Moet ik straks mijn nieuwe uniform in de kast laten? #doelwit #moetnietgekkerworden


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 28 september 2014, 10:34:28
Citaat
'Ik doe mijn uniform niet zomaar uit'

Luitenant- kolonel Willem Schoonebeek beent met stevige passen over het perron van Den Haag centraal. Hij draagt zijn uniform met trots, en slaat daarmee het advies van het ministerie van Defensie in de wind. Dat adviseert voorlopig niet in uniform te reizen in het openbaar vervoer.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/32380/Aanval-op-Islamitische-Staat/article/detail/3755596/2014/09/26/Ik-doe-mijn-uniform-niet-zomaar-uit.dhtml
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat
'Student defensie in uniform bedreigd'
Een student van een zogenoemde VeVa-opleiding, een defensieopleiding, is eind september bedreigd op het station in Boxtel. De politie doet onderzoek naar de bedreiging, toen de student in een herkenbaar uniform van de school liep.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3899564/student-defensie-in-uniform-bedreigd-.html
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever