Publicatie ‘Ter Plaatse’, onderzoek naar opkomsttijden brandweer -RemBrand

Auteur Topic: Publicatie ‘Ter Plaatse’, onderzoek naar opkomsttijden brandweer -RemBrand  (gelezen 7950 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Publicatie ‘Ter Plaatse’, onderzoek naar opkomsttijden brandweer -RemBrand fase 1

http://veiligleefbaar.nl/publicatie-ter-plaatse-onderzoek-naar-opkomsttijden-brandweer-rembrand-fase-1/




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Brandweer afrekenen op opkomsttijden is 'te gek voor woorden'

http://www.nu.nl/binnenland/3887479/brandweer-afrekenen-opkomsttijden-te-gek-woorden.html


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Laat ik er dan eentje inschoppen: Laat de bandweer voortaan afgerekend worden op de herstelkosten en doden bij branden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1298649 date=1411887449
Laat ik er dan eentje inschoppen: Laat de bandweer voortaan afgerekend worden op de herstelkosten en doden bij branden.
Tja, als we dan toch zo nodig naar de rookmelders in woningen willen. Laat de bewoners van een woning zelf voor de kosten van een brand opdraaien als blijkt dat zij geen onderhoud hebben uitgevoerd aan hun rookmelders waardoor de brand uit de hand is gelopen. Als we het dan toch over onzinnige bijdrages gaan hebben. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat
In grote lijnen zijn de opkomsttijden gelijk gebleven aan die uit de Handleiding. Ook in de Leidraad
worden tijdnormen 5, 6, 8 en 10 minuten voor uitrukken naar branden in objecten genoemd.
Afhankelijk van de bouwkundige staat is uit brandpreventief oogpunt voor sommige objectcategorieën
wel een langere opkomsttijd gehanteerd dan in de Handleiding. Zo zijn bijvoorbeeld alle woningen die
gebouwd zijn na de invoering van het Bouwbesluit 2003 voorzien van rookmelders op het lichtnet
waardoor snelle ontdekking van brand gewaarborgd is en de werking van de rookmelders gegarandeerd
is. Daarom is de opkomsttijd voor dergelijke woningen in de Leidraad verhoogd van 8 naar 10 minuten.

En dit is een citaat uit het rapport waar het erg vaak op mis gaat. Men gaat er teveel van uit dat woningen rookmelders hebben. Tijdens een alarmering kun je niet nog eens na gaan vragen of een woning van voor 2003 of er na is. Een gegarandeerde werking van rookmelders die op het lichtnet werken? Daar is de bewoner zelf verantwoordelijk voor, als die niets aan onderhoud doet, of zelfs die dingen zat wordt en ze daarom afkoppelt ben je net zo ver en is er alsnog een te late ontdekking.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1298650 date=1411887681
Tja, als we dan toch zo nodig naar de rookmelders in woningen willen. Laat de bewoners van een woning zelf voor de kosten van een brand opdraaien als blijkt dat zij geen onderhoud hebben uitgevoerd aan hun rookmelders waardoor de brand uit de hand is gelopen. Als we het dan toch over onzinnige bijdrages gaan hebben. ::)
Dit lijkt me juist een erg goede meetmethode. Als het verhaal klopt dat rookmelders zo belangrijk zijn dan moet je met meer rookmelders en langere opkomstijden een eenzelfde schadebedrag houden toch? Meet je ook meteen de effectieviteit van SIV 2/3/4.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Thor link=msg=1298646 date=1411884859
Brandweer afrekenen op opkomsttijden is 'te gek voor woorden'

http://www.nu.nl/binnenland/3887479/brandweer-afrekenen-opkomsttijden-te-gek-woorden.html

De opkomsttijden worden momenteel gerelateerd aan het tijdstip eerste voertuig ter plaatse.
Het ware interessanter aan te geven het tijdstip van daadwerkelijke inzet zoals bijvoorbeeld aanvang blussing etc.
Het, voor o.a. de statistieken aangeven, van het tijdstip eerste voertuig ter plaatse van een voertuig waar je in feite in de praktijk (vrijwel) niets aan hebt, waar je eigenlijk niets mee kan doen, geeft een verkeerd beeld en is dan ook maar weinig zinvol en bruikbaar om een goed en objectief beeld te geven.
Daarnaast zijn er soms wel behoorlijke verschillen tussen eerste voertuig ter plaatse en daadwerkelijke aanvang blussing etc.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Wellicht bedoelt Van Strien dat ook met zijn uitspraak dat we niet alleen naar de brandweer moeten kijken, maar meer moeten focussen op de eigenaar/gebruiker?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1298652 date=1411888168
Dit lijkt me juist een erg goede meetmethode. Als het verhaal klopt dat rookmelders zo belangrijk zijn dan moet je met meer rookmelders en langere opkomstijden een eenzelfde schadebedrag houden toch? Meet je ook meteen de effectieviteit van SIV 2/3/4.
Lees mijn daarop volgende bericht, en ga dan nog eens voor je zelf na of die rookmelders wel zo betrouwbaar zijn. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1298654 date=1411888217
Wellicht bedoelt Van Strien dat ook met zijn uitspraak dat we niet alleen naar de brandweer moeten kijken, maar meer moeten focussen op de eigenaar/gebruiker?
Dan zul je een hoop verantwoordlijkheid bij de gebruiker moeten neerleggen. En dan zul je daarop moeten gaan handhaven. Er wordt te makkelijk vanuit gegaan dat woningen na 2003 goed werkende rookmelders hebben. Maar je moet er ook vanuit gaan dat erg veel woningen geen rookmelders of defecte rookmelders zullen hebben. Kun je dus wel je opkomsttijden verhogen met 2 minuten. Maar we weten allemaal hoe snel een brand kan escaleren, dat is vaak een 2 tot 3 minuten verhaal. Snelle ontdekking van brand is perfect, maar dat zal nog steeds gevolgt moeten worden met een snelle brandweeropkomst, en als het even kan in de vorm dat de eerste auto ook slagkracht kan leveren zonder te moeten wachten op back-up.