Publicatie ‘Ter Plaatse’, onderzoek naar opkomsttijden brandweer -RemBrand

Auteur Topic: Publicatie ‘Ter Plaatse’, onderzoek naar opkomsttijden brandweer -RemBrand  (gelezen 7951 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Allemaal niet onwaar. Maar het achterliggende punt blijft of de overheid alle verantwoordelijkheden van de burgers moet overnemen. De brandweer is een vangnet voor als het mis gaat, dat misgaan zoveel mogelijk tegen proberen te gaan en dat bij de burger te leggen lijkt mij niet meer dan logisch. De volledige focus op prestaties van de brandweer lijkt mij dat, gegeven het voorstaande, niet.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1298659 date=1411889794
Allemaal niet onwaar. Maar het achterliggende punt blijft of de overheid alle verantwoordelijkheden van de burgers moet overnemen. De brandweer is een vangnet voor als het mis gaat, dat misgaan zoveel mogelijk tegen proberen te gaan en dat bij de burger te leggen lijkt mij niet meer dan logisch. De volledige focus op prestaties van de brandweer lijkt mij dat, gegeven het voorstaande, niet.
Is de brandweer niet vanuit de verantwoordelijkheid van de burgers opgericht?


Welke partijen zitten er in dat project RemBrand?


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Op de website van VeiligLeefbaar staat een datum van publicatie van 11 maart 2013. Op de site van het ministerie staat een datum van 22 juni 2012. Betekend dit dat Ter Plaatse al een rapport van twee jaar oud is waar nu pas media-aandacht voor is gekomen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1298660 date=1411890058
Is de brandweer niet vanuit de verantwoordelijkheid van de burgers opgericht?


Welke partijen zitten er in dat project RemBrand?

Rookmelders is natuurlijk veruit het makkelijkste en eenvoudigste object.

Men zou natuurlijk meteen even moeten doorstoten naar zaken als brandpreventie, vluchtwegen,materialen, adequate bluswatervoorziening, toegankelijkheid voor de hulpverlening etc. maar dat ligt wel wat moeilijker en complexer in het huidige bestel.

Genoemde opstellers : IOOV en TNO.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1298659 date=1411889794
Allemaal niet onwaar. Maar het achterliggende punt blijft of de overheid alle verantwoordelijkheden van de burgers moet overnemen. De brandweer is een vangnet voor als het mis gaat, dat misgaan zoveel mogelijk tegen proberen te gaan en dat bij de burger te leggen lijkt mij niet meer dan logisch. De volledige focus op prestaties van de brandweer lijkt mij dat, gegeven het voorstaande, niet.
Mee eens. De overheid moet ook zeker niet alle verantwoordelijkheden van een burger gaan overnemen, dat gaat gewoon niet lukken. Maar diezelfde burger is in beginsel er zelf bij als er brand uit breekt, en wellicht daar zelfs voor een deel mede schuldig aan. Een brand ontstaat immers niet zomaar, daar gaat een menselijk handelen aan vooraf, en een deel aan technisch falen.
Maar diezelfde burger is ook nog lang niet bewust van het feit dat men zelf erg veel aan brandveiligheid kan doen, op een uitzondering na dan. En dan zul je er wel voor moeten zorgen dat het vangnet brandweer adequaat is om als vangnet te functioneren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1298649 date=1411887449
Laat ik er dan eentje inschoppen: Laat de bandweer voortaan afgerekend worden op de herstelkosten en doden bij branden.

Zie o.a. pag 43/44 van het TNO-rapport.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Brandweer pleit voor verplichte rookmelders

Als het aan brandweercommandant Elie van Strien ligt, worden rookmelders verplicht voor ieder pand in Nederland.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Wat een grote onzin vind ik! De brandweer is het voor het restrisico, de eigenaar van woning of bedrijfspand is zelf verantwoordelijk voor het brandveilig gebruik van zijn/haar pand!

Citaat van: JJ75 link=msg=1298649 date=1411887449
Laat ik er dan eentje inschoppen: Laat de bandweer voortaan afgerekend worden op de herstelkosten en doden bij branden.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
De brandweer mag toch gewoon ergens voor pleiten. Geen probleem lijkt me want het is de politiek die beslist en niet de brandweerbobo's. Als jij tegen bent mag je ook tegen pleiten.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1298934 date=1411928111
Wat een grote onzin vind ik! De brandweer is het voor het restrisico, de eigenaar van woning of bedrijfspand is zelf verantwoordelijk voor het brandveilig gebruik van zijn/haar pand!
Ik betaal als burger voor de brandweer en ik verwacht dat zij zoveel mogelijk bij brand de schade beperken als tegenprestatie.  

Zelf mijn huis volgehangen met gekoppelde rookmelders op vluchtwegen en plekken met brandrisico en overige ruimten niet gekoppelde rookmelders. Rookmelders worden onderhouden en jaarlijks worden batterijen vervangen. Ook andere apparatuur wordt schoongemaakt van binnen. Leuke dagklus. Ik kan dus niet veel meer doen in het proces. Als vervolgens de normen worden aangepast en daardoor de aanrijtijd wordt fors wordt verlengd (door het vervallen van een kazerne die volgens de normen niet meer nodig is) dan kom je ondanks je rookmelders en onderhoud toch op een uitbrandscenario en is de tijdwinst van snel melden weer teniet gedaan.