SIGMA/AMBU teams niet optimaal gebruikt

Auteur Topic: SIGMA/AMBU teams niet optimaal gebruikt  (gelezen 10237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Gepost op: 29 september 2014, 13:47:26
Ik ben de laatste tijd van mening dat de Sigma en Ambu teams niet optimaal gebruikt worden bij grootschalige en vermoedelijk grootschalige incidenten.

Ik doel dan onder andere op het feit dat bij de inzetten in Diemen, op de A58 of Haaksbergen, de eenheden in een zeer laat stadium opgeroepen worden. Het is bekend dat deze eenheden enige opkomsttijd nodig hebben...maar als je de teams zoals in de beschreven gevallen laat alarmeert, duurt de tijd alleen maar langer met betrekking tot het operationeel zijn.

Als ik Haaksbergen als voorbeeld neem, zijn er volgens de eerste sitrap +/- 40 gewonden. Dit lijkt mij juist meteen een reden om dergelijke eenheden ter plaatse te sturen. Het is daarom ook jammer dat deze teams opgeheven worden onder meer doordat ze niet vaak genoeg hun rol kunnen vervullen...


Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


EMG Fotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
    • EMG Fotografie
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2014, 14:24:08
De teams worden inderdaad niet echt vaak ingezet. De teams zijn er om ingezet te worden, en dat hoeft lijkt me niet met tent en al, maar kan ook voor eerste hulp of als extra hand. Het is erg jammer dat dit soort teams worden opgeheven, want als je ze nodig bent staan deze mensen klaar. Ik hoop dat het opheffen van deze teams niet te ver gaat, want als je ze nodig bent zijn ze een goede aanvulling!
EMGFotografie.nl ~ Canon 5DmkIII & 7D ~ @EMGFotografie


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2014, 16:14:44
Met namen in de gebieden waar geen 100 ambulances in twee uur voor de deur staan is het een zeer goede aanvulling waarbij relatief snel veel hulp is.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2014, 19:22:33
Als je echter kijkt naar het gros van de inzetten die dit jaar zijn geweest, dan zijn het geen "echte" SIGMA Inzetten, maar vooruitgeschoven Bevolkingszorg/ toekomstige noodhulpteam inzetten geweest.

Haaksbergen: hebben ze volgens mij weinig meer kunnen doen voor T1/T2 slachtoffers
A58 was ook meer een opvang inzet
Rotterdam Hotel Art: geen gewonden gezien of behandeld
Diemen: alleen maar T3's en niet gewonden opgevangen
SOLAR geen slo gezien
Ontruiming Passagierschip Brittannia, geen gewonden, opvang van evacuees
Pinkpop: opgeroepen, niet ingezet
Marathon Leiden: wel slachoffers behandeld, waaronder enkele T1/T2's
Zwembad Spijkenisse: grotendeels T3 slachtoffertjes en bezorgde ouders, veel ambu capaciteit voor T1/T2
Gaslek Barneveld: geen gewonden
Verzorgingstehuis Rotterdam: opvang en assistentie bij evacuatie, geen gewonden behandeld
Trambotsing Rotterdam, alleen TP niet ingezet

Ik denk dat we helaas moeten constateren dat de taak die het SIGMA heeft, gewondennest inrichten en medisch assisterend handelen, niet langer noodzakelijk is, en als het ingezet wordt dit preventief of voor een andere taak ( snelle opvang of verzorgen lichtgewonden) is.  Er zijn in de meeste delen van NL redelijk snel (binnen 1 uur) veel ambulances op de been te krijgen, die betere 1 op 1 zorg kunnen bieden aan het individuele slachtoffer en er dus sneller zijn dan dat SIGMA team. Jammer, ook ik vind het een mooie opdracht en taak, maar als er dan naar het kostenplaatje gekeken wordt van een nieuwe uitrusting ( materiaal wordt 15 jaar oud) dan is de keuze (politiek) snel gemaakt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #4 Gepost op: 30 september 2014, 13:52:04
Bij vrijwel alle inzetten die je opnoemt worden de SIGMA teams ook laat opgeroepen.
Ik denk dat als je deze teams eerder alarmeert en dus eerder operationeel hebt, je weldegelijk wat aan de hulpverleners kan hebben.

Rotterdam en omgeving is inderdaad geen probleem om een rijtje geel achter mekaar te krijgen, maar als we naar Noord-Nederland gaan heb ik sterk mijn twijfels of dit wel haalbaar is.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2014, 18:23:35
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1299311 date=1412077924
Rotterdam en omgeving is inderdaad geen probleem om een rijtje geel achter mekaar te krijgen, maar als we naar Noord-Nederland gaan heb ik sterk mijn twijfels of dit wel haalbaar is.

Wij willen wel rijden hoor, als het nodig is! Groetjes uit het Noorden. 8)
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2014, 18:32:36
Als je met ogs 160 a 170 km over de snelweg rijd kun je in een uur toch een redelijk eind komen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2014, 18:36:27
Als er ook maar 1 patiënt tekort zou zijn gedaan bij 1 van genoemde inzetten (TP), zou ik dit topic toejuichen. Maar, die zijn er niet. Om maar het ongeval in de mist er even bij te pakken; vele ambu's hebben op de aangewezen opstelplaatsen gestaan, maar zijn zelfs onverrichter zake teruggekeerd richting eigen regio. Het grote aantal ''B-urgenties'' wordt gewoon even stilgelegd en je hebt direct een bulk A-wagens vrij.

Citaat
Ik ben de laatste tijd van mening dat de Sigma en Ambu teams niet optimaal gebruikt worden bij grootschalige en vermoedelijk grootschalige incidenten.

Waar baseer je deze mening op?

Ik ben helemaal voor extra personeel hoor, zeker in geval van echte ellende. Maar zolang de reguliere ambuzorg het aankan? Als er echt stront aan de knikker is, dat is een ander verhaal.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2014, 18:40:30
Citaat van: jelte link=msg=1299879 date=1412267556
Als je met ogs 160 a 170 km over de snelweg rijd kun je in een uur toch een redelijk eind komen.

Meld het dan even van te voren. Dan zorg ik dat ik voor mijn eigen veiligheid even op een parkeerplaats ga staan wachten totdat ze voorbij zijn. Ik zou aardig bang worden als er zo'n grote sprinterbus met aanhanger met 170 voorbij komt blazen. Dat gaat echt niet lang goed.  :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2014, 18:57:20
Ik had het over de reguliere ambulance. Die heb ik nog nooit met aanhangers zien rijden. Ik bedoel te zeggen dat ambulances in een uur toch een redelijke afstand kunnen leggen en dat je ook in het noorden een redelijk aantal bij mekaar kunt krijgen