Een 'statistisch' mensenleven is ongeveer 2,2 miljoen euro waard.

Auteur Topic: Een 'statistisch' mensenleven is ongeveer 2,2 miljoen euro waard.  (gelezen 3490 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/112178-hoeveel-geld-is-mensenleven-waard.html

De redding van één mens

Wat is een leven dan waard in keiharde euro's? We houden het niet langer voor ons. Volgens de methode van de SWOV bleek dat een willekeurig, zogeheten 'statistisch' mensenleven ongeveer 2,2 miljoen euro waard is. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft aangegeven het getal binnenkort ook te willen gaan gebruiken in haar berekeningen. Die 2,2 miljoen euro is wat de maatschappij over heeft voor de redding van één mens.

Als de gehele overheid in het openbaar overgaat tot het hanteren van de genoemde 2,2 miljoen euro kan dat de nodige consequenties,ook mbt hulpverleningen etc.,hebben.




Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2014, 15:39:54
Ik kan me voorstellen dat dit getal interessant is voor verzekeraars. Of voor de overheid zodat die kan zeggen: "verkeersongevallen in ons land kosten X miljoen, een maatregel om dit met 10% af te laten nemen mag 10% van X kosten".

Ik zou niet weten wat voor consequenties dit voor de hulpverlening gaat hebben. Ik kan me geen redding voorstellen van meer dan 2.2 miljoen....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2014, 16:24:13
Het onderzoek van de SWOV richt zich op verkeersdoden/veiligheid. Het stamt al uit 2005, en is hier te downloaden: http://www.swov.nl/rapport/R-2005-04.pdf
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 30 september 2014, 18:12:44
Citaat van: Koekerdt link=msg=1299350 date=1412084394
Ik kan me voorstellen dat dit getal interessant is voor verzekeraars. Of voor de overheid zodat die kan zeggen: "verkeersongevallen in ons land kosten X miljoen, een maatregel om dit met 10% af te laten nemen mag 10% van X kosten".

Ik zou niet weten wat voor consequenties dit voor de hulpverlening gaat hebben. Ik kan me geen redding voorstellen van meer dan 2.2 miljoen....

Je kunt investeren waardoor de kans op slachtoffers verminderd wordt.(SWOV studie)
Je kunt ook desinvesteren/minder uitgeven waardoor de kans op slachtoffers verhoogd wordt.
Dat kan o.a. het geval zijn bij het doorvoeren van besparingen in de hulpverlening etc.
De waarde van een mensenleven (slachtoffer) wordt in de studie berekend op ca 2,2 miljoen.