Advies gevraagd aanschaf portofoons

Auteur Topic: Advies gevraagd aanschaf portofoons  (gelezen 7981 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

x-fader

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Gepost op: 2 oktober 2014, 11:37:20
Hallo iedereen

Voor ons volgende evenement volgend jaar, zijn we van plan een set portofoons aan te schaffen.  Momenteel werken we met 2x Kenwood en 2x Wouxun, deze van in bruikleen van iemand.

Nu zouden we zelf een set willen aanschaffen, 6 of 8 tal van hetzelfde merk.  Aangezien ik gemerkt heb dat de Kenwood portofoons uitstekend werkte, ben ik eens op zoek gegaan naar een set hiervan.  Maar zowel nieuw als tweedehands liggen de prijzen hiervan heel hoog.  Ook een set van Wouxun is niet echt goedkoop.

Daarom zou ik graag advies krijgen, welke merk en type we best zouden aanschaffen. Het mag zowel nieuw als tweedehands zijn.
Zelf ben ik de volgende sets tegengekomen, maar deze zullen waarschijnlijk niet aan te raden zijn?  :)

http://www.ebay.de/itm/10er-Retevis-H-777-Walkie-Talkie-UHF-400-470MHz-16CH-3-7V-DCTwo-Wege-Radio-DE-/400666015200?pt=DE_Handys_Kommunikation_Amateurfunk&hash=item5d498e35e0
http://www.portofoonwinkel.nl/motorola-tlkr-t80-combiset-voor-6-gebruikers/pid=29094

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes
Yves




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:13:32
Als jij portofoons verder weinig gaat gebruiken behalve dat ene evenement kan je ook kijken om portofoons te huren voor die ene keer per jaar. In verhouding een stuk goedkoper.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:29:28
Als je dit te duur vindt dan kom je uit bij Bart Smit of Intertoys.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:30:35
Waar moeten je porto's aan voldoen? Als je voor onderling verkeer op korte afstand wat zoekt is PMR-porto's een goedkoper oplossing.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


x-fader

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:34:41
Ik denk dat de maxmimale afstand zo'n 3km is.  Liefst zouden we porto's hebben, die op elkaar afgestemd kunnen worden, zonder storing van andere (zenders), liefst ook lange tijd bruikbaar (±12u).


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:53:38
Incidenteel huren is zo'n slechte optie nog niet hoor.
Voor specifieke VR- en motorbegeleidingsklussen (met politie samen) huren wij tegenwoordig tetra portofoons, zeker daar waar dekking over een groter gebied gewenst is. Ervaringen zijn goed, hoewel je wel altijd even dient na te gaan of het inzetgebied voorzien is van dekking.
Ook in een grote stad als Amsterdam werken wij bijvoorkeur met tetra portofoons, reguliere portofoons (digitaal en analoog) hebben eenvoudigweg zonder inzet van steunzenders of mobiele mobilofoons geen bereik genoeg.
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2014, 13:12:50
Vergeet ook niet na te denken over vergunningen. Als je die niet hebt ben je aangewezen op vergunningsvrije pmr portofoons. Hou dan rekening met maximaal 1 km bereik. Ongeacht wat de verpakking zegt. Je hebt dan ook het risico dat je last hebt van andere gebruikers op het zelfde kanaal. Al is de kans wel erg klein want er zijn veel kanalen en je kunt eenvoudig switchen.

Heb je meer bereik nodig dan ben je aangewezen op vergunningen. Die kunnen erg prijzig zijn, www.agentschaptelecom.nl kan je daar mee helpen.

Als je portofoons huurt kun je ze vaak huren incl. De vergunning die er bij hoort. Voor incidenteel gebruik is dat zeker een aantrekkelijke optie. Hoeft geen tetra te zijn. Kunnen ook gewoon analoge professionele portofoons zijn.


x-fader

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2014, 13:14:34
Dus een tetra portofoon zou beter zijn qua gebruik? Maar die zijn ook duurder natuurlijk?

Aangezien ik van Belgie ben, moet ik eens kijken naar de wetgeving hier omtrent deze toestellen...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2014, 13:15:15
Citaat van: x-fader link=msg=1299785 date=1412242640
Hallo iedereen

Voor ons volgende evenement volgend jaar, zijn we van plan een set portofoons aan te schaffen.  Momenteel werken we met 2x Kenwood en 2x Wouxun, deze van in bruikleen van iemand.

Nu zouden we zelf een set willen aanschaffen, 6 of 8 tal van hetzelfde merk.  Aangezien ik gemerkt heb dat de Kenwood portofoons uitstekend werkte, ben ik eens op zoek gegaan naar een set hiervan.  Maar zowel nieuw als tweedehands liggen de prijzen hiervan heel hoog.  Ook een set van Wouxun is niet echt goedkoop.

Daarom zou ik graag advies krijgen, welke merk en type we best zouden aanschaffen. Het mag zowel nieuw als tweedehands zijn.
Zelf ben ik de volgende sets tegengekomen, maar deze zullen waarschijnlijk niet aan te raden zijn?  :)

http://www.ebay.de/itm/10er-Retevis-H-777-Walkie-Talkie-UHF-400-470MHz-16CH-3-7V-DCTwo-Wege-Radio-DE-/400666015200?pt=DE_Handys_Kommunikation_Amateurfunk&hash=item5d498e35e0
http://www.portofoonwinkel.nl/motorola-tlkr-t80-combiset-voor-6-gebruikers/pid=29094

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes
Yves

Die eerste set op eBay mag niet zonder vergunning gebruikt worden.


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2014, 13:16:45
Citaat van: x-fader link=msg=1299798 date=1412246081
Ik denk dat de maxmimale afstand zo'n 3km is.  Liefst zouden we porto's hebben, die op elkaar afgestemd kunnen worden, zonder storing van andere (zenders), liefst ook lange tijd bruikbaar (±12u).

Tip:
benader een goed telecom bedrijf en vraag of je een test mag doen op de locatie van inzet.
Je weet dan wat je moet huren/kopen teneinde verzekerd te zijn van voldoende bereik.
Het is immers lastig als je er pas tijdens de inzet achter komt dat je onvoldoende bereik hebt.
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)