Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 106779 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 6 februari 2010, 19:45:48
N.a.v. een discussie over SAR heli's hier een nieuw topic over dat onderwerp.
De berichten komen oorspronkelijk uit 'IJspret en de Reddingsbrigade / KNRM'


Absoluut mee eens..  Als je Heli met Hoist capaciteit beschikbaar hebt en die kan met mist ingezet worden..  Is dat een zeer goede en relatief snelle methode..

Op dit moment zijn alleen de NOGEPA, Marine Lynx en de SAR heli en heel soms een heli van het Loodswezen daarvoor beschikbaar..  Echter die zijn zeker niet altijd beschikbaar, en inzetbaar..   Ook word een Heli Hoist inzet nog steeds als een hoog riscio inzet beschouwt, en keuze van een Heli inzet is dus zeker niet altijd vanzelf sprekend..
Als de nieuwe EUROCOPTER NH-90 word inzetbaar is,  is de verwachting dat de inzetcriterea wel worden verruimd.  

De EUROCOPTER NH-90 is de vervanger van de volgende reddings helicopters
Ik ken de exacte specificaties van de G-BD0C Seaking S61N (Bristow NOGEPA) helikopter niet.., maar ik kan me voorstellen dat die vergelijkbaar zijn met NH-90 defensie de inzet criterea mogelijk zal verruimen..  Echter ik daar nog geen uitspraken van gelezen..

Maarten.



Als de nieuwe NH-90 word inzetbaar is,  is de verwachting dat de inzetcriterea wel worden verruimd.  
Ik ken de exacte specificaties van de G-BD0C Seaking S61N (Bristow NOGEPA) helikopter niet.., maar ik kan me voorstellen dat die vergelijkbaar zijn met NH-90 defensie de inzet criterea mogelijk zal verruimen..  Echter ik daar nog geen uitspraken van gelezen..

Ik ben er nog niet zo zeker van dat de SAR inzetcriteria verruimd zal worden met de nieuwe NH-90 heli:
Nu hebben we de beschikking over de SAR LYNX, de Offsar en in beperkte zin de 'luchtmacht'SAR heli op Leeuwarden/Vlieland.
De SAR lynx op de Kooy en de KLU heli worden vervangen door 1 SAR NH90 die gestationeerd wordt in Den Helder(vliegveld de Kooy).
Het is ook niet zeker wat de NOGEPA straks met de Offsar heli van Bristow gaat doen als de NH90 SAR heli operationeel wordt.
Aangezien er dan meer personen met die kist mee kunnen dan met de Lynx heeft de NOGEPA er geen belang meer bij om nog Bristow in te huren.
Op dit moment heeft de Kustwacht dus meerdere heli's beschikbaar voor SAR en straks dus mogelijk maar 1.
Netto gaan we qua SAR er dus mogelijk niet op vooruit... :'(

Het zou erg jammer zijn als de jongens van Bristow Nederland zouden verlaten!
30 personen in 1x evacueren lukt straks ook de NH90 niet...




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2010, 20:16:14
Ik ben er nog niet zo zeker van dat de SAR inzetcriteria verruimd zal worden met de nieuwe NH-90 heli:
Nu hebben we de beschikking over de SAR LYNX, de Offsar en in beperkte zin de 'luchtmacht'SAR heli op Leeuwarden/Vlieland.
De SAR lynx op de Kooy en de KLU heli worden vervangen door 1 SAR NH90 die gestationeerd wordt in Den Helder(vliegveld de Kooy).
Het is ook niet zeker wat de NOGEPA straks met de Offsar heli van Bristow gaat doen als de NH90 SAR heli operationeel wordt.
Aangezien er dan meer personen met die kist mee kunnen dan met de Lynx heeft de NOGEPA er geen belang meer bij om nog Bristow in te huren.
Op dit moment heeft de Kustwacht dus meerdere heli's beschikbaar voor SAR en straks dus mogelijk maar 1.
Netto gaan we qua SAR er dus mogelijk niet op vooruit... :'(

Het zou erg jammer zijn als de jongens van Bristow Nederland zouden verlaten!
30 personen in 1x evacueren lukt straks ook de NH90 niet...

Ik heb het anders begrepen. Maar ik kan er naast zitten 70% van alle NH90 komen op de Kooij.. van alle NH90 die er komen worden er permanent eentje beschikbaar gehouden voor SAR taken..  De overige NH90 kunnen ook ingezet worden voor SAR taken, echter worden daar niet specifiek voor gereed gehouden.  Net zo goed dat de Lynx formeel niet voor SAR is, word deze nu ook ingezet, naast de heli in leeuwarden..  Ik verwacht, en ik meen dat ook zo gelezen te hebben, dat wanneer 1 heli weg voor SAR, altijd een tweede wordt klaar gemaakt of standby is.. Maar dat zal de praktijk zich nog moeten bewijzen..

Zover ik de plannen nu ken wordt de NH90 worden niet ingezet voor NOGEPA, tenzij er een SAR is..  Bristow contract loopt tot 31/12/2012. En er zijn nog geen andere gegadigen in de race.. NOGEPA zal altijd een eigen heli beschikbaar moeten houden voor het transport naar en van de platforms..

En inderdaad zou het jammer zijn, als na 2012 de NOGEPA heli, niet meer beschikbaar zal zijn voor SAR..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2010, 22:58:05
Ik heb het anders begrepen. Maar ik kan er naast zitten 70% van alle NH90 komen op de Kooij.. van alle NH90 die er komen worden er permanent eentje beschikbaar gehouden voor SAR taken..  De overige NH90 kunnen ook ingezet worden voor SAR taken, echter worden daar niet specifiek voor gereed gehouden.  Net zo goed dat de Lynx formeel niet voor SAR is, word deze nu ook ingezet, naast de heli in leeuwarden..  Ik verwacht, en ik meen dat ook zo gelezen te hebben, dat wanneer 1 heli weg voor SAR, altijd een tweede wordt klaar gemaakt of standby is.. Maar dat zal de praktijk zich nog moeten bewijzen..
Zover ik de plannen nu ken wordt de NH90 worden niet ingezet voor NOGEPA, tenzij er een SAR is..  Bristow contract loopt tot 31/12/2012. En er zijn nog geen andere gegadigen in de race.. NOGEPA zal altijd een eigen heli beschikbaar moeten houden voor het transport naar en van de platforms..
En inderdaad zou het jammer zijn, als na 2012 de NOGEPA heli, niet meer beschikbaar zal zijn voor SAR..

mmm ik denk dat 70% van de NH90 op Gilze komen te staan en zeker niet op de Kooy.
Velen zullen uberhaupt niet voor maritiem gebruik zijn.
De Lynx van SQ7 is wel degelijk voor SAR, sterker nog dit is de enige officiele 24/7 SAR heli. (Mischien dat je bedoelt dat de Lynx primair voor ASW is ontworpen?)
Verder is de Bristow niet ingehuurd voor regulier transport van en naar de platforms maar juist voor SAR en Medevacs voor offshore omdat de Lynx een te klein aantal personen kan vervoeren.
Maar de toekomst zal het uitwijzen. Hoe dan ook, prachtige kisten van Bristow!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2010, 16:36:52
In vakblad Incident, nummer 1 van dit jaar, staat dat onder andere dat de Sikorsky's van Bristow eruit gaan als de de NH-90 in dienst komt. Tevens staat er dat er vanaf april 2010 20 NH-90's op De Kooy komen te staan.

Nou ken ik de auteur en diens achtergrond niet, maar vertrouwende op de journalististieke zorgvuldigheid ga ik ervan uit dat dit wel klopt.

Op dit moment heeft de Kustwacht dus meerdere heli's beschikbaar voor SAR en straks dus mogelijk maar 1.
Netto gaan we qua SAR er dus mogelijk niet op vooruit... :'(
Het lijkt me persoonlijk erg sterk als slechts één NH-90 voor dit werk wordt bestemd.

nu is er
2x NOGEPASikorky
3x Luchtmacht/DHC AB412
1x Luchtmacht/DHC Lynx (minimaal beschikbaar)

1 heli in plaats van 6 ???

NOGEPA zal altijd een eigen heli beschikbaar moeten houden voor het transport naar en van de platforms..

Dat kan evt wel gewoon met de heli's van CHC worden gedaan denk ik?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2010, 16:55:19
In vakblad Incident, nummer 1 van dit jaar, staat dat onder andere dat de Sikorsky's van Bristow eruit gaan als de de NH-90 in dienst komt. Tevens staat er dat er vanaf april 2010 20 NH-90's op De Kooy komen te staan.

Nou ken ik de auteur en diens achtergrond niet, maar vertrouwende op de journalististieke zorgvuldigheid ga ik ervan uit dat dit wel klopt.
Het lijkt me persoonlijk erg sterk als slechts één NH-90 voor dit werk wordt bestemd.

nu is er
2x NOGEPASikorky
3x Luchtmacht/DHC AB412
1x Luchtmacht/DHC Lynx (minimaal beschikbaar)

1 heli in plaats van 6 ???

Dat kan evt wel gewoon met de heli's van CHC worden gedaan denk ik?

Echter komen niet alle NH-90's op de kooy te staan. Van de 20 zijn er 12 NFH's (maritieme boordhelikopter)
en 8 tactische transporthelikopter (TTH) (Transport  NFH; TNFH) en die zullen op vliegbasis Gilze -Rijen geplaatst worden.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2010, 20:06:13
nu is er
2x NOGEPASikorky
3x Luchtmacht/DHC AB412
1x Luchtmacht/DHC Lynx (minimaal beschikbaar)
1 heli in plaats van 6 ???

Maarten de getallen die je noemt zijn een wassen neus en geld alleen voor op papier.
Nogmaals, ook nu is de SAR Lynx de enige officiele 24/7 heli die beschikbaar is.(en zelfs die valt regelmatig uit qua inzetbaarheid)
De AB212 is geen formele 24/7 SAR kist (zie Opplan SAR)

Zo ben ik ook heel benieuwd of defensie in de toekomst nog steeds het patientenvervoer vanaf de Wadden eilanden blijft doen zoals nu het geval is.
Als dit door dezelfde NH-90 SAR kist moet gebeuren zal de Kustwacht hier ongetwijfeld niet mee akkoord gaan...
Als het contract met Bristow dan ook nog ophoud gaan de totale SAR capaciteit dus zeker niet omhoog ondanks dat de NH-90 natuurlijk per kist een grote verbetering tov de Westland-Lynx is. (hoewel de Lynx ook een geweldige helikopter was!)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2010, 21:00:56
Volgens mij gaat de politie meer voor kustwachttaken vliegen.
En ontstaat daarmee een welkome vergroting van de capaciteit in de lucht.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2010, 21:15:27
Maarten de getallen die je noemt zijn een wassen neus en geld alleen voor op papier.
Nogmaals, ook nu is de SAR Lynx de enige officiele 24/7 heli die beschikbaar is.(en zelfs die valt regelmatig uit qua inzetbaarheid)
De AB212 is geen formele 24/7 SAR kist (zie Opplan SAR)

Oké, thanks, dat wist ik niet :)

Zo ben ik ook heel benieuwd of defensie in de toekomst nog steeds het patientenvervoer vanaf de Wadden eilanden blijft doen zoals nu het geval is.
Als dit door dezelfde NH-90 SAR kist moet gebeuren zal de Kustwacht hier ongetwijfeld niet mee akkoord gaan...
Als het contract met Bristow dan ook nog ophoud gaan de totale SAR capaciteit dus zeker niet omhoog ondanks dat de NH-90 natuurlijk per kist een grote verbetering tov de Westland-Lynx is. (hoewel de Lynx ook een geweldige helikopter was!)

En bij de schiet- en vliegoefeningen staat ook een SAR helikopter stand-by op de Vliehors.
Of wordt dat dan een gewone defensie kist?

Volgens mij gaat de politie meer voor kustwachttaken vliegen.
En ontstaat daarmee een welkome vergroting van de capaciteit in de lucht.

De nieuwe AW-139 zouden ook meer geschikt zijn voor langere afstand en daarmee ook voor toezicht boven de noordzee. Alleen beschikken die dingen niet over een lier is mij verteld. Redden wordt dan een lastige opgave.
En dat zijn er overigens maar twee.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2010, 15:29:29

1.En bij de schiet- en vliegoefeningen staat ook een SAR helikopter stand-by op de Vliehors.
Of wordt dat dan een gewone defensie kist?

2.De nieuwe AW-139 zouden ook meer geschikt zijn voor langere afstand en daarmee ook voor toezicht boven de noordzee. Alleen beschikken die dingen niet over een lier is mij verteld. Redden wordt dan een lastige opgave.
En dat zijn er overigens maar twee.

1.Ik neem aan dat er inderdaad straks bij vliegoefeningen Vliehors ook een SAR NH-90 kist zal staan om eventueel piloten uit zee te    vissen.
Maar dit zal niet de SAR kist van de Kooy worden gok ik.(de Kustwacht zou daar niet mee accoord gaan denk ik)

2. Inderdaad hebben deze geen hoist installatie en hebben dus weinig SAR toegevoegde waarde.
    Behalve natuurlijk bij het zoeken mochten ze op dat moment in de lucht hangen.

Ik denk trouwens dat Bristow wel tijdelijk het gat tussen de NH90 en Lynx gaat vullen als de crew in de omscholing zit..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2010, 19:55:26
1.Ik neem aan dat er inderdaad straks bij vliegoefeningen Vliehors ook een SAR NH-90 kist zal staan om eventueel piloten uit zee te    vissen.
Maar dit zal niet de SAR kist van de Kooy worden gok ik.(de Kustwacht zou daar niet mee accoord gaan denk ik)

2. Inderdaad hebben deze geen hoist installatie en hebben dus weinig SAR toegevoegde waarde.
    Behalve natuurlijk bij het zoeken mochten ze op dat moment in de lucht hangen.

Ik denk trouwens dat Bristow wel tijdelijk het gat tussen de NH90 en Lynx gaat vullen als de crew in de omscholing zit..

1. Ik schat dat er daarvoor een tweede 2 SAR NH-90 voor zal worden ingezet, en ik begreep toch echt dat er meerdere operationele kisten, die ook voor SAR taken worden ingezet op de kooy komen te staan, waarvan 2 operationeel.  Op basis van ik vandaag te horen kreeg, zal er voorlopig een grote G-BD0C Seaking S61N  beschikbaar blijven. Echter of het bedrijf BRISTOW deze mag blijven leveren na 2012, of een andere onderneming is nog geen zekerheid te geven, en dat hangt van het geld van NOGEPA af..


Staat trouwens een leuk artikel over de BRISTOW heli in Den Helder in hun eigen blad.
http://www.bristowgroup.com/pdf/Bristow_Corporate_Newsletter_October_2009.pdf

We zullen dit jaar en volgend jaar wel een aantal beslissingen te horen krijgen denk ik.. Want NH kan toch niet op tijd leveren..
http://www.defensie.nl/dmo/materieelprojecten/defensiebreed/nh-90
  

2. Volkomen mee eens..