Inzet post Moerdijk-Haven, ook voor andere klussen dan industrie

Auteur Topic: Inzet post Moerdijk-Haven, ook voor andere klussen dan industrie  (gelezen 19126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #20 Gepost op: 8 oktober 2014, 22:24:38
Om de discussie maar even op te rakelen: uit het rapport van de Moerdijkbrand bleek dat er te weinig (specialistisch) brandweermateriaal snel ter plaatse te krijgen is, waarbij de opkomsttijd van post Moerdijk-dorp naar het industriegebied eigenlijk ook te lang was. Daarom staat er nu onder meer een SB op Moerdijk.

Ik ben het dan eigenlijk ook wel eens met de forumleden die het bijzonder vinden dat deze post voor andere klussen, ook buiten het industriegebied, wordt ingezet. Regelmatig zie ik de TS, en soms ook het SB-voertuig, gealarmeerd worden voor een autobrand op de snelweg. Daarmee trek je direct je specialistische slagkracht uit het havengebied.

Argumenten als "de kans dat er tegelijkertijd brand uitbreekt" vind ik erg bijzonder. Waarom worden de crashtenders van Schiphol -of andere vliegbases- niet ingezet bij een autobrand op de snelweg? De voertuigen op post Moerdijk staan daar primair voor de industriebrandbestrijding en natuurlijk kunnen ze voor andere klussen ingezet worden, maar laat ze dan op z'n minst in de buurt van het industrieterrein blijven...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 8 oktober 2014, 22:35:41
Brandweerkazerne Industrieterrein Moerdijk

Verwerving en verbouwing van de Plaza 21 op het industrieterrein Moerdijk tot brandweerkazerne, teneinde vanaf 1 januari 2013 te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen aangaande overheidsbrandweerzorg op het industrieterrein, alsmede bedrijfsbrandweerzorg te kunnen leveren aan de BRZO-bedrijven op het terrein. De brandweerkazerne komt voort uit een samenwerkingsverband tussen de gemeente Moerdijk, de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, het Havenschap Moerdijk en de BRZO-bedrijven op het zeehaven- en industrieterrein Moerdijk. Vanuit de kazerne wordt zowel overheids-brandweerzorg als bedrijfsbrandweerzorg geleverd. Met de komst van een kazerne op het industrieterrein komt de gemeente Moerdijk tegemoet aan het advies dat naar aanleiding van de brand bij Chemie-Pack door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid is uitgebracht. Het stelt de gemeente in staat om aan de opkomsttijden te voldoen voor het leveren van brandweerzorg op het industrieterrein.

Als je de berichtgeving vanuit de gemeente en veiligheidsregio nog eens goed leest is het vanaf het begin al zo geweest dat deze post zowel de normale brandweerzorg op en rond het bedrijventerrein als bedrijfsbrandweerzorg levert aan de bedrijven op het terrein. En is het een samenwerkingsverband tussen de veiligheidsregio, Gemeente en de bedrijven. Ga je met elkaar samenwerken maak je in dat kader dus afspraken, en 1 van de afspraken zal zijn dat deze post ook de normale brandweerzorg levert zoals nu gebeurd. Dit gebeurd dus met mede weten van de bedrijven, dat kunnen we wel concluderen. Anders heb je geen samenwerkingsverband. 998765


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 9 oktober 2014, 08:14:38
Het komt ook steeds vaker voor dat de vrijwillige dorpsbrandweerkorpsen van omliggende dorpen worden ingezet bij branden in (het centrum) de grote stad. Dan zit het dorp ook enige tijd zonder een eigen brandweer die bekend is met de lokale omstandigheden.
Het is in het leven nu eenmaal een kwestie van geven en nemen, hoe vervelend dat soms ook kan uitpakken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 9 oktober 2014, 16:48:34
De klant heeft recht op de snelst mogelijk hulp, en daar is in dit verhaal terdege rekening mee gehouden. Het zou bezopen zijn als iemand bekneld zit in zijn auto langer moet wachten op een post die van verder moet komen, terwijl er een post zoals Moerdijk-haven zo ongeveer om de hoek zit. En daar binnen een paar minuten kan zijn.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2014, 12:57:46
Citaat van: Peter71 link=msg=1300961 date=1412866114
De klant heeft recht op de snelst mogelijk hulp, en daar is in dit verhaal terdege rekening mee gehouden. Het zou bezopen zijn als iemand bekneld zit in zijn auto langer moet wachten op een post die van verder moet komen, terwijl er een post zoals Moerdijk-haven zo ongeveer om de hoek zit. En daar binnen een paar minuten kan zijn.

Nogmaals: die post had er zeer waarschijnlijk niet gestaan als er geen plasje was gaan branden bij een bedrijf daar. Dat de gemeente meebetaalt en dus ook wat "opbrengsten" wil zien snap ik. Ik kan er wel inkomen dat de TS voor andere klussen wordt ingezet, dat gebeurt op Schiphol ook. Er staat echter een schuimblusvoertuig juist om escalaties zoals die bij Chemie Pack te voorkomen (niet dat ik zeg dat bij aanwezigheid van een SB die brand beheersbaar was gebleven) en die wordt ook gewoon meegestuurd naar autobranden op de snelweg en dergelijke.

Je zit in één van de grootste risicogebieden van Nederland, dat is de laatste jaren meermaals bewezen. De bescherming is al minimaal met één brandweerpost. Als, en die kans is natuurlijk klein, er straks een "Moerdijk III" plaatsvindt terwijl de SB op de snelweg staat zal het onderzoeksraad daar vast wat van vinden...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2014, 15:50:56
Citaat van: Danny722 link=msg=1301105 date=1412938666

Je zit in één van de grootste risicogebieden van Nederland, dat is de laatste jaren meermaals bewezen. De bescherming is al minimaal met één brandweerpost. Als, en die kans is natuurlijk klein, er straks een "Moerdijk III" plaatsvindt terwijl de SB op de snelweg staat zal het onderzoeksraad daar vast wat van vinden...
Is nu in ene alles anders geworden na Chemie-pack, en een Shell? Is het nu in ene een erg gevaarlijk gebied? Zoals je zelf al zegt, als er niks was gebeurd had deze post naar alle waarschijnlijkheid er geen eens gekomen, en had er niemand moeilijk over gedaan. Nu staat die post er wel. Dat is mooi, moet je er ook gewoon gebruik van maken zoals je van elke andere post gebruik maakt. ;)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,844
Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:36:11
HW 20-1151 van deze post wordt ook gewoon ingezet in de hele noord-westhoek; scheelt behoorlijk in de aanrijtijd, anders wordt het Roosendaal of Breda.


Jos v L

  • medewerker Fvt/ EX - opleidingen brandweer Z-L/
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,662
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:43:26
Citaat van: Danny722 link=msg=1301105 date=1412938666
Nogmaals: die post had er zeer waarschijnlijk niet gestaan als er geen plasje was gaan branden bij een bedrijf daar. Dat de gemeente meebetaalt en dus ook wat "opbrengsten" wil zien snap ik. Ik kan er wel inkomen dat de TS voor andere klussen wordt ingezet, dat gebeurt op Schiphol ook. Er staat echter een schuimblusvoertuig juist om escalaties zoals die bij Chemie Pack te voorkomen (niet dat ik zeg dat bij aanwezigheid van een SB die brand beheersbaar was gebleven) en die wordt ook gewoon meegestuurd naar autobranden op de snelweg en dergelijke.

Je zit in één van de grootste risicogebieden van Nederland, dat is de laatste jaren meermaals bewezen. De bescherming is al minimaal met één brandweerpost. Als, en die kans is natuurlijk klein, er straks een "Moerdijk III" plaatsvindt terwijl de SB op de snelweg staat zal het onderzoeksraad daar vast wat van vinden...

Snap wat je bedoeld maar het is blijkbaar toch een bewuste keus geweest om niet te kiezen voor een bedrijfsbrandweer.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,844
Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2014, 21:11:14
Het bedrijf met het grootste risico,Shell Nederland Chemie B.V. heeft een eigen zeer goed uitgeruste en getrainde brandweer...


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,450
Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2014, 15:00:56
Ik ga er vanuit dat de voertuigen van Moerdijk Haven gewoon in de KVT staan en ook als zodanig gealarmeerd worden.

Weet jij wat jij schrijft heel zeker!?!? Tegenwoordig, tenminste in mijn regio, worden er geen keiharde garanties gegeven wat opkomsttijden en deze worden zeker niet in bedrijfsnoodplannen, ontruimingsplannen en dergelijke opgenomen! Een bedrijf moet gewoon zelfredzaam zijn en onder andere voldoen aan het Bouwbesluit 2012 en milieuregelgeving. Zij zijn dus zelf verantwoordelijk voor hun eigen brandveiligheid en kunnen hierbij niet leunen op de (overheids) brandweer. De brandweer is er alleen nog maar voor het restrisico.

In onze regio bestonden dit soort afspraken helaas ook met bedrijven, er waren zelfs voertuigen bekostigd door bedrijven. Na de regionalisering zijn we al dit soort afspraken aan het wijzigen zodat er geen verantwoordelijkheid meer bij de brandweer ligt.


Citaat van: FP924 link=msg=1300115 date=1412404588
Ik weet toevallig dat de bedrijfsnoodplannen van een aantal bedrijven daar er ook op afgestemd zijn dat er een gespecialiseerde beroepsbrandweerploeg binnen maximaal 6 minuten ter plaatse is.