Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af

Auteur Topic: Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af  (gelezen 86344 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Op dit ogenblik is men bezig met een nieuw materieel spreidings plan voor de Regio Twente.
Er zijn daarbij enkele opvallende zaken te melden.
-Zo gaat waarschijnlijk op alle vrijwilligers posten de 2e TS verdwijnen.
-De SB-4161 van Post Spaansland in Enschede gaat waarschijnlijk de 2e TS op Post Borne vervangen.Een logische en goede keuze omdat Borne vrij centraal in Twente aan de A35 ligt en dus elke uithoek vrij snel te bereiken is.
-De volgende voertuigen op Post Nijverdal dreigen te verdwijnen:
05-5442 (tweede TS),05-5471 (HV-2),en 05-5451 (Hoogwerker).
-Ook de HV-2 5271 van Post Holten gaat verdwijnen.
-WTS-1000 Post Nijverdal wordt vervangen door WTS-2500 (waar vandaan weet ik niet)




Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
zo elke 2e ts van alle posten weg is een zware keuze zeg, daarbij zijn er aardig wat voertuigen net vervangen toch?
Eerst een grote wervingscampagne opstarten en dan de voertuigen ineens weg halen.
Ik snap de keuze niet geheel denk, of men moet op alle posten al onder bemand zijn!
ACH & HBT


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Is er een lijst beschikbaar met vrijwillige- en beroepsposten van de veiligheidsregio Twente?

Eerder een bespaarplan dan een nieuw materieel spreidingsplan.
De 2e TS van elke vrijwilligerspost weghalen vind ik aan de overdreven kant.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Dat gaan ze hier in de VRBZO ook doen,de slagkracht in compagnieverband komt zo aardig in gevaar.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
er gaat inderdaad nog al heel wat veranderen binnen de VRT.

maar of echt elke 2e TS van de vrijwilligers weggaan betwijfel ik zelf.

de 2 vrijwillige posten van Almelo Zuid en Noord zijn momenteel niet in gebruik. er is sinds 1 september een proef gaande met bezetting op de centrumpost.
avond en weekenden zit er een vrijwilligersploeg op de kazerne.

SB4161 is idd de bedoeling dat deze naar borne gaat.  

de HW5451 of deze echt weggaat geen idee. deze is destijds door de gemeente zelf aangeschaft.


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Citaat van: gignnl link=msg=1300894 date=1412806390
Dat gaan ze hier in de VRBZO ook doen,de slagkracht in compagnieverband komt zo aardig in gevaar.

NHN idem dito, maar volgens de rekenmeesters boeten wij niet in in slagkracht en motivatie vrijwilliger... :-X


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Dit is globaal hoe Twente er nu uit ziet. Kzal er ongetwijfeld wat vergeten zijn, maar valt me op dat kazernes als Losser en Oldenzaal nog niet zolang geleden twee nieuw TS'sen hebben gekregen.

Cluster Midden (10..)[/u]
Hengelo Centrum – beroeps (overdag) – 2x TS, 1x RV, 1x HV1, 1x TW, 1x WO, 2x HA (diverse logistieke containers)
Hengelo Noord – vrijwilligers – 1x TS, 1x AL, 1x TW (niet altijd in dienst volgens mij)
Borne – vrijwilligers – 2x TS
Goor – vrijwilligers – 1x TS, 1x TW, WVD
Delden – vrijwilligers – 1x TS
Markelo – vrijwilligers – 1x TS-BT, 1x WTS 500
Diepenheim – vrijwilligers – 1x TS

Cluster Noordoost (20..)[/u]
Oldenzaal – vrijwilligers – 2x TS, 1x RV, 1x HV, 1x WTS 1000, HVH-Verlichting
Losser – vrijwilligers – 2x TS (1x TS-BT)
Denekamp – vrijwilligers – 2x TS (1x TS-BT)
Tubbergen – vrijwilligers – 2x TS (1x TS-BT), WTS 500, 1x HV
De Lutte – vrijwilligers – 1x TS-BT, 1x TW
Ootmarsum – vrijwilligers – 1x TS
Weerselo – vrijwilligers – 1x TS, 1x TW, WVD

Cluster Noord (30..)[/u]
Almelo Centrum – beroeps (overdag) – 1x TS, 1x RV, 1x HV1, 1x WO, 2x HA (diverse containers waaronder WTS 2500)
Almelo Noord – vrijwillig (avond/weekend) – 1x TS (sinds kort uitrukkend vanuit post Centrum)
Almelo Zuid – vrijwillig (avond/weekend) – 1x TS (sinds kort uitrukkend vanuit post Centrum)
Den Ham – vrijwillig – 1x TS, 1x WTS 500, 1x HV
Vroomshoop – vrijwillig – 1x TS, 1x WTS 500
Vriezenveen – vrijwillig – 1x TS, 1x WTS 500, WTS 1000, HVH-Redding, WVD (diverse logistieke containers)

Cluster Oost (40..)[/u]
Enschede Hoofdpost – beroeps (24 uur) – 1x TS, 1x RV, 1x HV, 1x SB, 1x WTS 1000, 1x WTS 2500, diverse containers waaronder DECO
Enschede Noord – beroeps (24 uur) – 1x TS, 1x RV
Glanerbrug – vrijwilligers – 1x TS
Boekelo – vrijwilligers – 1x TS
Haaksbergen – vrijwilligers – 2x TS (1x TS-BT), HV, TW, WVD

Cluster West (50..)[/u]
Rijssen – vrijwilligers – 2x TS (1x TS-BT), RV, HV, WTS 1000, HVH Instorting, WVD
Holten – vrijwilligers – 1x TS-BT, HV, TW, WTS 500
Hellendoorn – vrijwilligers – 1x TS-BT, WTS 500
Nijverdal – vrijwilligers – 2x TS-BT, RV, HV, TW, WTS 1000, Bosbrandcontainer
Wierden – vrijwilligers – 2x TS (1x TS-BT), WTS 500
Enter – vrijwilligers – 1x TS, WTS 500


Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Citaat van: tygerpower link=msg=1300901 date=1412830791
er gaat inderdaad nog al heel wat veranderen binnen de VRT.

maar of echt elke 2e TS van de vrijwilligers weggaan betwijfel ik zelf.

de 2 vrijwillige posten van Almelo Zuid en Noord zijn momenteel niet in gebruik. er is sinds 1 september een proef gaande met bezetting op de centrumpost.
avond en weekenden zit er een vrijwilligersploeg op de kazerne.

SB4161 is idd de bedoeling dat deze naar borne gaat.  

de HW5451 of deze echt weggaat geen idee. deze is destijds door de gemeente zelf aangeschaft.

De 5451 is inderdaad destijds door de gemeente aangeschaft,op voorspraak van de toenmalig commandant.
Maar de tenaamstelling van alle voertuigen is in het afgelopen jaar gewijzigd.Volgens mij zijn ze allemaal van de gemeente naar de veiligheids regio gegaan.Hoe zit het dan met het eigendoms recht? Heeft de gemeente bijvoorbeeld geld van de regio gekregen voor de 5451?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Als de Hoogwerker weg gaat in Nijverdal dan is er wel een groot gebied zonder HW.  Deze zou ook goed inzetbaar zou zijn voor de randgebieden van IJsselland tegen Nijverdal aan. HW van Nijverdal staat ook in het dekkingsplan van IJsselland. (in de praktijk zie ik de HW uit Zwolle komen terwijl de HW van Nijverdal een veel logischere keuze is in aanrijtijd.)


Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Citaat van: JJ75 link=msg=1300919 date=1412847452
Als de Hoogwerker weg gaat in Nijverdal dan is er wel een groot gebied zonder HW.  Deze zou ook goed inzetbaar zou zijn voor de randgebieden van IJsselland tegen Nijverdal aan. HW van Nijverdal staat ook in het dekkingsplan van IJsselland. (in de praktijk zie ik de HW uit Zwolle komen terwijl de HW van Nijverdal een veel logischere keuze is in aanrijtijd.)

Je trapt een open deur in en bent dus niet de enige die dit in ziet.
Neem als voorbeeld de afstand vanuit beide plaatsen naar Raalte.
Vanuit Zwolle is het 37 km terwijl Nijverdal-Raalte 22 km is.
Dit was mij ook al eerder opgevallen.