Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af

Auteur Topic: Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af  (gelezen 86340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Komt nog bij dat over een grotere afstand het ongevals risico groter is als je met toeters en bellen rijdt.
Wat gebeurt er dus wanneer de hoogwerker uit Nijverdal weg is en die uit Zwolle een ongeval onderweg heeft gehad?
Waar komt dan de volgende hoogwerker vandaan?


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Citaat van: Herbert1971 link=msg=1300943 date=1412851736
Komt nog bij dat over een grotere afstand het ongevals risico groter is als je met toeters en bellen rijdt.
Wat gebeurt er dus wanneer de hoogwerker uit Nijverdal weg is en die uit Zwolle een ongeval onderweg heeft gehad?
Waar komt dan de volgende hoogwerker vandaan?

Zwolle heeft er 2  ;)

Maar Nijverdal heeft nooit een hoogwerker gehad, maar deze op eigen initiatief met afraden van de vr Twente aangeschaft. Brandweer Rijssen kan namelijk binnen de norm in Nijverdal / Hellendoorn zijn, en Almelo had altijd Vroomshoop / Den Ham onder zijn hoede.


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Cluster Midden (10..)[/u]
Hengelo Centrum – beroeps (overdag) – 2x TS, 1x RV, 1x HV1, 1x TW, 1x WO, 2x HA (diverse logistieke containers)
Hengelo Noord – vrijwilligers – 1x TS, 1x AL, 1x TW (niet altijd in dienst volgens mij) , TW is wel altijd in dienst. Alleen doet deze post/kazerne (in  principe) niet mee op doordeweekse dagen overdag (= van 07:00 t/m 18:00 uur).
Borne – vrijwilligers – 2x TS
Goor – vrijwilligers – 1x TS, 1x TW, WVD
Delden – vrijwilligers – 1x TS
Markelo – vrijwilligers – 1x TS-BT, 1x WTS 500
Diepenheim – vrijwilligers – 1x TS




Cluster Oost (40..)[/u]
Enschede Hoofdpost – beroeps (24 uur) – 1x TS, 1x RV, 1x HV, 1x SB, 1x WTS 2500, 1x DECO
Enschede Noord – beroeps (24 uur) – 1x TS, 1x RV, 1x WTS 1000
Glanerbrug – vrijwilligers – 1x TS
Boekelo – vrijwilligers – 1x TS
Haaksbergen – vrijwilligers – 2x TS (1x TS-BT), HV, TW, WVD
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: honderd link=msg=1300887 date=1412802835
Is er een lijst beschikbaar met vrijwillige- en beroepsposten van de veiligheidsregio Twente?

Eerder een bespaarplan dan een nieuw materieel spreidingsplan.
De 2e TS van elke vrijwilligerspost weghalen vind ik aan de overdreven kant.
Het materieel spreidingsplan is gekoppeld aan een nieuw dekkingsplan, en als uit dat dekkingsplan blijkt dat een post of posten geen tweede TS nodig hebben. Ja dan wordt hij gewoon geschrapt. Daar is niks vreemds aan, dat gebeurd veel meer in het land.
De enigste kans op behoud van die tweede TS is een gemeenteraad die belang in de tweede TS ziet. En dat die gemeente de extra kosten van die auto wil betalen, en daarvoor een goede overeenkomst sluit met de veiligheidsregio. ::)


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
de keuze wat betreft aanrijtijden van Hellendoorn enz. zal misschien in de toekomst wel veranderen als de VRT opgaat in meldkamer MON.  maar tot op heden zie ik MON bijna nooit geen voertuigen piepen uit de VRT.

Tevens de Posten Almelo zuid en Noord rukken niet bij de uit vanaf centrum. Wel staan alle TSsen op centrum. eerste uitruk word gedaan door de kazerneploeg van dienst. (allemaal nieuwe groepen gemaakt) 1 x per 8 of 9 dagen dienst per groep.  Eerste uitrukvoertuig is 3131.

Posten Noord en Zuid zijn momenteel opslag van andere voertuigen Zoals de HAs met bakken.


Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Citaat van: tygerpower link=msg=1300996 date=1412881098
de keuze wat betreft aanrijtijden van Hellendoorn enz. zal misschien in de toekomst wel veranderen als de VRT opgaat in meldkamer MON.  maar tot op heden zie ik MON bijna nooit geen voertuigen piepen uit de VRT.

Tevens de Posten Almelo zuid en Noord rukken niet bij de uit vanaf centrum. Wel staan alle TSsen op centrum. eerste uitruk word gedaan door de kazerneploeg van dienst. (allemaal nieuwe groepen gemaakt) 1 x per 8 of 9 dagen dienst per groep.  Eerste uitrukvoertuig is 3131.

Posten Noord en Zuid zijn momenteel opslag van andere voertuigen Zoals de HAs met bakken.

Ik zag het tygerpower,staat in de laatste editie van het "Verzamelstuk".
Het is voor de vrijwlligers rustiger,denk ik.Het geeft bijvoorbeeld geen stress situatie meer met betrekking tot het van huis naar de kazerne rijden voor een prio-1 melding.En wat uitruktijd betreft ben je ook een stuk sneller en kan je binnen de normen ook meer uitrukgebied bereiken.
En ook thuis bij de vrijwilligers is het bij een nachtelijke melding rustig,ook al ben je dan een of meerdere nachten in de week niet thuis.Tenminste...dat denk ik.


Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1300946 date=1412853076
Zwolle heeft er 2  ;)

Maar Nijverdal heeft nooit een hoogwerker gehad, maar deze op eigen initiatief met afraden van de vr Twente aangeschaft. Brandweer Rijssen kan namelijk binnen de norm in Nijverdal / Hellendoorn zijn, en Almelo had altijd Vroomshoop / Den Ham onder zijn hoede.

Het klopt dat deze door de gemeente Hellendoorn zelf aan is geschaft.En Rijssen kan wellicht wel binnen de norm in Nijverdal /Hellendoorn zijn maar wat,wanneer deze op hetzelfde moment nodig is in de omgeving Markelo? En....er is een flinke meerwaarde met betrekking tot het gebied ten westen en noorden van Hellendoorn en dan met name richting IJsselland (Raalte en Ommen).Of Rijssen deze plaatsen nog binnen de norm haalt binnen een nieuwe brandweer regio Oost waag ik te betwijfelen.
En de vraag naar een hoogwerker zal niet snel afnemen bij stormschades en schoorsteenbranden.Tenslotte is dit vaak de snelste en veilgste inzet mogelijkheid bij dit soort gevallen.
En ook de veiligheids regio Oost zal de arbo eis met betrekking tot gezekerd werken boven 2,5 meter van de grond in de gaten moeten blijven houden.....
En Zwolle heeft er inderdaad 2 maar de afstand Zwolle-Raalte wordt er niet korter van......Daarnaast staat er volgens mij een van op de post Zwolle-Noord (volgens mij in de wijk Holtenbroek,kan ik mis hebben) dus de afstand Zwolle Noord-Raalte wordt NOG iets groter....


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Zwolle Noord is alleen voor Zwolle Noord om het zo te verwoorden volgens dekkingsplan IJsseland dacht ik.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ik tel 13 4x4 tankautospuiten (Delden is dit voorjaar nog in Hoenderloo geweest, dus veronderstel dat die ook een 4x4 hebben). In droge periodes gaan er direct 4 tankautospuiten rijden bij een melding van een natuurbrand. Eén keer opschalen en je mist een kwart van de slagkracht in de regio. Daarnaast zou volgens de natuurbrand KVT Twente ook een peloton interregionale natuurbrandbijstand leveren.

Gezien de recente grote branden in Twente en de bijstand aan andere regio's die een grote natuurbrand hebben vraag ik me af of daar ook rekening mee gehouden is bij het materieelspreidingsplan. Als het daadwerkelijk zo is dat de tweede TS'en van alle vrijwillige posten gaan verdwijnen krijg je in bepaalde gebieden wel heel snel problemen met de slagkracht (zeker in cluster west)...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Delden heeft idd een 4x4.

totaal zijn er idd 13 4x4 voertuigen Helaas op dit moment maar 12 omdat de 2541 post De Lutte wegens te weinig vrijwilligers niet inzetbaar is.

enkel de posten Losser  Tubbergen  Nijverdal   Rijssen  Haaksbergen  hebben volgens mij een 2e TS op de post.  ?

zullen ze dan de 4x4 laten staan?