Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af

Auteur Topic: Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af  (gelezen 86343 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Heb je dan een item hier waarover ik dit ongeval van vandaag kan lezen? En/of kan je aangeven waarom de HV nodig was? Kon men het met het materiaal van een TS niet aan? Graag wat meer motivering.

Citaat van: Fletwed link=msg=1319307 date=1420139554
Op een dag als vandaag zie je maar weer dat een HV in Den Ham gewoon moet blijven bestaan, een dodenweg de N36. Heb je dan straks met 3 HV-voertuigen te maken in een veiligheidsregio Twente  :o


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fletwed link=msg=1319307 date=1420139554
Op een dag als vandaag zie je maar weer dat een HV in Den Ham gewoon moet blijven bestaan, een dodenweg de N36. Heb je dan straks met 3 HV-voertuigen te maken in een veiligheidsregio Twente  :o


Ja en? Elke TS kan een eerste inzet doen bij ongevallen, 90% van de ongevallen worden enkel door de inzet van een TS afgehandeld. Dan mag die HV best van verder komen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1319308 date=1420139664
Heb je dan een item hier waarover ik dit ongeval van vandaag kan lezen? En/of kan je aangeven waarom de HV nodig was? Kon men het met het materiaal van een TS niet aan? Graag wat meer motivering.

Citaat
SLACHTOFFER (55) ONGELUK N36 VRIEZENVEEN ZAT IN ROLSTOEL ACHTERIN DE AUTO

Laatst bijgewerkt: 2-1-2015 | 10:57
De man die gisteren om het leven is gekomen bij een ongeluk op de N36 bij Vriezenveen zat op het moment van het ongeluk in een rolstoel achterin de auto. Het gaat om een 55-jarige inwoner van Vriezenveen. De 58-jarige vrouw die de auto bestuurde raakte ernstig gewond. Ze ligt in het ziekenhuis.
Een 23-jarige man uit Almelo die in de auto zat waarmee de auto van de slachtoffers botste bleef ongedeerd, net als een vrouw die in die auto zat. De auto's botsten frontaal op elkaar, toen de auto van de man uit Almelo door onbekende oorzaak op de verkeerde weghelft terechtkwam.
Meer slachtoffers
Door de botsing raakte de vrouw uit Vriezenveen de macht over het stuur kwijt en botste frontaal op een andere auto. De bestuurder van die auto, een man uit Eibergen, kwam daardoor met zijn auto in de sloot terecht en brak zijn been. Een zwangere vrouw uit Vriezenveen zag het ongeluk gebeuren en raakte daardoor zo overstuur dat ze voor controle naar het ziekenhuis is gebracht.
De N36 is ter hoogte van het ongeluk een aantal uren afgesloten geweest voor onderzoek. De politie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak.

Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=207382&cat=1

Citaat
In 2014 kwam de weg geregeld in het nieuws vanwege ernstige ongelukken. Ook is al op verschillende manieren aandacht gevraagd voor een veiliger weg.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1319309 date=1420139689

Ja en? Elke TS kan een eerste inzet doen bij ongevallen, 90% van de ongevallen worden enkel door de inzet van een TS afgehandeld. Dan mag die HV best van verder komen.

Wat is dan de meerwaarde van een HV-voertuig bij een verkeersongeval tussen voertuigen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fletwed link=msg=1319548 date=1420211033
Wat is dan de meerwaarde van een HV-voertuig bij een verkeersongeval tussen voertuigen?
Elke TS kan een hulpverlening aan met het redgereedschap wat de TS bij zich heeft, schaar, spreider en ram. Bij ongevallen met vrachtwagens, bussen en treinen heb je zwaardere materieel nodig en dan komt de HV mee. Tijdens het aanrijden van de HV begint de lokale TS uiteraard al wel met de hulpverlening. ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Tja ik lees weinig meer informatie. Er staat geeneens bij dat de personen door de brandweer uit een voertuig bevrijd (geknipt) moesten worden. In mijn ogen geen argument om niet het aantal HV's ter verminderen. Misschien rendeer je (te veel) uit "emotie/gevoel"?

Citaat van: Fletwed link=msg=1319546 date=1420210979
Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=207382&cat=1


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Hierbij moet wel opgemerkt worden dat op grote gedeelten van de N36 de HV van Almelo uitrukt omdat deze sneller tp kan zijn.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Hier in de VRBZO waren afgelopen jaren "met stille trom"al een viertal hv s afgevoerd en niet meer vervangen.Betreffende gemeentes worden bestreken door de HVs met beroepsbezetting uit Eindhoven en Helmond en dat werkt prima.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: gignnl link=msg=1319720 date=1420240637
Hier in de VRBZO waren afgelopen jaren "met stille trom"al een viertal hv s afgevoerd en niet meer vervangen.Betreffende gemeentes worden bestreken door de HVs met beroepsbezetting uit Eindhoven en Helmond en dat werkt prima.

Vroeger had bijna elke serieuze gemeente een HV nodig. Een standaard TS had toen namelijk nog amper tot geen redgereedschap en was puur bedoeld voor brandbestrijding. Door de jaren heen werden spullen beter en kleiner en werden de auto's beter bepakt. Ineens paste daar ook HV gereedschap in. De HV's werden minder nodig maar stonden nog altijd op de kazernes. Wanneer deze voertuigen op leeftijd waren werden ze vaak gewoon vervangen. Er was immers al een HV, dus de discussie over noodzaak voerde de meeste gemeentes niet. Het voertuig was 15 jaar terug immers nodig geschat, dus zal nu nog steeds wel nodig zijn.

Tegenwoordig is de HV bijna nooit meer nodig. Bijna alle ongevallen kunnen door een TS behandeld worden. Nu de regionalisering rond is en men opnieuw is gaan kijken naar nut en noodzaak van alle voertuigen. Daaruit bleek dat de HV in steeds beperktere maatregelen nodig was.
En zo verdwijnen de HV's langzaam uit het straatbeeld. Je kunt er vanuit gaan dat over een jaar of 20 HV's bijna alle HV's welke vervangen worden grote HV-1's of HV-2's worden. Bepakt met zwaarder gereedschap welke meer geschikt is voor grote en zware hulpverleningen zoals ongevallen met vrachtwagens, treinen, vliegtuigen en andere bijzondere voertuigen.


In mijn ogen is het verdwijnen van de vele HV's in de landen geen groot probleem. Het zijn mooie handige voertuigen, maar als er dan toch bezuinigd moet worden op voertuigen is de HV een hele goeie optie. Ik zie liever 2 HV's verdwijnen dan 1 Hoogwerker of TS. Uitgezonderd de plekken waar alle kleine HV's reeds uitgefaseerd zijn zoals Zuid-Holland-Zuid. Daar kan dat natuurlijk niet meer en is nog verder bezuinigen en afstoten van HV's niet meer mogelijk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1319728 date=1420242735

In mijn ogen is het verdwijnen van de vele HV's in de landen geen groot probleem. Het zijn mooie handige voertuigen, maar als er dan toch bezuinigd moet worden op voertuigen is de HV een hele goeie optie. Ik zie liever 2 HV's verdwijnen dan 1 Hoogwerker of TS. Uitgezonderd de plekken waar alle kleine HV's reeds uitgefaseerd zijn zoals Zuid-Holland-Zuid. Daar kan dat natuurlijk niet meer en is nog verder bezuinigen en afstoten van HV's niet meer mogelijk.
Dat is ook mijn hele punt, als je door het weghalen van een HV een TS en bemanning kunt behouden die uiteindelijk hoe dan ook de eerste klap moeten geven is dat alleen maar een winstpunt. Een TS met 6 man is toch je basisbrandweerzorg, en daarmee kun je dus in bijna alle gevallen een ongeval afhandelen. Eigenlijk kun je alle ongevallen daarmee afhandelen, in de gevallen waarbij de HV moet komen is deze enkel ondersteunend door het extra materiaal wat een HV bij zich heeft.