Dragen van gordels verplicht achterin brandweervoertuig?

Auteur Topic: Dragen van gordels verplicht achterin brandweervoertuig?  (gelezen 5427 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2014, 12:53:09
Dit begint een mooie discussie, maar vooral ook zinvolle discussie te worden.  O0

Zeker omdat er toch wel wat onduidelijkheden dus zijn over wat wel en wat er niet mag. De een meld dat de vrijstelling geheel van toepassing is, de ander dat deze vrijstelling maar gedeeltelijk van toepassing is.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2014, 14:25:20
Ik ben bang dat de onduidelijkheid vooral vanuit onwetendheid komt. Op zichzelf is de wet en de beschikking erg duidelijk. Het probleem zit hem volgens mij in de instructie erover. Men wordt vooral "voorgelicht" over het feit dat de vrijstelling er is, en welke artikelen deze voor geldt, de overige 2/3e van de tekst laat men daarbij gemakshalve maar even achterwege, terwijl die juist de kaders rondom de vrijstelling beschrijft. Als men dan alleen te horen krijgt "we hebben vrijstelling voor art x t/m y", zonder meer, dan is het niet verwonderlijk dat er onduidelijkheid is als een collega roept "onder bepaalde voorwaarden!". En zo doen we maar wat, in de volle overtuiging van ons gelijk, terwijl we slechts de helft van het verhaal kennen.

Zoals ik al zei: ik kan iedereen, zeker zij die van de vrijstellingen gebruik willen maken, van harte aanraden om de ministeriële beschikking eens in z'n geheel door te nemen. Zo kan men zichzelf op de hoogte brengen van de regelgeving waar men te maken mee heeft, én op afgerekend kan worden.
De beschikking (volledige tekst) is te vinden via de site van het IFV, kenniscentrum voorrangsvoertuigen: Ga naar de site.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2014, 16:03:14
Voor de uitvoering van mijn werk hebben wij ontheffing van de gordel, vele in en uitstappen om verkeersborden te plaatsen.
Alleen ik draag hem altijd, over de kleinste stukjes doe ik hem nog om.
Ik heb veel werk gedaan waar er een ontheffing voor de gordel was taxi, post, Ambulance, KMar, enz. En juist door de laatste twee ben ik in gaan zien hoeveel ellende de gordel kan voorkomen.

Nu terugkomend op het filmpje, in een vrachtauto juist vind ik het van belang dat er een gordel wordt gedragen. De kans dat je uit de auto wordt gelanceerd is vele malen groter dan bij een personenauto. Er zijn filmpjes genoeg op het i-net van vrachtautochauffeurs en bijrijders die door eigen voertuig nog eens worden overreden na een ongeval doordat ze door de voorruit de auto hebben verlaten.

Buiten dat wat Rhonus zegt is er nog een artikel dat gaat zo:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukII/paragraaf1/Artikel5/geldigheidsdatum_11-10-2014

En ik kan je verzekeren dat wanneer jij een aanrijding krijgt en de stoel onbedoeld verlaat jij dat voertuig dan niet meer onder controle houdt en een gevaar veroorzaakt.

Persoonlijk heb ik met de botsabsorber 7 x in 18 jaar een ongeval gehad dat ik ben aangereden. 6 x zat ik in het voertuig en 2 x zonder gordel net na het instappen, beide keren zonder de gordel lag ik op de motortunnel. Dit waren nog maar aanrijdingen door respectievelijk een VW Golf en een Mercedes 190 met een uit onderzoek gemeten aanrijdsnelheid van 80 en 110. Zelf had ik nooit verwacht dat het zo'n vaart zou lopen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.