Lokale website reddingsbrigades

Auteur Topic: Lokale website reddingsbrigades  (gelezen 8616 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Leon!!

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2014, 10:08:20
www.reddingsbrigaderockanje.nl

en een site, en e-mail adressen eraan gekoppeld. Voor minder dan €100 per jaar. Werkt fantastisch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2014, 10:49:38
Citaat van: Leon!! link=msg=1303234 date=1413878900
www.reddingsbrigaderockanje.nl

en een site, en e-mail adressen eraan gekoppeld. Voor minder dan €100 per jaar. Werkt fantastisch

Behalve dat als je het over een professionele en uniforme uitstraling dit er misschien niet helemaal in past....

Niet lullig bedoeld voor wie het heeft gemaakt, maar het is geen top-design en die header-foto van een vent in een konijnenpak... tsja..

Aan de inhoud te zien is deze site vooral bedoeld voor eigen leden, dan is dat natuurlijk prima


Waar het RN om is te doen en waar ik volledig achter sta, is dat je na een gezamenlijk logo, een huisstijl met duidelijke kleuren en allemaal dezelfde kleding nu ook de stap wil zetten naar een uniforme 'online presence'. Heel simpel gezegd: als ik als buitenstaander, geinteresseerde, pers, politicus of brandweercommandant naar de site ga van mijn lokale brigade, wil ik duidelijk zien dat het om een Reddingsbrigade gaat. Inhoudelijk mag je zelf je ding doen, maar het moet uitstralen dat je bij dezelfde landelijke club hoort. Een mooi voorbeeld zijn de regionale brandweersites: de inhoud is steeds anders, maar de uitstraling is hetzelfde, dus weet je dat je op een site van de Brandweer zit.

In mijn ogen wordt nu alleen de verkeerde aanpak gekozen: veel brigades hebben lokaal gesponsorde sites, of eigen bouwsels, soms mooi, soms minder mooi, maar wel bijna altijd tegen geen of lage kosten. Wil je snel naar 1 uitstraling dan moet je dat faciliteren binnen deze bestaande kaders. Dus niet: oh, u betaalt nu 100 euro, maar voor 1400 euro krijgt u de landelijke uitstraling. Nee: zorg voor sjablonen, templates, standaard logo's, knopjes en kleurstijlsheets en stel die gratis ter beschikking. Zodat iedere brigade zelf aan de slag kan, binnen het eigen budget.

En lever dan ook meteen standaard headers en achtergronden voor Facebook, Twitter en Instagram. Ik maak die nu zelf, maar als RN ze levert met mooie foto's, dan neem ik ze waarschijnlijk zo over. Scheelt mij werk ;-). Dat is de enige manier waarop je snel naar 1 uitstraling gaat: goedkoop en gemakkelijk. Stel de tools ter beschikking, maar laat de brigades zelf kiezen of ze voor 1400 euro het helemaal uit handen geven of dat ze het voor 100 euro zelf doen. Want ook voor die 1400 euro zullen brigades kiezen, maar niet genoeg voor 1 landelijke uitstraling. Nu wordt het een soort select clubje, dat is wat je net niet wil.

Zoals ik al zei, bij Scouting hebben ze de keus uit meerdere gratis Joomla-templates. Met uitleg erbij hoe je aan een Joomla-site komt. Werkt prima: veel groepen die aan een nieuwe site toe zijn, kiezen voor het gemak van een bestaand ontwerp.

Maar Robert van Boven leest  volgens mij mee, dus misschien dat hij er nog iets mee kan ;-)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2014, 11:14:35
Goed advies van Joost van Kempen O0

Alleen als je zelf aan de slag gaat kun je m.i. beter voor Wordpress kiezen omdat dat veel makkelijker is om te leren/gebruiken/beheren en er zijn veel meer gratis (en betaalbare) professionele templates voor ;)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2014, 14:25:30
Joost, ik had het niet beter kunnen omschrijven. Deze vraag is door ons de afgelopen jaren al meerdere malen gesteld: WP template, Social media templates. Ik denk inderdaad dat een groot deel van de brigade's dit zo overneemt en in een keer voor een landelijke uitstraling zorgt. Misschien iets om weer is formeel op de landelijke agenda te laten zetten (samen met de vraag voor een landelijke kennisbank om voorbeelden en ideeën te delen). ;-)


Citaat van: joostvankempen link=msg=1303245 date=1413881378
Waar het RN om is te doen en waar ik volledig achter sta, is dat je na een gezamenlijk logo, een huisstijl met duidelijke kleuren en allemaal dezelfde kleding nu ook de stap wil zetten naar een uniforme 'online presence'. Heel simpel gezegd: als ik als buitenstaander, geinteresseerde, pers, politicus of brandweercommandant naar de site ga van mijn lokale brigade, wil ik duidelijk zien dat het om een Reddingsbrigade gaat. Inhoudelijk mag je zelf je ding doen, maar het moet uitstralen dat je bij dezelfde landelijke club hoort. Een mooi voorbeeld zijn de regionale brandweersites: de inhoud is steeds anders, maar de uitstraling is hetzelfde, dus weet je dat je op een site van de Brandweer zit.

In mijn ogen wordt nu alleen de verkeerde aanpak gekozen: veel brigades hebben lokaal gesponsorde sites, of eigen bouwsels, soms mooi, soms minder mooi, maar wel bijna altijd tegen geen of lage kosten. Wil je snel naar 1 uitstraling dan moet je dat faciliteren binnen deze bestaande kaders. Dus niet: oh, u betaalt nu 100 euro, maar voor 1400 euro krijgt u de landelijke uitstraling. Nee: zorg voor sjablonen, templates, standaard logo's, knopjes en kleurstijlsheets en stel die gratis ter beschikking. Zodat iedere brigade zelf aan de slag kan, binnen het eigen budget.

En lever dan ook meteen standaard headers en achtergronden voor Facebook, Twitter en Instagram. Ik maak die nu zelf, maar als RN ze levert met mooie foto's, dan neem ik ze waarschijnlijk zo over. Scheelt mij werk ;-). Dat is de enige manier waarop je snel naar 1 uitstraling gaat: goedkoop en gemakkelijk. Stel de tools ter beschikking, maar laat de brigades zelf kiezen of ze voor 1400 euro het helemaal uit handen geven of dat ze het voor 100 euro zelf doen. Want ook voor die 1400 euro zullen brigades kiezen, maar niet genoeg voor 1 landelijke uitstraling. Nu wordt het een soort select clubje, dat is wat je net niet wil.

Zoals ik al zei, bij Scouting hebben ze de keus uit meerdere gratis Joomla-templates. Met uitleg erbij hoe je aan een Joomla-site komt. Werkt prima: veel groepen die aan een nieuwe site toe zijn, kiezen voor het gemak van een bestaand ontwerp.

Maar Robert van Boven leest  volgens mij mee, dus misschien dat hij er nog iets mee kan ;-)
[img]/img]


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2014, 15:42:51
Citaat van: Ernst Brokmeier link=msg=1303295 date=1413894330
Joost, ik had het niet beter kunnen omschrijven. Deze vraag is door ons de afgelopen jaren al meerdere malen gesteld: WP template, Social media templates. Ik denk inderdaad dat een groot deel van de brigade's dit zo overneemt en in een keer voor een landelijke uitstraling zorgt. Misschien iets om weer is formeel op de landelijke agenda te laten zetten (samen met de vraag voor een landelijke kennisbank om voorbeelden en ideeën te delen). ;-)

Misschien een idee om dat tijdens de themabijeenkomst van vrijwilligersbeleid & ledenbelang of Waterhulpverlening en Rampenbestrijding naar voren te brengen?


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2014, 16:02:46
Citaat van: Danny V link=msg=1303323 date=1413898971
Misschien een idee om dat tijdens de themabijeenkomst van vrijwilligersbeleid & ledenbelang of Waterhulpverlening en Rampenbestrijding naar voren te brengen?
Ik zal het 5 november op de themabijeenkomst weer ter sprake brengen (als daar ruimte voor is). Heeft ook zeker waarde rond ledenwerving en presentatie brigades.
[img]/img]


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2014, 19:31:01
Citaat van: joostvankempen link=msg=1303245 date=1413881378
Maar Robert van Boven leest  volgens mij mee, dus misschien dat hij er nog iets mee kan ;-)

Volgens mij is die toch niet meer werkzaam bij RN?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2014, 13:28:10
Citaat van: bAdemArk link=msg=1303393 date=1413912661
Volgens mij is die toch niet meer werkzaam bij RN?

Dat is dan weer nieuw(s) voor mij? Hij staat nog wel in de lijst met medewerkers op de site: https://www.reddingsbrigade.nl/wie-zijn-wij/onze-organisatie/directie,-mt-en-medewerkers.html

Toen hij net begon heb ik vrij uitgebreid met hem gesproken en dit initiatief past wel precies in de lijn van dingen die hij wilde gaan doen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2014, 13:34:05
Citaat van: Ernst Brokmeier link=msg=1303336 date=1413900166
Ik zal het 5 november op de themabijeenkomst weer ter sprake brengen (als daar ruimte voor is). Heeft ook zeker waarde rond ledenwerving en presentatie brigades.

Behalve dat het bestuurslid ledenbelang en vrijwilligersbeleid zich met hele andere dingen bezig houdt, dus de vraag is of er dan iets mee gebeurt. Overigens geen verwijt richting haar, maar pr, sponsoring en de hele huisstijl/uitstraling is op dit moment gewoon niet belegd bij een bestuurslid. Dan kun je het bestuur en bestuursleden van diverse portefeuilles er wel op aanspreken, maar daarmee is er nog geen beleid.

Het hele document huisstijl (wat pas is vernieuwd) wordt bedacht en gemaakt door medewerkers van het LB, volgens mij vooral gestuurd door de directeur. Maar onder welk bestuurslid valt het? Is er beleid op dit onderwerp? Heeft de ledenvergadering er nog iets van te vinden? Het wordt nu gewoon opgepakt als 'bedrijfsvoering', terwijl op dit moment het een van de belangrijkste onderwerpen is voor het voortbestaan van RN....

sorry, ben nu echt op dreef ;-)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2014, 14:58:10
zul je altijd zien, krijg net deze week een mooi mailtje van Scouting Nederland, zo zou ik het dus graag zien:

Beste webmaster,

Dit voorjaar is Scouting.nl vernieuwd. Niet veel later is een beta-versie van het Scouting.nl-template voor groeps- en regiowebsites gelanceerd, dat aansluit bij de nieuwe lay-out. Na een uitgebreide testfase is deze week de eerste officiële versie van het template online gezet: TC3. Zoals beloofd informeren we je daar via deze weg over.

Het template is volledig responsive en geschikt voor Joomla! 2.5.x en 3.x. Je kunt het template inclusief handleiding en een aantal praktische extensies downloaden op de website. Op veler verzoek is daar ook een lijstje geplaatst met goede en handige extensies voor je website.

Ook het TC1 en TC2 template zijn nog steeds beschikbaar, waarbij moet worden opgemerkt dat de ondersteuning voor Joomla! 1.5.x is gestopt. TC1 is alleen geschikt voor Joomla 2.5.x en TC2 voor zowel 2.5.x als 3.x.

Vragen en suggesties

Samen met verschillende webmasters is het template uitgebreid getest. Desondanks kan het zijn dat je iets tegenkomt waar je vragen over hebt. Ook suggesties, opmerkingen en tips zijn welkom via communicatie@scouting.nl.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,


en nog veel mooier: ontwerp, productie en beheer zijn volledig in handen van vrijwilligers die Scouting een warm hart toedragen. Dit kost dus gewoon 0 euro en is beschikbaar voor honderden lokale clubs. Is iets anders dan 1400 euro per brigade...  :-\
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch