kwaliteit chauffeurs

Auteur Topic: kwaliteit chauffeurs  (gelezen 59747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Gepost op: 20 juli 2005, 13:58:33
Ik heb een vraag en ben benieuwd hoe e.e.a. bij jullie geregeld is.
Hoe is het bij jullie geregeld met de chauffeurs? Als de chauffeur eenmaal zijn papieren heeft en aangesteld binnen het korps, blijft hij dit dan voor de rest van zijn loopbaan? Of wordt deze man/ vrouw elk jaar verplicht een test af te leggen?
Hoe weet je of je het goed doet, zijn daar eventueel referentiekaders voor? Hoe is het bij jullie geregeld voor wat betreft de speciale, eventuele regionale voertuigen?
Ben benieuwd naar de antwoorden.




brw martijn

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2005, 14:47:04
je moet je papieren halen incl. chauffeurs diploma dan onder begeleiding op een oefenavond met een voertuig rijden en op een gegeven moment zeggen ze je hebt het onder de knie en je mag uitrukken als chauffeur. je blijft het net zolang totdat je weg gaat. IVM de diverse voertuigen bij ons zijn de chauffeurs en bevelvoerders in een rooster ingedeelt dat ze ongeveer eens per 2 weken voor de oefenavond een uurtje gaan rijden met het desbetrefende voertuig waar ze op zijn ingedeeld.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2005, 16:22:52
Bij ons moet je in bezit zijn van pompbediener, chauffeursdiploma.
Daarnaast oefenen als chauffeur onder begleiding totdat je het goed onder de knie hebt. Daarna mag je op de uitruk.
Uiteraard is stratenkennis ook een vereiste.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2005, 11:44:44
Loopt als een speer dit topic. Zijn wij zo vooruitstrevend of is er iets anders aan de hand?
Een normale brandwacht moet toch ook aan zijn oefenuren voldoen en vervolgens wordt het ook nog geregistreerd? Hoe zit dat nou met die chauffeurs? Stel je voor dat een chauffeur op z'n kant gaat met de TAS en er gebeurt iets ergs met de bemensing en vervolgens beland je voor het bankie, zijn jullie dan niet bang dat er gevraagd zal worden wat jullie als korps er aan gedaan hebben om je chauffeurs zo goed mogelijk opgeleid te houden? En waaruit blijkt nu of je het goed doet als korps?
Vervolgens, want dat was mijn volgende vraag, krijg je een voertuig uit de regio wat is dan de rol van de regio in dit verhaal? Bij ons zetten ze zo'n voertuig neer en vervolgens doet de regio er niks meer mee. Volgens mij kan dat niet meer in deze tijd van richtlijnen en procedures!


brw martijn

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2005, 12:10:30
Zoals ik al zei ze hebben een chaufeurs opleiding en ze rijden op diverse wagens voor de oefenavond waarna die chaufeurs meestal de hele avond op dat voertuig blijven. Als er wat gebeurd denk ik dat het per geval anders is, kijk bv hoelang iemand al rijd en of die al meerdere ongevallen heeft. Bij ons zijn de chauffeurs denk ik goed en blijvend opgeleid dat kan je ook aan de gestelde oefen uren terug zien, als er wat gebeurd zijn naast hun ook altijd de leiding de pinuut. met een regio wagen is en blijft de regio verantwoordelijk voor dat voertuig, maar jij zit er ook niet 24 uur en 7 dagen dus wie zegt dat er niks aangedaan word ze ullen toch jaarlijks gecontroleerd moeten worden.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2005, 14:04:23
Martijn jij reageert tenminste. Je zit alleen niet op de goede golflengte. IK heb het beslist niet over de kwaliteit van het regiovoertuig, maar over de chauffeur die daar opkruipt. Kan ook onduidelijkheid wezen van mijn kant.
Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er iemand van de regio, althans onze, die ooit de moeite heeft genomen om uitleg te geven over een afzetvoertuig, een dompelpomp of bijvoorbeeld de HV1.
Laat staan dat ze controleren of vastleggen dat er wel genoeg geoefend wordt met desbetreffende voertuigen.


brw martijn

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2005, 15:14:25
oke op die manier, het zou inderdaad een slechte zaak zijn als daar geen uitleg over word gegeven helemaal naar de chaufeurs, ik bedoel als er iets veranderd bij ons aan de wagen of iets af of bij komt wil ik het ook weten sterker nog als ik een paar maanden niet op een auto van bilthoven heb gezeten (ik zit in de bilt met 1 tas) dan wil ik ook weer eens weten wat en waar alles op bijvoorbeeld de HV of AL zit, ik geef dit dan ook aan en je word een keer ingedeeld. Ik vraag mij af of je wel op zo'n wagen moet gaan zitten als je er weinig tot niks vanaf weet. De chauffeurs zouden bij de leiding moeten klagen hierover, met alle respect voor je korps maar die zouden er wel achter aan moeten gaan bij de regio.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2005, 19:23:36
Ook bij ons worden alle chauffeurs geoefend met de voertuigen.

De vraag is alleen hoe vaak moet je met een voertuig rijden om er goed genoeg mee om te kunnen gaan?

Je kan nog zo'n goede chauffeur zijn maar een ongeluk zit in een klein hoekje.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2005, 19:29:36
Ik heb een vraag en ben benieuwd hoe e.e.a. bij jullie geregeld is.
Hoe is het bij jullie geregeld met de chauffeurs? Als de chauffeur eenmaal zijn papieren heeft en aangesteld binnen het korps, blijft hij dit dan voor de rest van zijn loopbaan? Of wordt deze man/ vrouw elk jaar verplicht een test af te leggen?
Hoe weet je of je het goed doet, zijn daar eventueel referentiekaders voor? Hoe is het bij jullie geregeld voor wat betreft de speciale, eventuele regionale voertuigen?
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Bij ons gaan ze met de chauffeurs een opfrisavond houden,en dan wordt de hele materie weer eens tegen het licht gehouden.
Daarnaast gaan ze ook rijden,en meteen pompen om te kijken hoe de pompvaardigheden zijn.
Krijgt een chauffeur vlot water op de stralen
krijgt hij water op de pomp met het oppompen vanaf open water of geboorde put enz enz.

daarnaast worden ze scherp in de gaten gehouden door het kader,als een chauffeur op de uitruk zit


firemanr

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2005, 00:40:55
Ook hier krijg je oefenuren om te draaien met een pomp, het rijden met de voertuigen alsook een slipcursus met dat ding. Elk jaar krijgen we voor de hoogwerker een " rij-uur"  met een erkend rijschoolhouder. Dus er wordt genoeg aan gedaan.

Ook bij ons worden alle chauffeurs geoefend met de voertuigen.

De vraag is alleen hoe vaak moet je met een voertuig rijden om er goed genoeg mee om te kunnen gaan?

Je kan nog zo'n goede chauffeur zijn maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Die heb je hier ook. Het lijkt af en toe wel of ze het aantrekken.... :-X :-\