kwaliteit chauffeurs

Auteur Topic: kwaliteit chauffeurs  (gelezen 59758 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2005, 11:46:58
De kwaliteitseisen die aan een chauffeur gesteld worden zijn natuurlijk al minimaal, een geldig rijbewijs en voldoen aan het gestelde in de regeling optische en geluidssignalen. Daarnaast kan de werkgever besluiten om de Brancherichtlijn OGS brandweer van toepassing te verklaren. Nog even het diploma brandweerchauffeur en het pompbediener diploma erbij en klaar is kees. Oefen je volgens de Leidraad Oefenen en je hoeft je nergens zorgen meer over te maken.
Dat er nog vaders/moeders van gezinnen met je meerijden is het risico van het vak.
Maar ook in het wegtransport is het niet veel beter geregeld.
Mogelijk dat de kwaliteitseisen voor brandweerpersoneel in de toekomst beter geregeld gaan worden. De eerste tekenen zijn er al met de invoering van het diploma manschap waarbij je diploma niet meer voor de rest van je leven geldig is.
Er gloort hoop.  >:(


Rene112

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2005, 18:15:10
De eerste tekenen zijn er al met de invoering van het diploma manschap waarbij je diploma niet meer voor de rest van je leven geldig is.

Even off topic :  ;)

Dat is voor mij nieuwe informatie....

Het aardige is dat formeel het diploma manschap helemaal nog niet bestaat. We moeten nog steeds over het diploma brandwacht praten dat je kan halen als je de eindtoets hebt gehaald (waarvoor je ook weer een compleet afgetekende toetskaart moet hebben).

Pas na de 'grote verbouwing' zullen we i.p.v. de ranggerichte opleidingen naar diploma's manschap, bevelvoerder etc. gaan.

Beperkte geldigheid is er volgens mij nu alleen bij de diploma's brandweerduiker en duikploegleider.

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2005, 18:22:11
Hoi Jaap,

De verantwoordelijkheden rondom de instructie (opleiding) en het oefenen met regionale voertuigen is zeker een interessant onderwerp!

In de meeste gevallen zijn er geen (formele) afspraken tussen de gemeenten en de regio. In de regio NHN wordt gewerkt aan een nieuw spreidingsplan van het regionale materieel (van 3 naar 2 compagnieën en herziening OGS-organisatie).

Hierbij hoort ook een vergoedingsregeling waarmee o.a. afspraken worden gemaakt over het oefenen voor regionale taken die bepaalde korpsen op zich zullen nemen. Een korps dat een regionaal haakarmvoertuig heeft zal dan per chauffeur een bepaalde mate van geoefendheid moeten hebben (op basis van de oefenkaarten uit de leidraad).

groeten,
René de Caluwé


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2005, 18:47:00
Cerberus,

Wat wil je nog meer doen dan. Lijkt mij dat er al genoeg opleidingen gevolgd moeten worden waarmee je de noodzakelijke kennis kan verkrijgen.

Ik denk dat het meer een probleem voor het korps is waar iemand zit om dat op te pakken en te zorgen dat een chauffeur vaardig is met een voertuig en alle ins en outs weet.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2005, 13:29:01
Jaap,

Indderdaad een wat late reactie.

korte uitleg hoe het een en ander bij ons (beroeps) is geregeld.

rijbewijs van het cbr.
module pompbediener
interne opleiding gebruik alle pompen
interne opleiding specefieke voertuigen. (hw + al + hv)
aanvullende informatie over regiovoertuigen. (VC + HA)
1 keer in de 2 of 3 jaar naar een antislipschool.

Wanneer je alle papieren binnen hebt en door de instructeurs "vrij" gegeven word ben je chauffeur.
Niet iedereen word dit in de ploeg. van de 13 man zijn er 7 chauffeur. Dit gaat een heel eind op leeftijd en ervaring.

Wanneer je eenmaal chauffeur bent doen we hier zeer regelmatig met de pompen en redvoertuigen oefenen. Ook het rijden met de voertuigen die normaal gesproken niet op de eerste lijns uitruk staan. Reden is dat de voertuigen waarmee altijd uitgerukt wordt (2 identieke ts-en en een bijna identieke ts) er zoveel uitgaan en dat je voor en na iedere oefening er al zoveel kilometers mee rijd dat je hier voldoende mee geoefend bent. Idem voor hw en de al.

Voor vrijwillige chauffeurs is de opleiding hetzelfde alleen oefenen deze 1 x in de maand extra ten opzichte van de gewone vrijwilligers. Wanneer er een vrijwillig chauffeur in valt krijgt deze ook vaak een chauffeurs nummer.

Wanneer je eenmaal aangesteld bent als chauffeur moet het heel gek gaan wil je dat niet meer zijn aan het einde van je loopbaan. Wanneer er opmerkingen zijn over bijvoorbeeld je rijgedrag of gebruik van de pompen dan krijg je dit tussendoor wel te horen....

ik hoop dat je hier verder mee kunt komen.


brw martijn

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2005, 15:52:14
De eerste tekenen zijn er al met de invoering van het diploma manschap waarbij je diploma niet meer voor de rest van je leven geldig is.

en waar heb je die info vandaan?


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2007, 15:59:41
Jaap,
korte uitleg hoe het een en ander bij ons (beroeps) is geregeld.

rijbewijs van het cbr.
module pompbediener
interne opleiding gebruik alle pompen
interne opleiding specefieke voertuigen. (hw + al + hv)
aanvullende informatie over regiovoertuigen. (VC + HA)
1 keer in de 2 of 3 jaar naar een antislipschool.

Wanneer je alle papieren binnen hebt en door de instructeurs "vrij" gegeven word ben je chauffeur.
Niet iedereen word dit in de ploeg. van de 13 man zijn er 7 chauffeur. Dit gaat een heel eind op leeftijd en ervaring.

Ik ben nu ook aan het zoeken of het ergens staat of het verplicht is om de module pompbediende te halen als je chauffeur bent of kan je ook intern opgeleid worden.?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2007, 16:19:56
je moet het diploma of certificaat hebben van pompbediener. Hoe je er aan komt staat nergens...... je mag dus intern opgeleid worden alleen het papiertje moet je ven halen.

Zoals al omschreven is het bij ons zo dat je ook intern voor alle voertuigen specifiek opgeleid word.

aanvullend tegenwoordig ook het papiertje brandweerchauffeur. en dit mag je ook weer door zelfstudie doen alleen met praktijk word dat wat lastiger.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2007, 08:09:31
Maar met intern opleiden krijg je geen papiertje.

dus....

staat het ergens omschreven dat je verplicht bent om de module pompbediende te hebben om toch chauffeur te zijn.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2007, 12:42:19
Je zou voor de aardigheid eens moeten bellen met het NBBe. Je zal versteld staan van het antwoord. Het blijkt dat een module pompbediener helemaal niet verplicht is. Het kan raar lopen in ons brandweerwereldje ::)
Trouwens, en dat is tussen ons gezegd en gezwegen, wat voegt die opleiding toe aan een gedegen interne opleiding? En nou niet reageren in de trend van wat is gedegen. Dat is een discussie die ik hier helemaal niet wil aan gaan. Wat ik wel kwijt wil is dat ik wel de inhoud ken van het lesmateriaal van deze module en dat onze interne opleiding wat verder gaat. 8)

Gr Jaap