P2000/C2000/DMO

Auteur Topic: P2000/C2000/DMO  (gelezen 12585 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

keeskoos

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 16 oktober 2014, 21:03:34
beste iedereen

Op http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50198.0 heb ik gelezen dat het mogelijk is om de hulpdiensten af te luisteren alleen is dat topic heel oud. Ook heb ik iets gelezen over DMO, maar dat begreep ik niet. Dus vraag ik mij het volgende af:
  • Is het noch steeds mogelijk om gesprekken af te luisteren(ik bedoel niet de p2000 meldingen)?
  • Zo ja, welk apparaat moet je daar voor hebben?
  • Zo ja, welk apparaat moet je daar voor hebben?




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:48:45
Niets is onmogelijk. Maar er zijn nog geen voorbeelden van mensen waarbij het gelukt is volgens mij. Het is sowieso ook verboden uiteraard.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


keeskoos

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:54:15


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:57:43
Verboden?
Volgens mij mag ik nog steeds vrij ontvangen wat er door de ether gaat. Ik kan alleen geen kaas maken van de communicatie via C2000.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:07:34
Er is al genoeg over geschreven (oa. op dit forum), maar een korte samenvatting:

Er zijn 2 soorten portofoon-communicatie binnen de hulpverlening. Ik neem de brandweer als voorbeeld, gezien dit het makkelijkst uitlegt.

TMO: Trunking Mode Operation. Dit is grofweg gezegd de communicatie tussen bevelvoerder en meldkamer, tussen bevelvoerder en OvD enzovoorts. Oftewel, alle communicatie dat buiten de bemanning van de autospuit om gaat. Deze communicatie gaat via de zendmasten en is gecodeerd. Dit is dus níet af te luisteren.

DMO: Direct Mode Operation. Dit is de communicatie tussen bevelvoerder en manschappen, of manschappen onderling. De portofoons zenden direct naar elkaar, zonder tussenkomst van de zendmasten. Deze verbinding is níet gecodeerd en zodoende 'afluisterbaar'. Je kan je wel afvragen wat je precies aan de informatie hebt die over deze verbinding gaat, want zo veel interessants wordt er over het algemeen niet gezegd. Verder dan 'het water mag er op hoor!', 'vuurhaard gevonden' en 'we gaan even een raampje open zetten, het is hier een beetje warm' wordt er weinig gesproken. En of je nou 200 euro uit wil geven om dit te beluisteren... :-\


keeskoos

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:36:18
@Rolanddeg bedankt voor het antwoord.
TMO is dan leuker en 200 euro is dan een beetje veel geld daarvoor. Maar in het volgende topic (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50198.0) begreep ik dat TV Rijnmond medewerkers DMO portofoons gebruikten (waarom?), of gebruikten zij iets anders?
gebruikt de politie als contact tussen de wagens ook DMO of gebruiken zij iets anders. (dat is namelijk boeiender  :)) Als zij iets anders gebruiken is dat ook af te luisteren? zo ja, waar is dat te krijgen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:38:56
Nog wat simpeler:

TMO: TETRA (digitaal) met netwerk
DMO: TETRA (digitaal) zonder netwerk

Zonder netwerk (DMO) is inderdaad onversleuteld en mits correct geprogrammeerd, kun je er het onderlinge verkeer van de brandweer mee ontvangen. Let wel, het bereik is echt heel erg klein en bovendien maakt niet elke regio hier gebruik van.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:39:56
TMO kun je vergeten en DMO is uitsluitend brandweer. Politie heeft ook een DMO-kanaaltje, maar dat is meer als reserve, ga er maar vanuit dat dit niet/nauwelijks gebruikt wordt.

Citaat van: keeskoos link=msg=1302435 date=1413491778
TMO is dan leuker en 200 euro is dan een beetje veel geld daarvoor.

200 euro veel voor TMO?!? Los van het feit dat het (tot dusver) niet mogelijk is, ik zou er misschien wel 2000 euro voor over hebben en velen met mij :D :D


keeskoos

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:51:17
Citaat van: Hunter link=msg=1302437 date=1413491996
200 euro veel voor TMO?!? Los van het feit dat het (tot dusver) niet mogelijk is, ik zou er misschien wel 2000 euro voor over hebben en velen met mij :D :D

200 euro voor de DMO. ^-^ voor een TMO zou ik het direct doen!  gebruikt de brandweer van Capelle aan den ijssel ook DMO?
Jammer dat de politie dan niet af te luisteren is, dat is eigenlijk de mooiste om af te luisteren. trouwens is het niet mogelijk om een apparaat te bouwen dat de politie kan afluisteren? maar dat is zeker weer illigaal :(


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:59:54
Niets is onmogelijk en je zou er eem hoop geld mee verdienen. De berichten worden dubbel versleuteld verstuurd en zijn voor zover bekend nog niet gekraakt.

Zeker als je deze vragen niet eens weet denk ik niet dat jij in staat gaat zijn dit te ontsleutelen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein