Persfotograaf belandt met auto in sloot onderweg naar brand Siepweg - Sappemeer 19-10-2014

Auteur Topic: Persfotograaf belandt met auto in sloot onderweg naar brand Siepweg - Sappemeer 19-10-2014  (gelezen 18822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Diverse berichten verwijderd of aangepast. We houden een discussie, geen persoonlijke oorlog.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Citaat van: Jos v L link=msg=1303106 date=1413814759
.
Ik oordeel op feiten wat in het bericht staan en wat betrokkenen zelf ook aan geven.  Als ik vertel dat ik mijn zoon een pistool op de kop zet en russische roulet speel verklaar je me voor gek..   Maar als ik mijn zoon ergens bij een brand dump zonder te weten wat er brand en wat de risico's zijn  dan is het oke?

Wil je echt jou voorbeeld met een pistool gaan vergelijken met een vader die zijn zoon naar een brand brengt?
Kom op zeg, wederom totaal overtrokken.

Dat jij feiten haalt uit een berichten en het gene wat de betrokkenen zelf ook aangeven zegt toch helemaal niets? Pretendeer jij daarmee de waarheid soms in je zak te hebben?

Om wat voor brand ging het bijvoorbeeld, aangezien je hier verschillende gradaties in hebt zou dit namelijk behoorlijk uitmaken hoe je tegen de komst van de minderjarige jongen en zijn vader aankijkt. Zolang en geen slachtoffers zijn (dit is vaak al vrij snel duidelijk na de melding) en het dus alleen om een "fikkie" welke vrij onschuldig brand zie ik nog steeds het probleem niet dat hij met zijn vader gaat kijken. Nogmaals, je oordeelt weer, het is namelijk helemaal niet duidelijk alsof zijn vader hem bij de brand "dumpt", misschien is zijn vader in alle voorgaande situaties (indien die er zijn geweest) juist wel mee gegaan om de veiligheid van zijn zoon te bewaken. Weten wij veel.....

Kortom, jij zal net als ik genoeg situaties in de praktijk hebben mee gemaakt dat je dacht, van... is dat nou nodig of dat je "pottekijkers" echt even niet kon gebruiken (los van eventuele risico's) Maar je moet het toch met me eens zijn dat indien men gewoon op afstand hun ding blijven doen er weinig aan de hand is.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=140179

Citaat
De persfotograaf zat naast zijn vader, die de auto bestuurde. 'We zagen een oranje gloed van de brand, en hebben daardoor niet goed opgelet', zegt hij de ochtend na de klap.
[/]

Kortom, ze waren onder de indruk van het gene wat zich om hen heen in de auto te zien was, dat zijn vader dan de sloot in stuurt, tja....  dat is niet slim, maar aan de andere kant, het hand iedereen kunnen overkomen die op dat moment meer met zijn ogen bij de brand was dan met het auto rijden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
twee dingen die doorelkaar lopen:
1 is het verantwoordelijk dat een 17 jarige bij een brand staat
2 is het verantwoordelijk van een vader om zijn 17 jarige naar een brand toe te brengen.

1 Nee het is niet verantwoordelijk maar ook niet tegen te houden.
2 Nee in dit geval is het redelijk tegen te gaan dat er nog een omstander ( Ook al is het een persfotograaf ) bij een brand te hebben. En een tweede waar veel te makkelijk aan voorbij wordt gegaan is de gereden snelheid, ik ken de bewuste weg. 80 is daar absoluut overdag al onverantwoord, en dan is dat snachts zeker niet verantwoord wanneer je ook niet kunt zien of er iets op het wegdek ligt.

Verder hoop ik wel dat ze er niets aan over houden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: Panigale link=msg=1303124 date=1413815687
*knip*
Kortom, jij zal net als ik genoeg situaties in de praktijk hebben mee gemaakt dat je dacht, van... is dat nou nodig of dat je "pottekijkers" echt even niet kon gebruiken (los van eventuele risico's) Maar je moet het toch met me eens zijn dat indien men gewoon op afstand hun ding blijven doen er weinig aan de hand is.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=140179

*knip*
Dan ben je 5 straten van te voren al aan het steken en draaien omdat er 200 man hun auto in de berm hebben gescheten. En 2 straten verder moet de politie met moeite iedereen met zijn telefoontje en camera achter het lint drukken. Misschien dat de onderliggende gedachte inderdaad is dat mensen lekker thuis moeten blijven.  Nu het fout is gegaan denk ik 'ziejewel, was nou gewoon thuis gebleven.' e050 en misschien is dat niet helemaal terecht..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maar is het zo'n probleem als iemand van 17 jaar bij een brand gaat staan kijken? Als ik even de incidenten erbij pak waar ik zelf bij ben geweest stonden daar ook zat kinderen die nog wel jonger waren. Mijn eigen zoon van 10 staat wel eens bij incidenten te kijken, zeker als zijn pa er toevallig ook op de uitruk zit. Er is 1 moment dat ik zeer zeker niet wil dat hij er naar toe gaat, en dat is als er duidelijk slachtoffers aanwezig zijn. Dan mag hij zeer zeker niet gaan kijken.
En voor de rest is het duidelijk de verantwoordelijkheid van de ouders of hun kinderen wel of niet bij een brand mogen kijken. Deze pa zal ook sowieso niet zo duister zijn om zijn zoon te rijden naar een brand, dan heeft hij gewoon pech.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Zal de volgende keer dat ik ga kijken wat de brandweer aan het doen is wel stapvoets gaan rijden. Voor je het weet ben je een onverantwoorde ramptoerist die in een sloot beland en daardoor de capaciteit van de hulpdiensten verspild. Volgens mij was dit gewoon een ongeluk, en had net zo goed los kunnen staan van die woningbrand.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Beste forumleden,

Waar zijn we nu mee bezig.

Als die 17 jarige jongen als werk naast zijn studie (aanname)  persfotograaf is, dan is hij een persfotograaf.
Als die 17 jarige jongen als werk naast zijn studie koekenbakker is bij een bakkerij, dan is hij een bakker.

Als het ongeval nu gebeurd was, zonder dat wij weten dat die jongen als werk persfotograaf heeft, maar bakker was, dan was de gehele discussie niet gevoerd. Ook dan hadden ze naar alle waarschijnlijkheid (weer een aanname) ook het ongeval gehad, omdat de vader zijn zoon bij de bakkerij had opgehaald en heel toevallig daar reden en ook de gloed van de brand zagen.

In ieder geval voor beide, sterkte en beterschap.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Of 17 jaar te jong of oud genoeg is om bij een incident te kijken is een persoonlijke opvatting van een ieder.

Bij 'slechts' een brand, mits je op veilige afstand staat, niemand in de weg loopt etc., zie ik geen enkel probleem.

Als die jongen foto's maakt voor een website of levert aan een krant, wat zou er op tegen zijn dat zijn vader hem brengt?

Vader moet voortaan echter wel oppassen bij het autorijden!!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Ik verbaas mij een beetje over de afgunst naar de vader toe.. Als mijn (spreekwoordelijke) zoon naar een brand wil gaan, of gaat, wat let mij hem te brengen? Voorwaarde is wel natuurlijk dat ik gewoon netjes deelneem aan het verkeer. Maar wie weet hoe mijn zoon als een debiele naar die brand fietst, daarnaast kan ik hem toch juist corrigeren of aan te spreken op fouten en gevaar? (waarschijnlijk minder belemmering voor de hulpverleners)


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Het is een kwestie van opvoeden. Zelf maak ik ook foto's van incidentjes (al dik 4/5 jaar). Mocht ik later kinderen hebben (een dikke mocht  ;) ) zal ik deze nooit brengen bij een incident. Maar dat ligt meer in het feit dat ik gelukkig ook nooit gebracht werd.

We hebben het ook gehad over een trauma of verwerking van een incident (voor zover ik alles goed gevolgd heb althans). Heb wel eens bij een zelfdoding (springer voor trein) gestaan. De politie ter plaatse kwam er pas laat achter dat je vanaf de andere kant van het station het lichaam onder de trein kon zien liggen. Ook ik heb dat levenloze lichaam zien liggen. Het was gelukkig nog aardig intact maar vervelend is het wel. Wat echter mijn verbazing betrof zag ik ongeveer 2 á 3 meter voor de plek waar je het lichaam al kon zien kinderen van ongeveer 6/7/8 jaar stonden. Die dat lichaam duidelijk ook al hadden zien liggen, aangezien ze er vrolijk naar wezen. Maar moeders die een paar meter van de kinderen vandaan stond vond het allemaal prima.

Dan ben je toch pas slecht bezig als ouder? Ik neem aan dat de vader zelf ook wel weet waar hij zijn zoon naar toe brengt (of het professioneel is van de fotograaf laat ik maar even achterwegen). Ik breng en haal mijn zusje wel eens op van school. Als er een melding buiten brand op de pieper komt en ze is nog in de auto rijden we er gewoon naar toe. Komt er een melding van een geweldsdelict breng ik toch echt eerst mijn zusje thuis. Een paar vlammetjes zullen haar geen kwaad doen, maar iemand die op straat ligt met allemaal HV-ers erom heen wel. Dat is een afweging die de vader in kwestie hopelijk toch ook wel weet te maken.

Beterschap voor de vader en de fotograaf in elk geval!