Persfotograaf belandt met auto in sloot onderweg naar brand Siepweg - Sappemeer 19-10-2014

Auteur Topic: Persfotograaf belandt met auto in sloot onderweg naar brand Siepweg - Sappemeer 19-10-2014  (gelezen 18888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Ik had toch minstens een selfie verwacht van de hobbyfotograaf...
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Waarom is die leeftijd van 18 zo magisch? alsof je dan wel tegen de situaties kan...
je bent dan volgens de wet volwassen...maar wie zegt dat een persoon niet eerder tegen deze situaties kan?

Wees blij dat deze jongeren zich mengen in een interessante bezigheid voor de maatschappij ipv rondhangen en dergelijke. Ik kijk daarbij naar mezelf, naast 112 volg ik ook het sport en evenementen nieuws en maak ik ook hier verslagen van. Als persfotograaf is 112 maar een zeer klein deel en als personen daar geïnteresseerd in zijn...prima toch. Zolang je je maar 'normaal' gedraagt.

Overigens ben ik over de magische leeftijd heen, maar ben wel jong begonnen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
En net alsof je normaal gesproken niet in traumatische en heftige situaties kan komen, zonder specifiek naar een incident te gaan... http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1299173

Misschien moeten we de jongeren van tegenwoordig maar opsluiten. Dan maken ze zo iets als in Haaksbergen niet mee, staan ze de 'beroeps'fotografen niet meer in de weg bij een brandje en dan gebeuren ongelukken zoals in Sappemeer zeker niet meer *kuch* *kuch*...  :-X


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Mopper nog maar eens effe door over het feit dat een knulletje zich persfotograaf noemt omdat hij wat plaatjes op een website plaatst, of dat ze door pa worden gebracht. Ik heb van hier van al die ongevallen, branden en treinspringers  nog nooit gehoord dat een van die knulletjes ook maar iets van een trauma heeft opgelopen. Zolang ze zelf niet als slachtoffer erbij betrokken zijn zetten zij dat aardig van zich af. Op TV en internet zijn schokkendere onderwerpen te zien.

Ik ben nou in mijn regio al 20 jaar actief als fotograaf. Ik ben in de afgelopen 10, 15 jaar, de periode dat de digitale camera's in ieders bereik liggen en het internet een enorme vlucht heeft genomen, een aantal van die jongetjes tegen gekomen. Knulletjes die telkens weer vooraan stonden en foto's maakten en zich stonden te vergapen op de voertuigen, de zwaailichten en alles wat er daar bij een inzet ook maar gebeurde. Soms waren zij de allerlaatsten die van een plaats weggingen. Frappant genoeg ben ik van al die foto's die zij maakten maar weinig tegengekomen op internet, hooguit op enkele 112-websites. Meestal beperkte het zich tot voorbijrazende ambulances en brandweerauto's met toeters en bellen.
En als je je nou afvraagt wat is er van al deze knulletjes van toen terecht gekomen? Ik zie een aantal van hen -inmiddels volwassen- nou nog steeds bij die ongevallen en branden. Nee, niet met een foto- of videocamera, maar hardwerkend bij de brandweer of ambulancedienst!

En nu nog zie ik nog steeds van die jonge knulletjes bij een inzet. Ze zijn hier niet hinderlijk aanwezig, blijven achter de lintjes. Meestal komen ze op hun fiets, een enkeling wordt vanwege de afstand door pa of ma gebracht. Wat boeit mij nou hoe ze er komen, maar wat ik zie zijn wel de hulpverleners van over tien jaar!


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Citaat van: Nils link=msg=1303271 date=1413889837
Mopper nog maar eens effe door over het feit dat een knulletje zich persfotograaf noemt omdat hij wat plaatjes op een website plaatst, of dat ze door pa worden gebracht. Ik heb van hier van al die ongevallen, branden en treinspringers  nog nooit gehoord dat een van die knulletjes ook maar iets van een trauma heeft opgelopen. Zolang ze zelf niet als slachtoffer erbij betrokken zijn zetten zij dat aardig van zich af. Op TV en internet zijn schokkendere onderwerpen te zien.

Ik ben nou in mijn regio al 20 jaar actief als fotograaf. Ik ben in de afgelopen 10, 15 jaar, de periode dat de digitale camera's in ieders bereik liggen en het internet een enorme vlucht heeft genomen, een aantal van die jongetjes tegen gekomen. Knulletjes die telkens weer vooraan stonden en foto's maakten en zich stonden te vergapen op de voertuigen, de zwaailichten en alles wat er daar bij een inzet ook maar gebeurde. Soms waren zij de allerlaatsten die van een plaats weggingen. Frappant genoeg ben ik van al die foto's die zij maakten maar weinig tegengekomen op internet, hooguit op enkele 112-websites. Meestal beperkte het zich tot voorbijrazende ambulances en brandweerauto's met toeters en bellen.
En als je je nou afvraagt wat is er van al deze knulletjes van toen terecht gekomen? Ik zie een aantal van hen -inmiddels volwassen- nou nog steeds bij die ongevallen en branden. Nee, niet met een foto- of videocamera, maar hardwerkend bij de brandweer of ambulancedienst!

En nu nog zie ik nog steeds van die jonge knulletjes bij een inzet. Ze zijn hier niet hinderlijk aanwezig, blijven achter de lintjes. Meestal komen ze op hun fiets, een enkeling wordt vanwege de afstand door pa of ma gebracht. Wat boeit mij nou hoe ze er komen, maar wat ik zie zijn wel de hulpverleners van over tien jaar!
Goed verwoord! In wat jij beschrijft herken ik veel. Ook ik ken enkele mensen die zo zijn begonnen omdat ze geïnteresseerd waren in brand en hulpverlening en nu inderdaad ook bij de politie, marechaussee,  brandweer of ambulance zitten. Ikzelf heb door die ervaring als klein jongetje gekozen voor de medische kant.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Panigale link=msg=1303124 date=1413815687
Wil je echt jou voorbeeld met een pistool gaan vergelijken met een vader die zijn zoon naar een brand brengt?
Kom op zeg, wederom totaal overtrokken.
 
Sorry je hebt me overtuigd en hebt helemaal gelijk. Een grote brand is niet gevaarlijk.  De kans dat het mis gaat is 0  98uiye

Citaat van: Panigale link=msg=1303124 date=1413815687

Dat jij feiten haalt uit een berichten en het gene wat de betrokkenen zelf ook aangeven zegt toch helemaal niets? Pretendeer jij daarmee de waarheid soms in je zak te hebben?  

Ik dacht dat daar de hele discussie om draaide?  Ik mag er toch van uit gaan dat het klopt wat ze zelf schrijven. Daar reageer ik dus op.


Citaat van: Panigale link=msg=1303124 date=1413815687
Om wat voor brand ging het bijvoorbeeld, aangezien je hier verschillende gradaties in hebt zou dit namelijk behoorlijk uitmaken hoe je tegen de komst van de minderjarige jongen en zijn vader aankijkt. Zolang en geen slachtoffers zijn (dit is vaak al vrij snel duidelijk na de melding) en het dus alleen om een "fikkie" welke vrij onschuldig brand zie ik nog steeds het probleem niet dat hij met zijn vader gaat kijken. Nogmaals, je oordeelt weer, het is namelijk helemaal niet duidelijk alsof zijn vader hem bij de brand "dumpt", misschien is zijn vader in alle voorgaande situaties (indien die er zijn geweest) juist wel mee gegaan om de veiligheid van zijn zoon te bewaken. Weten wij veel.....
 
Dus van te voren weten we aan de hand van de melding wat er gaande is?  Welke gevaarsettingen er zijn? Knap hoor.  Misschien misschien misschien.
Uitgaande van de berichten wat ze zelf schrijven brengt een vader zijn minderjarige zoon naar een brand waarvan ze niet zullen weten wat ze daar aan treffen. Ik vind dat onverantwoord en daar blijf ik bij.



Citaat van: Panigale link=msg=1303124 date=1413815687
Kortom, jij zal net als ik genoeg situaties in de praktijk hebben mee gemaakt dat je dacht, van... is dat nou nodig of dat je "pottekijkers" echt even niet kon gebruiken (los van eventuele risico's) Maar je moet het toch met me eens zijn dat indien men gewoon op afstand hun ding blijven doen er weinig aan de hand is.
 
Uiteraard, alleen weet je dat nooit van te voren. Dat is pas achteraf praten. En zolang het goed gaat, het goed. In dit geval ging het mis. Danwel niet bij de brand zelf, maar onderweg naar het incident. Vader had blijkbaar meer oog voor de brand dan de veiligheid van zichzelf en de zoon.



Citaat
De persfotograaf zat naast zijn vader, die de auto bestuurde. 'We zagen een oranje gloed van de brand, en hebben daardoor niet goed opgelet', zegt hij de ochtend na de klap.
[/]

Kortom, ze waren onder de indruk van het gene wat zich om hen heen in de auto te zien was, dat zijn vader dan de sloot in stuurt, tja....  dat is niet slim, maar aan de andere kant, het hand iedereen kunnen overkomen die op dat moment meer met zijn ogen bij de brand was dan met het auto rijden.
 
Feit is wel dat het nu gebeurd bij iemand die doelbewust op de brand af kwam.


Kan hier nog van alles  over schrijven, maar het is en blijft  gewoon mijn persoonlijke mening. Ondanks de meningen op het forum ben ik blij dat het in de praktijk in onze regio steeds beter geregeld wordt en de politie zich steeds meer bewust is wie wel en niet bij een incident horen rond te rennen. En dan heb ik het niet over een perskaart  maar wel over minderjarigen. En nogmaals het gaat zich er niet om of een minderjarige zich wel kan gedragen, en tegen traumatische beelden kan maar wel over verantwoordelijkheden van zowel opvoeders en hulpverleners.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Jos v L link=msg=1303310 date=1413897471
Kan hier nog van alles  over schrijven, maar het is en blijft  gewoon mijn persoonlijke mening. Ondanks de meningen op het forum ben ik blij dat het in de praktijk in onze regio steeds beter geregeld wordt en de politie zich steeds meer bewust is wie wel en niet bij een incident horen rond te rennen. En dan heb ik het niet over een perskaart maar wel over minderjarigen. En nogmaals het gaat zich er niet om of een minderjarige zich wel kan gedragen, en tegen traumatische beelden kan maar wel over verantwoordelijkheden van zowel opvoeders en hulpverleners.
Het blijft nog steeds mijn persoonlijke mening dat het feit dat zijn vader nu de sloot in rijdt, niets te maken heeft met de veiligheid van de persfotograaf ter plaatse.

Ook als ze op weg waren geweest naar Tante Truus, had de vader afgeleid kunnen zijn door de oranje gloed.

Citaat van: Jos v L link=msg=1303310 date=1413897471
Sorry je hebt me overtuigd en hebt helemaal gelijk. Een grote brand is niet gevaarlijk.  De kans dat het mis gaat is 0
Op die afstand wel, ja.

Peen
Redacteur van


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Ik zou mij niet zo druk maken Jos. Inderdaad weet je pas de ernst van het incident als je, ook als fotograaf, ter plekke bent.
Ik zie het probleem niet van het feit dat een 17 jarige foto's voor de pers zou maken. Kan hij dat niet zelf beoordelen? Hij is wel oud genoeg om onder toezicht auto te rijden, artikelen te kopen, abonnementen af te sluiten en noem maar op. Waarom niet voor fotograferen? Voor een aantal zaken heeft hij toestemming van zijn ouders nodig. Misschien ook bij het fotograferen en daarom ging pa mee.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Bert65 link=msg=1303391 date=1413911911
Ik zou mij niet zo druk maken Jos. Inderdaad weet je pas de ernst van het incident als je, ook als fotograaf, ter plekke bent.
Ik zie het probleem niet van het feit dat een 17 jarige foto's voor de pers zou maken. Kan hij dat niet zelf beoordelen? Hij is wel oud genoeg om onder toezicht auto te rijden, artikelen te kopen, abonnementen af te sluiten en noem maar op. Waarom niet voor fotograferen? Voor een aantal zaken heeft hij toestemming van zijn ouders nodig. Misschien ook bij het fotograferen en daarom ging pa mee.

Lees even terug Bert. Ik blijf anders in herhaling vallen. Ik heb mijn mening duidelijk uit de doeken gedaan. Nieuwe zaken toevoegen heeft geen toegevoegde waarde.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Citaat van: Jos v L link=msg=1303310 date=1413897471
Kan hier nog van alles  over schrijven, maar het is en blijft  gewoon mijn persoonlijke mening. Ondanks de meningen op het forum ben ik blij dat het in de praktijk in onze regio steeds beter geregeld wordt en de politie zich steeds meer bewust is wie wel en niet bij een incident horen rond te rennen. En dan heb ik het niet over een perskaart  maar wel over minderjarigen. En nogmaals het gaat zich er niet om of een minderjarige zich wel kan gedragen, en tegen traumatische beelden kan maar wel over verantwoordelijkheden van zowel opvoeders en hulpverleners.

Ik ben toch wel benieuwd naar de achtergronden van dit stukje van je Jos. Bedoel je dat de politie in jou regio minderjarigen weg stuurt bij incidenten?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!