stopteken rode lamp

Auteur Topic: stopteken rode lamp  (gelezen 41208 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bmwjohn

  • pensionada politie en beroepsverkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • RPNijm. DLV GLM GLZ
Gepost op: 20 oktober 2014, 14:52:12
Waar vind ik dat het stopteken met de rode lamp (art.83aRVV) moet gebeuren door deze verticaal op en neer te bewegen? Of is dit achterhaald?
Ik kan het alleen vinden in een Aanwijzing mbt. ambtenaren van de Voedsel en Warenautoriteit en dan mbv. een "pannenkoek" met daarin een rode lamp.


vliegen is nog mooier dan motorrijden


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2014, 15:02:05
Citaat van: bmwjohn link=msg=1303075 date=1413809532
Waar vind ik dat het stopteken met de rode lamp (art.83aRVV) moet gebeuren door deze verticaal op en neer te bewegen? Of is dit achterhaald?
Ik kan het alleen vinden in een Aanwijzing mbt. ambtenaren van de Voedsel en Warenautoriteit en dan mbv. een "pannenkoek" met daarin een rode lamp.
Nergens, dit is niet verplicht. Het wordt 's nachts vaak wel gedaan om een betere zichtbaarheid te bereiken. Bewegende lichtbronnen kunnen door het menselijk oog beter worden onderscheiden van andere achtergrondverlichting. Zodoende ziet men jou en je lamp eerder. Het is echter geen vereiste, tenzij je men de snelheid wilt laten minderen (aanwijzing 7 bijlage 2 RVV).


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2014, 15:04:57
Dus GEEN stopteken, oei???
Bij instappen begint de inzet.


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2014, 15:34:28
Citaat van: Dion link=msg=1303078 date=1413810125
Nergens, dit is niet verplicht. Het wordt 's nachts vaak wel gedaan om een betere zichtbaarheid te bereiken. Bewegende lichtbronnen kunnen door het menselijk oog beter worden onderscheiden van andere achtergrondverlichting. Zodoende ziet men jou en je lamp eerder. Het is echter geen vereiste, tenzij je men de snelheid wilt laten minderen (aanwijzing 7 bijlage 2 RVV).

Ik merkt dat er verschillende "methoden" lijken te bestaan aangaande het 's nachts geven van een stopteken als VR (met behulp van een Maglite-achtige lamp met oranje verkeerskegel). Om er twee te noemen: lamp/kegel recht omhoog of het verticaal op en neer bewegen van de lamp/kegel voor het lichaam
Wat is de mening hier?
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2014, 16:00:03
De lamp met kegel op en neer bewegen kan gezien worden als het teken om snelheid te minderen zoals in bijlage 2 van het RVV1990.
Het stopteken dient met hand (met of zonder lamp en kegel) omhoog gegeven te worden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2014, 16:26:21
Hier is al veel over gepraat in topics als : http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60920.msg1000624;topicseen#msg1000624 en http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34555.0

En ook bijna in alle topics waar het geven van een stopteken voorkomt.

Einde van de discussie is eigenlijk altijd dat er geen uniform stopteken is met een kegellamp. Enige stopteken gegeven met een lamp waar men zich aan moet houden is het "spiegelei".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


bmwjohn

  • pensionada politie en beroepsverkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • RPNijm. DLV GLM GLZ
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2014, 11:04:50
Met de opmerking van HIT ben ik het niet eens: Weggebruikers zijn verplicht te stoppen voor een rode lamp (art.83RVV); een spiegelei is daarbij niet noodzakelijk.
Van oudsher wordt de rode lamp verticaal bewogen (ik onderschrijf volledig de opmerking van Dion mbt. de zichtbaarheid) maar kon nergens vinden waar dat is voorgeschreven. (Overige tekens met een rode lamp vind ik discutabel, maar, zoals HIT opmerkt, is daar in een andere topic al over gediscussieerd)
vliegen is nog mooier dan motorrijden


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2014, 17:03:02
Citaat van: bmwjohn link=msg=1303249 date=1413882290
Met de opmerking van HIT ben ik het niet eens: Weggebruikers zijn verplicht te stoppen voor een rode lamp (art.83RVV); een spiegelei is daarbij niet noodzakelijk.

In de bijlagen staat duidelijk omschreven wat de rode lamp in houdt, als je de tekening erbij bekijkt zie je dat dat het zogenaamde spiegelei is. Daarbij is de cone op de zaklamp geen rode lamp zoals omschreven.
Citaat van: bmwjohn link=msg=1303249 date=1413882290
Van oudsher wordt de rode lamp verticaal bewogen (ik onderschrijf volledig de opmerking van Dion mbt. de zichtbaarheid) maar kon nergens vinden waar dat is voorgeschreven. (Overige tekens met een rode lamp vind ik discutabel, maar, zoals HIT opmerkt, is daar in een andere topic al over gediscussieerd)
In de 26 jaar dat ik nu met het verkeer bezig ben is het nog nooit zo aangeleerd en staat het ook nergens beschreven. Nergens maar dan ook helemaal nergens staat beschreven dat het teken gegeven met een rode cone ook een stopteken is. Weggebruikers stoppen omdat men ziet dat de rechterarm omhoog gaat en zij worden aangeduid.
Het heen en weer bewegen wordt van oudsher gebruikt om op te zwaaien,geven van een rijdteken en snelheid te verminderen.

Overigens zou het wel een goed iets zijn als men tekens met een maglite met cone of rode lamp ansich gaat opnemen in het RVV.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2014, 19:00:25
Rode lamp kan ook gebruikt worden bij een spoorwegovergang


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2014, 21:01:07
Citaat van: HIT link=msg=1303359 date=1413903782
Overigens zou het wel een goed iets zijn als men tekens met een maglite met cone of rode lamp ansich gaat opnemen in het RVV.

Zou er eigenlijk nog iemand rondlopen/rondrijden met een spiegelei?
Het zou inderdaad verhelderend werken als een rode kegel wordt opgenomen in het RVV. Overigens zijn de meeste kegels die ik voorbij heb zien komen meer tegen oranje aan?
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)