Lama's; tuffende personen / patiënten / omstanders

Auteur Topic: Lama's; tuffende personen / patiënten / omstanders  (gelezen 2811 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 22 oktober 2014, 11:40:57
Met name politie / ambu kennen dit; agressie, onder invloed, noem het maar; iemand gaat naar je spugen. Smerig en vernederend, vaak is het een laatste middel van iemand, om zijn of haar onvrede te uiten. Wat kun je hiertegen doen? Ervaringen, beschermingsmiddelen, voorkoming van? Maatregelen nadat er is gespuwd?

Deel hier je tips and tricks en ervaringen / adviezen.

De papieren spuugzak, heb ik onlangs mee kennis gemaakt. Inventief, en kwam uit een politiebusje. Verdachte bleef spugen naar iedereen; zak over de kop en klaar. Ben benieuwd ( en vele anderen ) naar meer succesvolle maatregelen hiertegen.




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2014, 11:46:24
Capuchon pakken en strak over zijn hoofd trekken, of bij gebrek aan; de jas open ritsen en vervolgens aan de onderkant vastpakken en dat over zijn hoofd trekken. Beide zeer effectief.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2014, 11:54:26
Ducktape werkt ook feilloos is mijn ervaring. Blijft soms weleens een snor of baard in kleven maar dan had hij/zij maar niet moeten spugen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2014, 11:56:33
Kan het me helemaal voorstellen; maar nu heb je het over een crimineeltje waar de blauwe tak mee aan de slag moet.

Wat te doen met een verschrikkelijk onder invloed zijnde verdachte, die medische hulp nodig heeft met diverse verwondingen? (ik sla even een zijstraatje in)

Maar nogmaals; laten we het topic lekker breed houden, en alle vormen van bespugen erbij houden. Ook vanaf de blauwe kant.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2014, 11:58:14
Lekker laten en niet helpen als hij dat niet wil.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2014, 11:59:50
Voldoende verbandrolletjes in de ambulance toch. Gewoon om zijn bakkes binden, heb je het idee dat ie moet kotsen, naar beneden trekken zijn kop van je afdraaien en laten kotsen. Fake hij direct terug dat verbandje.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2014, 12:04:37
Citaat van: Matth link=msg=1303570 date=1413971894
Lekker laten en niet helpen als hij dat niet wil.

Klinkt mij prima in de oren. Maar zo werkt het helaas niet. Iemand met een forse hoofdwond na een knokpartij bijvoorbeeld; al schreeuwt ie nog zo hard en wenst hij geen enkele vorm van hulp; wij moeten hem gaan helpen. En als de ambulance zegt: hij moet naar het ziekenhuis, dan gaat ie ook naar het ziekenhuis. Toch?

Maar laten we het in dit topic even bij de lama's houden!  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2014, 12:11:12
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1303571 date=1413971990
Voldoende verbandrolletjes in de ambulance toch. Gewoon om zijn bakkes binden, heb je het idee dat ie moet kotsen, naar beneden trekken zijn kop van je afdraaien en laten kotsen. Fake hij direct terug dat verbandje.

Kotsen laten we in dit topic even buiten beschouwing; het gaat mij even om bespuugd worden, tuffen, vernedering, recht in je bek tuffen zo van: wat wil je doen dan...ofwel een fluim recht in je gezicht.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2014, 12:13:26
Ik ben het niet helemaal met je eens, Dinges. Mijn ervaringen uit het Amsterdamse is dat als iemand echt niet naar het zkh wil en gaat tegen stribbelen(ook met een flinke scheur in zijn harses) is dat het ambupersoneel hem dan gewoon laat staan. Is mij al meermaals overkomen.

Citaat van: Dinges link=msg=1303581 date=1413972672
Kotsen laten we in dit topic even buiten beschouwing; het gaat mij even om bespuugd worden, tuffen, vernedering, recht in je bek tuffen zo van: wat wil je doen dan...ofwel een fluim recht in je gezicht.

Dat zei ik toch ook. Gewoon afbinden die bek en alleen verwijderen als hij echt moet kotsen, daarna weer afbinden die handel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2014, 12:29:02
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1303582 date=1413972806
Ik ben het niet helemaal met je eens, Dinges.

We zijn het wel eens, maar het liep even stroef omtrent het braken / tuffen.
Dit topic gaat mij puur om het tuffen naar de hulpverlener.

''De bek afbinden'' is het Amsterdamse antwoord. +100