GRIP 1 (wegwerker omgekomen bij aanrijding) A12 - Woerden 23-10-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (wegwerker omgekomen bij aanrijding) A12 - Woerden 23-10-2014  (gelezen 19836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2014, 13:30:57
Allereerst sterkte voor alle betrokkenen, dit gebeurt nooit expres en iedereen houdt er trauma aan over.  :'(


Bots afbreken van een vrachtauto: Ja, maar normaal gesproken niet zoals hier. Als je de beelden goed bekijkt is het chassis van de Volvo ( de trekker voor de TMA ) helemaal krom. Normaal gesproken bij deze ophanging horen de hanglepes ( op de gele plaat voorop de TMA kun je ze zien ) af te breken. In dit geval is de Dinplaat gelijk gelast aan het einde van het chassis en is de enige versteviging die er zat twee plaatjes staal diagonaal op het chassis. Bij  mijn voertuig waarvan ik de dinplaat kan verwijderen is een compleet secundair chassis om het originele vastgezet ( bout/moer verbindingen ( +/- 50 8.8 bouten ) want officieel mag je niet lassen aan een chassis )
waardoor het chassis een stuk rigider wordt.

Citaat van: warhamstr link=msg=1303776 date=1414051322
Maar mij rijst meteen de kritische vraag; Hoe, in godsnaam, zie je zo'n pijlwagen over het hoofd! Dan ben je levensgevaarlijk. Zo mis je ook prima een file of wat dan ook.

Ehm, eerste reactie als men je aan rijdt is: "Ik zag je niet" tweede is: "Jij mag ook helemaal niet stil staan op een snelweg" derde is: "Ik ben me helemaal rot geschrokken". Ik heb nog nooit de vraag gehoord: "Is alles goed met u?".

Mijn reactie op vraag 1 is ook standaard: "Bij Pearl hebben ze goede acties".

Citaat van: warhamstr link=msg=1303776 date=1414051322
Is een zo'n wagen niet duidelijk genoeg? Was de wegwerker te dicht bij?
Citaat van: OlympiaA link=msg=1303819 date=1414062223
Ja Tma is doorgeduwd tegen aktiewagen en busje.
Ja, hij stond te dichtbij. En naar de hoogste waarschijnlijkheid ( is voor mij ook even speculaas ) niet op de handrem ( ik zie geen bandensporen van de Volvo ). Normaal sta je op minimaal 50-100 m afstand. De plaats van waar het punt van impact is tot het punt van stilstand Volvo is nu nog geen 100 m.

Citaat van: OlympiaA link=msg=1303819 date=1414062223
Bewijst ook maar weer eens dat alleen een losse trekker als tma niet voldoet!!
Een losse trekker voldoet prima ( ik spreek uit ervaring met een soort gelijk ongeval in 2003 ), met een bakwagen of kipper ( ook uit ervaring met een aanrijding in 2004 ) had je niet veel meer kunnen redden als dit. Wat ik niet zie is een verzwaring van deze vrachtauto, als deze niet aanwezig was dan heeft deze auto ook niet aan het minimale gewicht van 8500 kg voldaan. Als je maar op de handrem staat en de wielen afdraait en de 50-100 m voor heilig houdt dan red je al heel veel, ik zeg bewust niet alles maar wel veel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2014, 15:40:14
Citaat van: zwelgje link=msg=1303809 date=1414060471
In de video spreekt de woordvoerder van een pijlwagen, op/aan de trekker, is dat hetzelfde als een botsabsorber?

Ah, heb nu foto's gezien vanuit een andere hoek, en begrijp nu hoe het in elkaar zit qua betrokken voertuigen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2014, 16:26:35
Triest weer, ik begrijp dat ze net waren begonnen met kegels plaatsen, het is speculeren, maar het zou kunnen dat de bots dus nog relatief dicht achter het andere voertuig zat, en zelf nog rijdend was?


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2014, 16:27:50
Het lijkt er voor mij op dat dit een rijdende afzetting is geweest??
Zo JA, dan snap ik de niet (of verkeerd) ingedraaide wielen. Tevens snap ik dan ook de niet op de handrem staande Bots.

(noot)
RTL Nieuws meld juist dat dit bij het wegnemen van de afzetting is gebeurd, hetgeen tijdens dit tijdstip logisch zou zijn op dit traject,..
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2014, 16:39:19
Citaat van: MJWB link=msg=1303850 date=1414074470
RTL Nieuws meld juist dat dit bij het wegnemen van de afzetting is gebeurd, hetgeen tijdens dit tijdstip logisch zou zijn op dit traject,..

Ongeval is gebeurd tijdens het aankoppelen van de actiewagen bij het ophalen van de afzetting.
Vandaar ook mijn verbazing dat ik geen bandensporen zie en de afstand tussen de voertuigen betwijfel.

Het was dus geen rijdende afzetting.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2014, 17:10:53
Weet iemand waarom zo'n onderzoek op de snelweg meer dan 7 uur duurt? Of is zo'n onderzoek al na een paar uur gedaan (zoals bijv. bij dodelijke ongevallen in de stad) en kost het de rest van de tijd om wegdek te reinigen, wrakken af te voeren, vangrails te vervangen etc.?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2014, 17:22:02
Doodgereden wegwerker was 51-jarige man, trucker had niet gedronken



WOERDEN - De wegwerker die in de nacht van woensdag op donderdag is doodgereden door een vrachtwagen op de A12 bij Woerden was een 51-jarige Tilburger. Een collega van hem, een 56-jarige man uit Gameren, raakte ernstig gewond door de klap.

De vrachtwagenchauffeur is een 34-jarige man uit Lelystad. Hij ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Inmiddels is uit een blaastest gebleken dat hij geen alcohol had gedronken. De politie merkt hem in het onderzoek wel aan als verdachte.


Speedmaster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2014, 17:24:56
Voor de professionals is de aanduiding in de diverse berichten van de rijstrook nummers verwarrend, echter het "publiek" snapt niet dat er van links naar rechts genummerd wordt. Bestuurder van de veroorzakende vrachtwagen is op de botsabsorber gereden en heeft diverse rode kruizen over het hoofd gezien. Door de klap, die overigens in de naast gelegen woonwijk te horen was, is de trekker los gekomen van de botsabsorber en gelanceerd tegen de actiewagen van de aannemer die ten tijde van de aanrijding net klaar was met het weghalen van de laatste afzetting. Dit is ook de reden dat helaas de botsabsorber te dicht bij de actiewagen van de aannemer stond met het noodlottige resultaat als gevolg.

Voor wat betreft de langdurige afsluiting. Ongeval vond om 02:00 uur plaats, hulpverlening is opgestart en opgeschaald, Lifeliner ging om 03:00 weg van de incident locatie. Vervolgens worden VOA, berger, en begrafenisondernemer opgeroepen, deze laatste was om 04:15 aanwezig. VOA en berger waren op dat moment al ter plaatste en was er al een eerste inschatting gemaakt door de berger hoeveel materieel er nodig was voor het afvoeren van de wrakken. Op dat moment is de VOA al volop bezig om de locatie volledig in kaart en beeld te brengen van de toedracht. Politie heeft in de tussentijd getuige gesproken en verklaring opgenomen. VOA is rond 07:30 - 08:00 klaar met het in kaart brengen van het complexe ongeval. Berger mag dan starten met het takelen van de voertuigen en lostrekken van de wrakken. Hierna moet het wegdek gereinigd worden en alle brokstukken worden verwijderd. Zodra het mogelijk was en veilig genoeg voor de diverse hulpdiensten is de eerste rijstrook weer vrijgegeven. Uiteindelijk kon dus rond 09:30 alle rijstroken vrij gegeven worden.

Met name de VOA heeft veel tijd nodig om alle details goed in kaart te brengen. Dit gaat bij dit soort incident zelfs met GPS meetpunten om de exacte afmetingen in kaart te brengen. Reden hiervan is dat los van het rammen van de botsabsorber door de vrachtwagen er ook gekeken wordt af de aannemer aansprakelijk is voor mogelijk onveilig werken. Aansprakelijkheid bij dit soort incidenten is uiterst complex en vergt dus veel tijd.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2014, 17:33:46
Bedankt, Speedmaster!  O0
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2014, 17:50:32
Citaat van: Speedmaster link=msg=1303861 date=1414077896
Reden hiervan is dat los van het rammen van de botsabsorber door de vrachtwagen er ook gekeken wordt af de aannemer aansprakelijk is voor mogelijk onveilig werken. Aansprakelijkheid bij dit soort incidenten is uiterst complex en vergt dus veel tijd.

Onderzoeken uit het verleden hebben geen garantie's voor het heden en te toekomst, maar het verleden leert wel dat de aansprakelijkheid altijd wordt gelegd bij de initiële veroorzaker van het ongeval.
De montage van de TMA is op deze manier is ook helemaal volgens de regels.

Citaat van: Speedmaster link=msg=1303861 date=1414077896
Door de klap is de trekker los gekomen van de botsabsorber en gelanceerd tegen de actiewagen van de aannemer die ten tijde van de aanrijding net klaar was met het weghalen van de laatste afzetting. Dit is ook de reden dat helaas de botsabsorber te dicht bij de actiewagen van de aannemer stond met het noodlottige resultaat als gevolg.

Zonder te zwarte pieten, is dit geen reden zo dicht erop te staan. Het CROW schrijft voor een minimale afstand van tussen de 50-100 m. Maar ook dat is geen garantie dat dit soort ongevallen niet meer zullen gebeuren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.