Slachtoffer registratie

Auteur Topic: Slachtoffer registratie  (gelezen 10598 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #10 Gepost op: 11 november 2014, 17:41:18
Citaat van: voske83 link=msg=1307754 date=1415714528
Als de registratieformulieren papieren formulieren zijn en deze niet op gestructureerde wijze worden bewaard, dan is de Wet bescherming persoonsgegevens niet van toepassing en hoeft er dus geen toestemming te zijn voor de verwerking van de gegevens.

Ik ben benieuwd waarop je deze uitspraak baseert.
Want mijn begrip van de regel en wetgeving op het gebied van persoonsgegevens is toch anders. Dat maakt mijn begrip niet per se de juiste, vandaar mijn vraag naar verdere uitleg.

De Wbp kent volgens mij geen definitie van "papier", alleen van "bestand". Ook beperkt deze wet zich niet tot "bewaren" maar spreekt van "verwerken".
Daarnaast is een formulier  per definitie gestructureerd, als je er van uit gaat dat er voorgedefinieerde velden op staan. (Bijv "naam" of "Medicijngebruik"). Verzamel deze formulieren gedurende een inzet, en je komt al snel in de gebied van de Wbp, en specifieker de verwerking van bijzondere persoonsgegevens. (Een verzameling papieren formulieren wordt zelfs genoemd in de toelichting op de Wbp)

Ik bedoel ook niet dat de registratie die remung beschrijft per se niet mag, er zijn natuurlijk veel uitzonderingen en specifieke toepassingen die toegestaan zijn. Alleen ben ik benieuwd of er een afweging is gemaakt m.b.t. persoonsgegevens.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #11 Gepost op: 11 november 2014, 17:44:37
Artikel 2, eerste lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens:
"Deze wet is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede de niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen."


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #12 Gepost op: 11 november 2014, 17:56:04
Citaat van: voske83 link=msg=1307789 date=1415724277
Artikel 2, eerste lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens:
"Deze wet is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede de niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen."

Ook hier zie ik nog steeds geen sprake van "papier", en voldoet een verzameling formulieren aan de definitie van een bestand.
(Daarbij kan je nog verder gaan, want de gegevens die verzamelt worden en afgegeven aan de professionele hulpverleners komen zeker in een bestand terecht. )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #13 Gepost op: 11 november 2014, 18:04:51
Geautomatiseerde verwerking valt altijd onder de Wbp. Papieren formulieren (die niet in een geautomatiseerd systeem worden verwerkt) vallen onder de niet-geautomatiseerde verwerking. Daarop is de Wbp alleen van toepassing als sprake is van een bestand of de gegevens bedoeld zijn om in een bestand te worden opgenomen. Een ordner zonder systeem met daarin de formulieren is geen gestructureerd geheel en daarmee geen bestand in de zin van de Wbp. Op het moment dat ze gedurende een dag ongeorganiseerd bewaard worden en aan het eind van de dag worden weggegooid, is de Wbp nog niet van toepassing. Verzamelt men ze geordend in een dossierkast en zijn ze makkelijk doorzoekbaar (op alfabet bijvoorbeeld), dan wordt het anders.

Citaat van: zwelgje link=msg=1307793 date=1415724964
(Daarbij kan je nog verder gaan, want de gegevens die verzamelt worden en afgegeven aan de professionele hulpverleners komen zeker in een bestand terecht. )

Maar niet door degene die de formulieren bijhoudt, dus die verwerkt niet.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 11 november 2014, 18:51:22
Voske,

waarom zou je gegevens verzamelen om ze aan het eind van de dag weg te gooien of ongeordend in een ordner te stoppen?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #15 Gepost op: 11 november 2014, 19:00:21
Dank je voor de duidelijke toelichting.
Ik kan me grotendeels vinden in de manier waarop je het nu beschrijft.  

Maar of de genoemde registratie aan deze beschrijving voldoet blijft de vraag.
Ik zet daar vraagtekens bij, helemaal bij het noteren van de medische geschiedenis. Nu ben ik gewoon een burger en is dit niet een juridisch forum, dus ik ben ook niet op zoek naar mijn gelijk. Wel naar een antwoord op mijn vraag aan remung...

(En ja, ik ken de definitie van verwerker. Maar iemand die gegevens verzameld die worden opgenomen in een bestand, ook al doet die persoon dat niet zelf, lijkt mij toch echt een verwerker. Natuurlijk hangt dit vooral samen met de bovengenoemde vraag of er sprake is van verwerken van persoonsgegevens.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #16 Gepost op: 11 november 2014, 19:36:26
Citaat van: Golly link=msg=1307801 date=1415728282
waarom zou je gegevens verzamelen om ze aan het eind van de dag weg te gooien of ongeordend in een ordner te stoppen?

Dat weet ik ook niet, maar het is juridisch relevant. Ik zal het proberen met drie voorbeelden duidelijk te maken, uitgaande van de situatie dat tijdens een inzet van een afdeling van het Rode Kruis in geval van grotere incidenten papieren registratieformulieren opgemaakt, met daarop onder meer persoonsgegevens van de betrokkene, die bedoeld zijn om eventueel mee te geven aan huisarts/ambulance:
-  De formulieren worden gedurende de dag niet gestructureerd bewaard in een ordner. Aan het eind van de dag worden de formulieren die niet zijn meegegeven weggegooid. Gevolg: de Wet bescherming persoonsgegevens is niet van toepassing.
- De formulieren worden gedurende de dag gestructureerd bewaard in een ordner. Aan het eind van de dag worden de formulieren die niet zijn meegegeven weggegooid. Gevolg: de Wet bescherming persoonsgegevens is van toepassing, omdat sprake is van een bestand.
-  De formulieren worden gedurende de dag niet gestructureerd bewaard in een ordner. Aan het eind van de dag worden de formulieren opgeslagen in een dossierkast, die bijvoorbeeld is gesorteerd op naam of inzetdatum. Gevolg: de Wet bescherming persoonsgegevens is van toepassing, omdat sprake is van een bestand.

Citaat van: zwelgje link=msg=1307804 date=1415728821
Ik zet daar vraagtekens bij, helemaal bij het noteren van de medische geschiedenis.


Zonder meer uitleg blijven daar inderdaad vraagtekens bij staan. Overigens is mijn persoonlijke mening dat in geval van de verwerking van persoonlijke gegevens in combinatie met de medische geschiedenis en andere medische gegevens de Wbp altijd van toepassing zou moeten zijn, maar dat ter zijde.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #17 Gepost op: 11 november 2014, 19:53:37
Ik ga de mensen van het Verenigingskantoor van het Rode Kruis eens met een Jurist na te gaan wat de regels hieromtrent zijn. Veel regels omtrent medisch dossier (daar hebben we het hier juridisch toch echt over) hangen samen met andere wetten (als de WGBO en anderen). Daar hebben we als niet BIG-geregistreerde hulpverleners echter weer geen verbintenis mee.

Vooropgesteld het volgende:

Wie: De medisch hulpverlener op een evenement (EHBO of ALS provider)
Wat: registreren van de zorgvraag en gegeven behandeling
Waarom: Om in geval van vragen/klachten duidelijk weer te kunnen geven waarom er wat gedaan is en om de hulpverlening in de toekomst verder te verbeteren en professionaliseren (onderzoek met geanonimiseerde gegevens, een bijkomend voordeel van het eerste doel)
Waar: Opname van gegevens op een evenement en verwerking op kantoor.
Wanneer: direct na /gedurende de zorgverlening (verwerking op een later moment op kantoor)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #18 Gepost op: 11 november 2014, 20:39:37
Zonder meer uitleg blijven daar inderdaad vraagtekens bij staan. Overigens is mijn persoonlijke mening dat in geval van de verwerking van persoonlijke gegevens in combinatie met de medische geschiedenis en andere medische gegevens de Wbp altijd van toepassing zou moeten zijn, maar dat ter zijde.

In die mening kan ik me ook vinden!
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #19 Gepost op: 11 november 2014, 20:59:36
Vooropgesteld het volgende:

Wie: De medisch hulpverlener op een evenement (EHBO of ALS provider)
Wat: registreren van de zorgvraag en gegeven behandeling
Waarom: Om in geval van vragen/klachten duidelijk weer te kunnen geven waarom er wat gedaan is en om de hulpverlening in de toekomst verder te verbeteren en professionaliseren (onderzoek met geanonimiseerde gegevens, een bijkomend voordeel van het eerste doel)
Waar: Opname van gegevens op een evenement en verwerking op kantoor.
Wanneer: direct na /gedurende de zorgverlening (verwerking op een later moment op kantoor)

Daarbij lijkt mij wel van belang om een goede, gedetailleerde definitie te geven/krijgen van "registreren zorgvraag en gegeven behandeling."
Juist daarin zit een deel van de onduidelijkheden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten