Voorkeurs positionering slo bij longembolie

Auteur Topic: Voorkeurs positionering slo bij longembolie  (gelezen 4119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Gepost op: 30 oktober 2014, 18:47:50
Beste allemaal
Ik heb binnen verschillende instanties, verschillende EHBO en aanverwante cursussen gevolgd. Een paar weken terug kwam ik in een casus terecht met een slo met een acute longembolie, de aanwezige ambulance vpk was van mening dat het slo plat op de rug liggend en zo stil mogelijk vervoerd  moest worden, omdat het risico bestond dat de trombus anders kon verschieten in het lichaam door plotselinge bewegingen of andere lichaamshoudingen, en dan bijvoorbeeld een ruiterembolie kon veroorzaken. Nu heb ik hier met een aantal personen  over gepraat (onder andere een arts en een bevriende ambulance vpk) en al mijn naslagwerken een doorgespit en ik kan eigenlijk geen uitsluitsel vinden wat nu de "correcte" houding is voor een slo met een longembolie. Helaas staat hierover ook weinig tot niks in mijn boeken. Wie kan hier wat meer duidelijkheid over geven?


Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:15:25
Goede vraag en ik heb ook zitten zoeken in mijn boeken en zitten zoeken op Google, maar kan ook hier nergens een antwoord vinden over wat nu de beste houding is.
Ik denk zelf dat een half zittende houding de juiste houding is. De redenen hiervan is dat als het slachtoffer ook bloed ophoest er dus sprake is van vloeistof in de longen en dit kan m.i. het beste onder in de longen zitten dan halverwege.
Ook heb ik zitten denken dat wellicht de houding welke het slachtoffer kiest de juiste houding is.

Ik hoop dat er een ervaren deskundige hierop wil reageren.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:23:03
Het maakt niet uit in welke houding. Het slachtoffer moet alleen niet teveel inspanning leveren / bewegingen maken o.a. om de reden die je noemde. Zo stil mogelijk is sterk overdreven.

Hoe wist je trouwens dat het slachtoffer een longembolie had?


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:24:09
Zoals ik het lees een casus bij een cursus.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2014, 15:04:54
Bij benauwdheid zoekt het slachtoffer zijn eigen meest prettige houding. Hier niet te veel aan morrelen.
De diagnostiek van een longembolie is moeilijk en vereist meestal een CT scan. Het SO dwingen te gaan liggen wegens een "verdenking op" is wat mij betreft niet wenselijk.
Arts  www.alphalog.nl


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2014, 19:14:19
De betreffende casus kwam ik tegen in een dienst binnen de brandweer, we werden voor assistentie ambulance gealarmeerd. Hoever ik heb meegekregen van de aanwezige pleeg was meneer bekend met Diep veneuze trombose, meneer had ook last van bedlederigheid en redelijk wat overgewicht. Meneer gaf zelf aan dat hij in de afgelopen jaren al 7 keer een longembolie had gehad door zijn DVT. Ik verwacht dus dat de aanwezige pleeg kijkend naar de medische voorinformatie en de actuele symptomen een zeer waarschijnlijke aanname heeft gemaakt van alweer een longembolie bij meneer. Deze persoon moest van 3 hoog door een smal trappenhuis (zonder mogelijkheid tot afhijsing) naar beneden getild worden.  

Dus de vraag/opdracht van de VPK ter plaatse zal dus waarschijnlijk patiënt gerelateerd zijn en niet een algemene regel zijn?
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


keesjan

  • arrts
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2015, 16:03:34
Het doorschieten van een longembolie en het veroorzaken van een ruiterembolus lijkt me in ieder geval niet aannemelijk. Bij een longbloeding gaat de gezonde long naar boven. Maar je weet şn dşt geval waarschijnlijk niet welke long dat is, tenzij er zoveel bloed is dat je aan de ene kant bij auscultatie afwijkingen hoort.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2015, 16:49:39
Citaat van: keesjan link=msg=1379503 date=1445436214
Het doorschieten van een longembolie en het veroorzaken van een ruiterembolus lijkt me in ieder geval niet aannemelijk. Bij een longbloeding gaat de gezonde long naar boven. Maar je weet şn dşt geval waarschijnlijk niet welke long dat is, tenzij er zoveel bloed is dat je aan de ene kant bij auscultatie afwijkingen hoort.
Het "doorschieten" van  longembolieën kan onmogelijk een ruiterembolus veroorzaken. Het losschieten van een trombus in het veneuze systeem van de grote circulatie kan dat wel.
Bij een longbloeding voelt een patiënt soms zelf waar het bloed vandaan komt en een patiënt kan in zijn voorgeschiedenis een reeds bekende afwijking hebben die af en toe bloedt.


keesjan

  • arrts
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2015, 08:49:10
Citaat van: Kanarie link=msg=1379509 date=1445438979
Het "doorschieten" van  longembolieën kan onmogelijk een ruiterembolus veroorzaken. Het losschieten van een trombus in het veneuze systeem van de grote circulatie kan dat wel.
Bij een longbloeding voelt een patiënt soms zelf waar het bloed vandaan komt en een patiënt kan in zijn voorgeschiedenis een reeds bekende afwijking hebben die af en toe bloedt.

Dank je Kanarie. Ik reageerde hiermee op de topicstarter. Dat patienten het soms kunnen voelen waar de bloeding zit wist ik niet. Bedankt voor dit nieuwtje :).