auto duwen op vluchtstrook

Auteur Topic: auto duwen op vluchtstrook  (gelezen 13898 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Gepost op: 1 november 2014, 01:01:28
Graag zou ik jullie mening eens willen horen over de volgende situatie:

Automobilist strand met pech op de vluchtstrook, 300m voor het tankstation langs de autosnelweg.
De automobilist denkt, ik moet zorgen dat ik hier weg kom en begint zijn wagen te duwen (samen met een inzittende van een andere auto)  over de vluchtstrook richting PP van het tankstation.
Op dat moment komt er Politie aangereden, stapt uit en geeft de automobilist/bestuurder een gigantische uitbrander! Vervolgens begeleiden ze het convoi richting PP van het tankstation. Daar schrijft oom agent een bekeuring uit m.b.t. bovenstaande situatie (volgens mij is dit niet met 100euro betaald) De man was nog zo onder de indruk van het voorval, dat ie ook nog zijn pechhulp organisatie moest bellen voor hulp aan zijn auto. De pechhulpmonteur stelde vast, dat de distributieriem was gebroken en dat verder rijden onmogelijk was. (zware schade aan de motor dus) Er werd transport voor de auto en de man geregeld, naar het huisadres.

Na als eerste een beste uitbrander van oom agent gehad te hebben, wat is de toegevoegde waarde om ook nog een beste bekeuring uit te schrijven... Naar mijn mening was een beste uitbrander voldoende geweest en het effect het zelfde?

Vraag eens 10 automobilisten: Wat doet u als u met pech strand op de vluchtstrook van de autosnelweg..? Ik bel; mijn man/vriend/buurman, mijn garage, mijn pechhulp organisatie en m.b.t. bovenstaande situatie, ik duw mijn auto naar de pp van het tankstation, want daar sta ik dicht bij en sta ik veiliger. Omdat men het gewoon niet weet hoe men moet handelen.

Autorijdend NL is op dit vlak niet op de hoogte hoe het dan wel/niet moet. Daarbij durft men vaak ook niet 112 te bellen want dit is alleen voor noodgevallen toch! Pech is toch geen noodgeval?

Groet,

Occasion.

Ps man/bestuurder stond na 45min, nog te trillen op z'n benen van het hele voorval.




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2014, 01:10:01
Ik ken de situatie er omheen verder niet maar kan t gevaar goed begrijpen als je je eigen auto duwt op de vluchtstrook dat de agent dit niet alleen houdt bij aanspreken. Het kan je gewoon je leven kosten, want kijk maar eens hoeveel auto's van RWS er wel niet aan gaan door niet volledig oplettende automobilisten? En ook die staan geregeld op de vluchtstrook en nog is het raak.

Als ik met de auto met pech kom te staan verlaat ik de auto, hesje aan en ga ik in de berm/achter de vangrail de ANWB en erna RWS. Ik zal nooit, maar ook nooit mijn auto gaan duwen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2014, 01:16:46
Eerlijk? Ligt er aan per situatie. Dag, nacht. Vluchtstrook waar je net past, of eentje van 7 meter breed. Overzichtelijk of in een scherpe bocht. Druk, rustig.

Mijn ervaring is dat als 112 wordt gebeld, dat zij niet veel doen, behalve de weginspecteur inschakelen, en eventueel een dienstvoertuig heen sturen als de situatie gevaarlijk is (bijv. binnen 1m van de kantstreep, of op de rijbaan). Dan wordt er een berger ingeschakeld en etc etc etc.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2014, 05:30:26
Citaat van: occasion link=msg=1305610 date=1414800088
De man was nog zo onder de indruk van het voorval, dat ie ook nog zijn pechhulp organisatie moest bellen voor hulp aan zijn auto.
Hij was zo onder de indruk dat hij de pechhulp moest bellen? :o

Citaat
Na als eerste een beste uitbrander van oom agent gehad te hebben, wat is de toegevoegde waarde om ook nog een beste bekeuring uit te schrijven... Naar mijn mening was een beste uitbrander voldoende geweest en het effect het zelfde?

Dat denkt u misschien. Ik heb met het komen van de donkere dagen genoeg fietsers zonder licht gewaarschuwd. Ga je echter schrijven dan is het zo voor elkaar. En dat is een cirkel die zich ieder jaar herhaald.

Citaat
Vraag eens 10 automobilisten: Wat doet u als u met pech strand op de vluchtstrook van de autosnelweg..? Ik bel; mijn man/vriend/buurman, mijn garage, mijn pechhulp organisatie en m.b.t. bovenstaande situatie, ik duw mijn auto naar de pp van het tankstation, want daar sta ik dicht bij en sta ik veiliger. Omdat men het gewoon niet weet hoe men moet handelen.
De pechhulp zal als het goed is zeggen dat je een zichtbaarbeidshesje moet aan doen en in de berm gaan staan voor je voertuig (aan de achterkant dus). Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zijn auto gaat duwen naar een tankstation. De meesten duwen hem de berm in.

Ik snap de agent wel. Ik heb al genoeg ellende op de snelwegen gezien gaande van pechvoertuigen die geplet in de berm liggen tot personen die geschept zijn door een vrachtwagen. Op de snelweg is de meest dodelijke plaats de vluchtstrook. Simpelweg door het grote snelheidsverschil en omdat een mens maar weinig kreukelzone heeft.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2014, 08:59:33
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bestuurder wel snap (het tankstation was immers vlakbij; je ziet hem gewoon als een oase voor je liggen), maar ik zie ook dat het gevaarlijk is en dat er om die reden een bekeuring voor geschreven is.

Mag je binnen de bebouwde kom wel je auto naar een geschiktere locatie duwen?
(En buiten de bebouwde kom? Of hangt dat van de verkeerssituatie af?)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2014, 10:55:01
Allereerst vraag ik me af hoe je bij dit verhaal komt. Is dit van horen zeggen? Een eigen waarneming (wat me sterk lijkt?) Ik vind het namelijk maar een vaag verhaal.

Citaat van: occasion link=msg=1305610 date=1414800088
De automobilist denkt, ik moet zorgen dat ik hier weg kom en begint zijn wagen te duwen (samen met een inzittende van een andere auto)  over de vluchtstrook richting PP van het tankstation.
Wie is die andere man? Hoe komt hij daar? Wat heeft hij daar te zoeken? En is dit niet de man die de bekeuring heeft gehad? (dat zou mij namelijk logisch lijken.)
Citaat van: occasion link=msg=1305610 date=1414800088
Na als eerste een beste uitbrander van oom agent gehad te hebben, wat is de toegevoegde waarde om ook nog een beste bekeuring uit te schrijven... Naar mijn mening was een beste uitbrander voldoende geweest en het effect het zelfde?
Dat is die discretionaire bevoegdheid. Jij mag vinden dat het niet nodig was, de agent vond het kennelijk wel noodzakelijk.
Citaat van: occasion link=msg=1305610 date=1414800088
Autorijdend NL is op dit vlak niet op de hoogte hoe het dan wel/niet moet. Daarbij durft men vaak ook niet 112 te bellen want dit is alleen voor noodgevallen toch! Pech is toch geen noodgeval?
Dat is niet de schuld van de politie. Iedereen weet dat hij niet op de vluchtstrook mag stoppen anders dan in noodgevallen. Dat heb je geleerd bij je theorie examen. En 112 bellen voor een standaard pechgeval is inderdaad niet nodig en ook geen noodgeval. Pas als men gevaarlijk staat dan kan je 112 bellen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #6 Gepost op: 1 november 2014, 11:08:11
Blijkbaar vindt de man het er dusdanig gevaarlijk dat hij zijn auto er weg wil hebben, des te krommer vind ik het dat hij vervolgens zijn auto gaat duwen naar een tankstation. Als hij bang is dat er iets of iemand tegen zijn auto aanrijdt, des te banger zou hij moeten zijn dat zij worden aangereden terwijl ze de auto aan het duwen zijn. Een auto 300 meter vooruit duwen doe je ook niet in 10 seconden met zijn 2en.

Ik weet niet of ik een bekeuring zou geven, dan zou ik de situatie zelf moeten zien. Maar hoe je het verhaal schetst snap ik de agent wel. Als de man dusdanig onder de indruk is van zijn pechgeval op de snelweg, dan zou hij er misschien goed aan doen om zich beter in te lezen in hoe te handelen bij pech (klik)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 1 november 2014, 17:30:08
Enige vraag die ik heb bij dit verhaal, op welk artikel is er een verbaal geschreven?

Verder vind ik de actie van de agent niet eens zo heel vreemd, al is dacht ik de afspraak dat als er een auto stil stond op de snelweg hier een IM berger voor zou komen. Heb het zelf eens meegemaakt, een auto die stil was gevallen op de snelweg en de bestuurder die de auto over de vluchtstrook wilde duwen. Probleem was echter dat het een weg omhoog was, er een zeer korte invoeger was en de vluchtstrook niet bestaand (naast de invoeger liep direct de vangrail). Situatie bevroren, dienstauto met signalering er achter gezet, bestuurder in inzittende achter de vangrail gebonjourd en contact op laten nemen met RWS voor een IM procedure.

Op de snelweg moet je gewoon niet willen dat jij de auto gaat duwen, dit is een absolute no-go. Valt je auto stil, direct ontkoppelen en de auto zo veilig mogelijk laten doorrollen (alarmlichten aan). Zo veel mogelijk naar rechts sturen en heb je geluk kan je hem doorlaten rollen via de vluchtstrook naar een parkeerplaats. Is die er niet zoveel mogelijk de berm in, uit de auto stappen (zoveel mogelijk aan de rechterzijde) en 112 of RWS bellen. Eigen pechhulp is leuk, maar die bel ik persoonlijk alleen als ik op een parkeerplaats of andere veilige locatie sta. Speel alsjeblieft niet met je leven in zo'n situatie. Een auto kan je vervangen, en mensenleven niet
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 1 november 2014, 17:32:41
Wat niemand weet is dat je op de snelwegen kostenloos wordt afgesleept als je pech hebt, ongeacht of je wel/geen pechhulp of verzekering hebt. Je wordt dan naar de dichstbijzijnde parkeerplaats gesleept op kosten van RWS.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #9 Gepost op: 1 november 2014, 18:37:02
Citaat van: silque link=msg=1305698 date=1414859561
Wat niemand weet is dat je op de snelwegen kostenloos wordt afgesleept als je pech hebt, ongeacht of je wel/geen pechhulp of verzekering hebt. Je wordt dan naar de dichstbijzijnde parkeerplaats gesleept op kosten van RWS.

Dan moet je wel verkeersgevaarlijk staan. Op de vluchtstrook vlakbij de rijbaan valt hieronder, sta je echter der mate ver naar de berm toe of er in dan laat RWS een berger ook weleens achterwege. Heb het al een aantal keer meegemaakt dat ze vonden dat het voertuig veilig genoeg stond en geen IM opstarten.