Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help

Auteur Topic: Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help  (gelezen 13766 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Gepost op: 1 november 2014, 13:55:33
Zo te zien een nieuw initiatief in het kader van "burgerhulpverlening" bij rampen door het Rode Kruis. Net als binnen de AED projecten moet het zo te zien wel een fancy naam dragen, nogal een onzin als je het mij vraagt. Als we nog even zo doorgaan ziet niemand door de bomen het bos niet meer met alle huidige burgerparticipatie projecten.

Is dit een zelfstandig initiatief van het Rode Kruis of is dit daadwerkelijk een project wat afgestemd is met ketenpartners en onder supervisie van het Ministerie van V&J? Burgerparticipatie is een goed idee, hetzij wel in een gestructureerde manier, wat ik vandaag de dag mis met alle "burgerharthulp", "Hartslagnu!", "SOS alarm hulpdienst" en vergelijkbare projecten.. ::)

Citaat
Rode Kruis lanceert burgerhulpnetwerk Ready2Help

30 oktober 2014 |
Op zaterdag 1 november 2014 lanceert het Rode Kruis Ready2Help. De noodhulporganisatie bereidt zich met dit nieuwe burgerhulpnetwerk voor op de grootste rampenoefening in haar geschiedenis.

Het Rode Kruis wil haar netwerk van opgeleide en getrainde noodhulpvrijwilligers versterken met behulpzame burgers. De noodhulporganisatie is van plan deze nieuwe helpers op te roepen bij grote rampen en calamiteiten, als aanvulling op de hulpverlening van reguliere hulpdiensten.

Rode Kruis Ready2Help.jpg

Het Rode Kruis zoekt voor Ready2Help geen eerstehulpverleners, maar burgers die in actie willen komen bij een noodsituatie. Met praktische hulp als zandzakken vullen, opvang en vervoer van mensen of tolken in een vreemde taal bijvoorbeeld. Wie zich aanmeldt voor Ready2Help krijgt op het moment van een noodsituatie een oproep per sms met de vraag of hij op dat moment inzetbaar is.

Rampenoefening in februari 2015
Om het nieuwe burgerhulpnetwerk Ready2Help te testen gaat het Nederlandse Rode Kruis de grootste online rampenoefening in haar geschiedenis organiseren. Doel van de oefening is te zien of het oproepsysteem via Ready2Help werkt en op welke manier mensen gehoor geven aan de oproep.

Online en op locatie
De rampenoefening vindt gedeeltelijk online plaats: de Ready2Help-ers zullen via sociale media moeten aangeven dat zij de oproep hebben ontvangen en dit met een virtuele actie bevestigen. Voor het praktische deel van de rampenoefening krijgt een aantal mensen de vraag om zich zo snel mogelijk te melden op een Rode Kruis-locatie ergens in het land. De oefening van het Rode Kruis, met duizenden beoogde deelnemers, staat gepland voor februari 2015.

Naar Oostenrijks voorbeeld
Ready2Help is opgericht naar een voorbeeld van het Oostenrijkse Rode Kruis, dat met Team Österreich meer dan 35.000 extra mensen kan oproepen om te helpen bij een ramp of calamiteit. Helpers van Team Österreich zijn sinds 2006 succesvol ingezet bij onder meer grote ongelukken, overstromingen en zoekacties naar vermiste personen.

Burgers die willen helpen bij grote rampen of calamiteiten kunnen zich aanmelden op https://ready2help.rodekruis.nl




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2014, 14:59:49
Ik zie dat ze zandzakkenvullers zoeken. Ik heb mijzelf direct aangemeld.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2014, 15:08:33
Vullen van zandzakken, en het vervoeren van mensen.
Vullen van zandzakken, daar heb je al snel mensen genoeg voor. Lokale bevolking, brandweer, defensie die club mensen heb je zo bij elkaar. Het vervoer van mensen. Waarheen wil je ze hebben? En ook hier is enig structuur ook wel wenselijk. Ik had van het rode kruis toch wel beter verwacht... ::)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2014, 16:07:32
Ik twijfel ook aan de haalbaarheid van dit initiatief.
Bij een georganiseerde oefening zoals dit zul je in beginsel voldoende aanmeldingen kunnen krijgen. Er is geen echte ramp gaande.
Tijdens een echte ramp hebben mensen toch meer de neiging om eerst voor eigen huis en haard te zorgen en daarnaast familie te helpen. Dat gebeurd meestal individueel. Elke oproep tijdens een echte ramp zal leiden tot aanzienlijk minder bereidwillige burgers.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2014, 16:57:03
Mijns inziens gedoemd te mislukken.....

Ik heb me aangemeld om wat meer te weten te komen de informatie op de website is minder dan minimaal.
Je zou verwachten dat je bijvoorbeeld zaken in moet geven omtrent je werkzaamheden en kennis maar je volstaat met je NAW gegevens. Van enig inzicht in de persoonlijke kunde en kennis van de deelnemers binnen het netwerk is dus geen sprake, hiermee is direct het ( IMO) eerste manco in het systeem bloot gelegd, men kan geen mensen oproepen met een specifieke kennis waar je voor je casus wel gericht gebruik van zou kunnen maken, ik bedoel je roept elke persoon op terwijl je misschien belang hebt bij alleen kraandrijvers of bankwerkers.

Door het oproepen van jan en alle man loop je dan het risico dat er veel mensen voor spek en bonen oproept en daar schuilt denk ik een heel groot gevaar dat mensen de interesse in het systeem verliezen.

Kort gezegd een gebrekkig en ondoordacht systeem zonder enige toegevoegde waarde.

Na de aanmelding dus ook direct weer afgemeld wat direct het tweede manco toont, er wordt nergens gevraagd waarom je je weer afmeld, mijns inziens amateuristisch van opzet dus.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 1 november 2014, 18:09:27
Citaat van: RAdeR link=msg=1305699 date=1414860518
http://www.youtube.com/watch?v=S6dkM1MkOaE&feature=youtu.be

En welke info blijkt er uit dat filmpje RAdeR, dat we burgers taken willen laten doen waar we een bedrijfsleven voor hebben....

Piep, piep piep.... kom helpen vegen of kom helpen dweilen... ik vind het filmpje weinig tot niets toevoegen aan de informatie (sorry)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


MarcMaurerNL

  • Verpleegkundige | BLS | Burgerhulpverlener
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
    • www.marcmaurer.nl
Reactie #7 Gepost op: 1 november 2014, 19:06:23
Ik wilde me net gaan aanmelden maar dat werkt nog niet helemaal. Als ik bij het veld geboortedatum mijn gegevens invul krijg ik de melding:Geboortedatum moet in het verleden liggen.#Raar
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 1 november 2014, 19:12:37
Rode Kruis @RodeKruis
Wow, al meer dan 1000 aanmeldingen voor Ready2Help! Op naar de volgende mijlpaal. Doe je mee? Meld je nu aan op ready2help.nl
6:10pm ˇ 1 Nov 2014


MarcMaurerNL

  • Verpleegkundige | BLS | Burgerhulpverlener
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
    • www.marcmaurer.nl
Reactie #9 Gepost op: 1 november 2014, 19:25:11
Het lijkt wel of het Rode Kruis er gelijk mee bezig is geweest. Kan nu wel in eens aanmelden zonder foutmelding.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.