Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help

Auteur Topic: Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help  (gelezen 13681 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #20 Gepost op: 2 november 2014, 00:18:43
Uiteraard is een en ander doordacht. Het Rode Kruis gaat niet zomaar horden mensen oproepen. Er zal altijd een vraag vanuit de hulpverleningsrefio onder liggen en er zal gericht en selectief opgeroepen worden. Het Rode Kruis heeft -zeker internationaal- veel ervaring met het inzetten van leken ter aanvulling van de professionele hulpverlening.
CN NRK


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #21 Gepost op: 2 november 2014, 00:59:13

Ze zijn ook niet echt helder. Je vraagt vrijwilligers zich te melden maar roept een paar kreten van zandzakken vullen tot tolk. Maar bij de registratie vraag je nergens naar. Hoe weet je dan welke mensen nodig zijn.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 2 november 2014, 01:12:23
En vallen deze ''vrijwilligers''uberhaupt onder de vrijwilligersverzekering van Rode Kruis of van de gemeente??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #23 Gepost op: 2 november 2014, 11:52:37
Citaat van: Marnix link=msg=1305777 date=1414883923
Uiteraard is een en ander doordacht. Het Rode Kruis gaat niet zomaar horden mensen oproepen. Er zal altijd een vraag vanuit de hulpverleningsrefio onder liggen en er zal gericht en selectief opgeroepen worden. Het Rode Kruis heeft -zeker internationaal- veel ervaring met het inzetten van leken ter aanvulling van de professionele hulpverlening.

Hoe wil je "gericht" mensen mobiliseren als je als organisator slechts over de NAW gegevens beschikt, na de aanmelding wordt er niets gevraagd over mijn vakgebied, ben ik BHV-er / EHBO-er of ik wel of geen rijbewijs bezit en zo ja welke......

Met alleen een naam adres en email kun je mijns inziens echt niet gericht personen mobiliseren !!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #24 Gepost op: 2 november 2014, 14:55:55
Ik heb mij vanochtend ook aangemeld. Ik ga eerst eens rustig afwachten wat er de komende weken nog aan extra informatie komt en/of gevraagd word.

Ben altijd bereid te helpen, dus wil zo'n initiatief in eerste instantie prima ondersteunen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #25 Gepost op: 2 november 2014, 15:02:39
Citaat van: jelte link=msg=1305780 date=1414886353
Ze zijn ook niet echt helder. Je vraagt vrijwilligers zich te melden maar roept een paar kreten van zandzakken vullen tot tolk. Maar bij de registratie vraag je nergens naar. Hoe weet je dan welke mensen nodig zijn.

Ook erg jammer dat je alleen maar kan aanmelden via social media en Google. Waarom niet gewoon op de normale manier aanmelden?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Reactie #26 Gepost op: 2 november 2014, 18:19:03
In de officiele brief die ik heb ontvangen van het Rode Kruis deze week staat vermeld dat aanmelding via een andere manier dan social media zal volgen.


Brilsmurf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • NRK
Reactie #27 Gepost op: 2 november 2014, 19:07:18
Jammer dat het hier weer vol staat met negatieve reacties van mensen die zich kennelijk geeneens in feiten verdiepen. Aannames die kant nog wal raken. Ready2hulp is goed uitgedacht. En men heeft ook ideeën opgedaan in Oostenrijk. Het Rode Kruis doet dit niet omdat ze een tekort aan vrijwilligers heeft. Het is een aanvulling. Bij grote calamiteiten ontvangt men nu al vele telefoontjes van mensen die spontaan hulp aanbieden. Het Rode Kruis wil nu vooraf e.e.a. In kaart brengen en voorbereiden zodat men bij een echte calamiteit gebruik kan maken van burgers die graag willen helpen.
Rode Kruis Utrecht Midden


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #28 Gepost op: 2 november 2014, 19:27:36
Citaat van: Brilsmurf link=msg=1305882 date=1414951638
Jammer dat het hier weer vol staat met negatieve reacties van mensen die zich kennelijk geeneens in feiten verdiepen. Aannames die kant nog wal raken. Ready2hulp is goed uitgedacht. En men heeft ook ideeën opgedaan in Oostenrijk. Het Rode Kruis doet dit niet omdat ze een tekort aan vrijwilligers heeft. Het is een aanvulling. Bij grote calamiteiten ontvangt men nu al vele telefoontjes van mensen die spontaan hulp aanbieden. Het Rode Kruis wil nu vooraf e.e.a. In kaart brengen en voorbereiden zodat men bij een echte calamiteit gebruik kan maken van burgers die graag willen helpen.

Kun je dan de bronnen weergeven waar jij jouw feiten dan wel vandaan haalt? Nu is jouw verhaal net zo veel koek en speculaas als wat de rest hier zegt. Maar die verkondigen alleen hun mening wat zij zien.

 Ook ik ben gelokt door een gelikt reclamespotje maar ik snap totaal niet hoe dit nu uiteindelijk vormgegeven is. Veel informatie ontbreekt en daar mist het mijn inzienst het meeste aan. Als ze dan overlegt hebben laat dat dan ook ergens zien.
Ik dacht eerst dat dit de nieuwe versie van het sigma idee zou zijn. Die taak komt te vervallen/ is nog niet zeker dus dan kont dit er in?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #29 Gepost op: 2 november 2014, 19:48:56
Cavia, Ready 2 Help heeft geen link met de medische noodhulp zoals het rode kruis die levert met SIGMA/ de vervanger hiervan. Daarbij gaat het om vrijwilligers die getraind worden door het Rode Kruis.

Ready 2 Help richt zich op het inventariseren en utiliseren van skills die in de samenleving aanwezig zijn, bijvoorbeeld mensen die een bepaalde taal spreken en kunnen komen tolken wanneer er een bus met Polen/Japanners/Chinezen/etc/etc bij een ongeluk betrokken raakt en er veel mensen die geen Ned/ENG spreken geholpen moeten worden. Of mensen die bijvoorbeeld water kunnen uitdelen bij een file op een tropisch warme dag, of warme dranken aan mensen die gestrand zijn door ijsproblemen bij de NS.

Heb jij een bijzondere skill die van pas kan komen dan kun je die op den duur registreren in het systeem en weet men jou te vinden als het nodig is.  Wil je niet helpen, dan kun je er voor kiezen je niet in te schrijven.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis