Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help

Auteur Topic: Rode Kruis lanceert burgerhulp: Ready2Help  (gelezen 13783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #30 Gepost op: 2 november 2014, 19:52:00
Hoi Cavia,

Dit komt zeker niet in plaats van de SIGMA's. Als het goed is wordt je door je HGE geïnformeerd over die ontwikkelingen.
Ready2help wil voor echt grootschalige inzetten de lekenhulp kanaliseren en faciliteren. Er kan gericht worden gezocht op postcode en openbare informatie uit je linkedin of facebookprofiel. En zal ook gericht gevraagd worden naar kwaliteiten. Het gaat om dingen waarvoor je als leek niet getraind hoeft te zijn om te kunnen helpen, maar waarvoor je hulp wel welkom is. En waarvoor geen voorbereide oplossing is. Bijvoorbeeld schoonmaken na een grote overstroming. Veel mensen willen dan best helpen, maar waar is die hulp het hardste nodig? Het Rode Kruis probeert zo vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
In tijden van nood staat niemand alleen, is het motto.

edit: net te laat om de reactie hierboven mee te nemen... :)
CN NRK


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #31 Gepost op: 2 november 2014, 20:27:48
Citaat van: Golly link=msg=1305889 date=1414954136
Cavia, Ready 2 Help heeft geen link met de medische noodhulp zoals het rode kruis die levert met SIGMA/ de vervanger hiervan. Daarbij gaat het om vrijwilligers die getraind worden door het Rode Kruis.

Ready 2 Help richt zich op het inventariseren en utiliseren van skills die in de samenleving aanwezig zijn, bijvoorbeeld mensen die een bepaalde taal spreken en kunnen komen tolken wanneer er een bus met Polen/Japanners/Chinezen/etc/etc bij een ongeluk betrokken raakt en er veel mensen die geen Ned/ENG spreken geholpen moeten worden. Of mensen die bijvoorbeeld water kunnen uitdelen bij een file op een tropisch warme dag, of warme dranken aan mensen die gestrand zijn door ijsproblemen bij de NS.

Heb jij een bijzondere skill die van pas kan komen dan kun je die op den duur registreren in het systeem en weet men jou te vinden als het nodig is.  Wil je niet helpen, dan kun je er voor kiezen je niet in te schrijven.

Hoe kun en wil je gebruik maken van skills van je aangemelde personen terwijl je niet eens weet welke skills je deelnemers bezitten ?? Verder dan mijn facebookprofiel en NAW gegevens hoef ik niets aan te geven. Of gaan we een berichtje verzenden aan 35000 deelnemers en daarin vermelden welke skills we zoeken... en dan hopen dat alleen die mensen reageren. Lijkt mij een behoorlijk lang bericht worden of we gaan iedereen oproepen maar de mensen die niet de noodzakelijke skills bezitten sturen we terug, dat hoef je ook maar twee keer te doen en dan ligt je hele verhaal weer op zijn kont.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #32 Gepost op: 2 november 2014, 21:38:27
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1305901 date=1414956468
Hoe kun en wil je gebruik maken van skills van je aangemelde personen terwijl je niet eens weet welke skills je deelnemers bezitten ?? Verder dan mijn facebookprofiel en NAW gegevens hoef ik niets aan te geven. Of gaan we een berichtje verzenden aan 35000 deelnemers en daarin vermelden welke skills we zoeken... en dan hopen dat alleen die mensen reageren. Lijkt mij een behoorlijk lang bericht worden of we gaan iedereen oproepen maar de mensen die niet de noodzakelijke skills bezitten sturen we terug, dat hoef je ook maar twee keer te doen en dan ligt je hele verhaal weer op zijn kont.

Ik weet niet precies hoe men dit gaat doen maar heb er wel het volgende idee over:

Het is heel lastig om skils vooraf vast te leggen omdat je niet weet welke skills je in de toekomst nodig gaat hebben. Ieder persoon heeft wellicht wel 10.000 skils die van pas kunnen komen, maar dat ga je niet even in een keuze lijstje vast kunnen leggen.
Zo heb ik EHBO kennis, kennis van verbindingen en werk ik in de verzekeringen. Dat zou ik aan kunnen vinken. Maar als ze dan iemand zoeken die een motorboot kan besturen of kleine kinderen kan verzorgen komen ze niet bij mij uit.
We hebben het hier over een systeem wat moet gaan werken bij grote rampen etc. Het is dan handig om een lijst te hebben met mensen die bereidwillig zijn. Die kun je dan in een massa bericht aangeven dat er hulp gewenst is. Bij dat bericht geef je dan aan waar er behoefte aan is (afhankelijk van de nog werkende infrastuctuur kun je naar een website verwijzen).
Bijvoorbeeld er is een groot incident bij de voetbalwedstijd Nederland-Japan en we zijn dringend op zoek naar mensen die Japans spreken.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #33 Gepost op: 2 november 2014, 22:21:44
Citaat van: Marnix link=msg=1305890 date=1414954320
Ready2help wil voor echt grootschalige inzetten de lekenhulp kanaliseren en faciliteren. Er kan gericht worden gezocht op postcode en openbare informatie uit je linkedin of facebookprofiel. En zal ook gericht gevraagd worden naar kwaliteiten. Het gaat om dingen waarvoor je als leek niet getraind hoeft te zijn om te kunnen helpen, maar waarvoor je hulp wel welkom is. En waarvoor geen voorbereide oplossing is. Bijvoorbeeld schoonmaken na een grote overstroming. Veel mensen willen dan best helpen, maar waar is die hulp het hardste nodig? Het Rode Kruis probeert zo vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
In tijden van nood staat niemand alleen, is het motto.

edit: net te laat om de reactie hierboven mee te nemen... :)
Veel mensen hebben uit veiligheids en privacy overwegingen bewust niet alle gegevens op social media vermeld.
Er zijn natuurlijk altijd naievelingen die wel alles vermelden, maar ja.
Mede op basis van social media mensen selecteren en oproepen kan dan ook geen uitgangspunt zijn voor een deugdelijk functionerend oproepnetwerk. Dan kan je domweg de aangemelde mensen die wel over de gewenste capaciteiten beschikken niet inzetten omdat zij deze bewust(!) hun capaciteiten op social media niet vermelden.

Hoe is trouwens de privacy en de bescherming persoonsgegevens gewaarborgd in het Ready2help systeem?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #34 Gepost op: 2 november 2014, 23:11:04
De gegevens worden niet buiten de organisatie gebruiklt, dus meer dan je zelf op je facebookpagina openbaar hebt gemaakt kan er nooit bekend worden.
CN NRK


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #35 Gepost op: 3 november 2014, 08:19:28
Citaat van: Willem D. link=msg=1305920 date=1414963304
Hoe is trouwens de privacy en de bescherming persoonsgegevens gewaarborgd in het Ready2help systeem?

... Wij beloven zorgvuldig om te gaan met je persoonlijke gegevens. Ze worden door ons zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Hierbij houden wij ons aan de relevante wet- en regelgeving, zoals de Wet bescherming persoonsgegevens. Ready2Help is ook aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens in Den Haag. ...
zie verder https://ready2help.rodekruis.nl/privacy


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #36 Gepost op: 3 november 2014, 08:44:32
Citaat van: jelte link=msg=1305746 date=1414873394
Ze volgen zag ik in het nieuws Oostenrijks voorbeeld geloof ik.

Zie http://apps.teamoesterreich.at/aktuelles/

https://www.youtube.com/watch?v=6bE_dApV644&feature=youtu.be


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #37 Gepost op: 3 november 2014, 18:33:01
Citaat van: RemcoV link=msg=1305914 date=1414960707
Ik weet niet precies hoe men dit gaat doen maar heb er wel het volgende idee over:

Het is heel lastig om skils vooraf vast te leggen omdat je niet weet welke skills je in de toekomst nodig gaat hebben. Ieder persoon heeft wellicht wel 10.000 skils die van pas kunnen komen, maar dat ga je niet even in een keuze lijstje vast kunnen leggen.
Zo heb ik EHBO kennis, kennis van verbindingen en werk ik in de verzekeringen. Dat zou ik aan kunnen vinken. Maar als ze dan iemand zoeken die een motorboot kan besturen of kleine kinderen kan verzorgen komen ze niet bij mij uit.
We hebben het hier over een systeem wat moet gaan werken bij grote rampen etc. Het is dan handig om een lijst te hebben met mensen die bereidwillig zijn. Die kun je dan in een massa bericht aangeven dat er hulp gewenst is. Bij dat bericht geef je dan aan waar er behoefte aan is (afhankelijk van de nog werkende infrastuctuur kun je naar een website verwijzen).
Bijvoorbeeld er is een groot incident bij de voetbalwedstijd Nederland-Japan en we zijn dringend op zoek naar mensen die Japans spreken.

Als men nu eens zou beginnen met het vragen naar je beroepsmatige kennis en kunde dan kun je al een stuk gerichter een oproep doen, technisch is het best wel mogelijk om te filteren waarmee je alleen mensen uit een bepaalde beroepsgroep bereikt. Hobbimatig kun je ook bepaalde skills op laten geven en ook die laten filteren. Ik ben (wellicht ten onrechte) bang dat je met een massa bericht naar alle aangemelde personen een overkill krijgt. Als ik kijk naar bijvoorbeeld hartslag dan worden we opgeroepen op basis van een bepaald gebied, dan moet het dus zeker mogelijk zijn om op kennis te alarmeren maar, dan moet je wel naar die kennis vragen.

Ik snap de beste bedoelingen maar vind het vooralsnog erg ondoordacht en een behoorlijk amateur gehalte hebben, laat ik het anders stellen erg veel professionaliteit straalt het nu nog niet echt uit.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #38 Gepost op: 3 november 2014, 19:40:41
Je valt in herhaling.  ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #39 Gepost op: 3 november 2014, 22:38:03
Citaat van: RAdeR link=msg=1306114 date=1415040041
Je valt in herhaling.  ;)

Omdat ik eigenlijk een beetje de hoop heb dat er, net als met de enquête die eerder op het forum geplaatst is, iemand vanuit een hogere bestuurslaag een reactie plaatst die dergelijke zaken kan toelichten.
Alle goed bedoelde reacties van de verschillende rode kruisers ten spijt blijft het giswerk terwijl er op het forum naar mijn menig ook leden aanwezig zijn die wat dichter op het vuur zitten en de "beren" die de "negatievelingen" zien kunnen wegnemen.

Dus bij deze een roep aan de aanwezige rode kruisers weet je waar je zijn moet om duidelijke uitleg te krijgen... laat die persoon hier dan reageren wellicht kunnen een hoop vragen dan beantwoord worden en is de kritiek van de sceptici wel iets waar men wat mee kan...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend