Opvang van instabiele (trauma)patiënten in het ziekenhuis

Auteur Topic: Opvang van instabiele (trauma)patiënten in het ziekenhuis  (gelezen 10491 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #10 Gepost op: 5 november 2014, 21:26:05
Wat ik zelf merk in het perifere ziekenhuis waar ik werk:

- In de ambulance is er de mogelijkheid om een vooraankondiging MIST te versturen die dan direct in het epd van het ziekenhuis is te lezen. Helaas is de verbinding niet altijd optimaal waardoor als al de moeite wordt genomen om de vooraankondiging te sturen, deze niet wordt gelezen.

- de samenstelling van het dramateam, euhh traumateam varieert nogal. Overdag doet de secretaresse van de SEH dit, 's nachts de triage verpleegkundige. Er is een standaard lijst voor wie er gebeld moet worden maar hier wordt op eigen initiatief van afgeweken. Soms wordt de anesthesist met anesthesiemedewerker meegevraagd, anders alleen de intensivist..

- orthopeden en chirurgen hebben afwisselend de traumadienst.

- FAST-echo zie ik weinig gebeuren. Er is veel focus op de CT-scanner. Een mooi, uitgebreid, maar tijdrovend onderzoek waarvoor je weer wel met je instabiele patient door 't ziekenhuis moet.

- Ik zie regelmatig patienten die geintubeerd en beademd liggen zonder capnografie, DE parameter als het op ventilatie en circulatie aankomt als je het mij vraagt en zo gebeurd toch?

- de infuusverwarmer is echt een ondergeschoven kindje, maar erg belangrijk tegen hypothermie als er volop ijskoude bloedproducten en vulling in de patienten gegoten wordt.

- Tranexaminezuur, calciumgluconaat en DDAVP zijn dingen die ik altijd meeneem naar een trauma zodat het direct in kan lopen. Vrijwel altijd onbekend bij de SEH-vpk, chirurgen en poortarts.

- ratio tussen packed cells-ffp-trombocyten. Alleen packed cells lopen er net zo snel weer uit. Je hebt ook je stollingsfactoren, etc nodig.

- Als je bloed verliest, geef dan bloed terug! En nog beter, hemostase zo snel mogelijk! Het lijkt misschien niet zo belangrijk, een paar handjes die druk houden op een stomp (of een tourniquet, CELOX), maar als de plas bloed steeds groter wordt met iedere PC die je erin gooit doe je iets niet goed ;-) En voor inwendig bloedverlies natuurlijk snel chirurgische of radiologische interventie!

- ten slotte wordt er weinig geoefend tussen de verschillende disciplines. Trauma's komen in principe weinig voor want ze worden standaard naar tilburg gereden/gevlogen tenzij ze te instabiel zijn en de reis niet overleven. PPPPP

Wat vinden jullie van m'n lijstje. Ik hoor het graag als er andere meningen zijn.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 6 november 2014, 08:48:26
Citaat van: Jim link=msg=1306704 date=1415219165
Wat ik zelf merk in het perifere ziekenhuis waar ik werk:

- In de ambulance is er de mogelijkheid om een vooraankondiging MIST te versturen die dan direct in het epd van het ziekenhuis is te lezen. Helaas is de verbinding niet altijd optimaal waardoor als al de moeite wordt genomen om de vooraankondiging te sturen, deze niet wordt gelezen.

- de samenstelling van het dramateam, euhh traumateam varieert nogal. Overdag doet de secretaresse van de SEH dit, 's nachts de triage verpleegkundige. Er is een standaard lijst voor wie er gebeld moet worden maar hier wordt op eigen initiatief van afgeweken. Soms wordt de anesthesist met anesthesiemedewerker meegevraagd, anders alleen de intensivist..

- orthopeden en chirurgen hebben afwisselend de traumadienst.

- FAST-echo zie ik weinig gebeuren. Er is veel focus op de CT-scanner. Een mooi, uitgebreid, maar tijdrovend onderzoek waarvoor je weer wel met je instabiele patient door 't ziekenhuis moet.

- Ik zie regelmatig patienten die geintubeerd en beademd liggen zonder capnografie, DE parameter als het op ventilatie en circulatie aankomt als je het mij vraagt en zo gebeurd toch?

- de infuusverwarmer is echt een ondergeschoven kindje, maar erg belangrijk tegen hypothermie als er volop ijskoude bloedproducten en vulling in de patienten gegoten wordt.

- Tranexaminezuur, calciumgluconaat en DDAVP zijn dingen die ik altijd meeneem naar een trauma zodat het direct in kan lopen. Vrijwel altijd onbekend bij de SEH-vpk, chirurgen en poortarts.

- ratio tussen packed cells-ffp-trombocyten. Alleen packed cells lopen er net zo snel weer uit. Je hebt ook je stollingsfactoren, etc nodig.

- Als je bloed verliest, geef dan bloed terug! En nog beter, hemostase zo snel mogelijk! Het lijkt misschien niet zo belangrijk, een paar handjes die druk houden op een stomp (of een tourniquet, CELOX), maar als de plas bloed steeds groter wordt met iedere PC die je erin gooit doe je iets niet goed ;-) En voor inwendig bloedverlies natuurlijk snel chirurgische of radiologische interventie!

- ten slotte wordt er weinig geoefend tussen de verschillende disciplines. Trauma's komen in principe weinig voor want ze worden standaard naar tilburg gereden/gevlogen tenzij ze te instabiel zijn en de reis niet overleven. PPPPP

Wat vinden jullie van m'n lijstje. Ik hoor het graag als er andere meningen zijn.

Lijkt me een adequate lijst van verbeterpunten voor veel ziekenhuizen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #12 Gepost op: 6 november 2014, 09:37:04
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1306764 date=1415260106
Lijkt me een adequate lijst van verbeterpunten voor veel ziekenhuizen...
daar heb je zeker een punt(en) O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 6 november 2014, 20:20:25
Citaat van: SEH zustertje link=msg=1306769 date=1415263024
daar heb je zeker een punt(en) O0

Zolang huidige SEH artsen nog steeds de inmiddels verouderde ATLS CWK immobilisatie richtlijnen blijven volgen gaat de verandering nog niet erg snel....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #14 Gepost op: 6 november 2014, 20:47:54
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1306902 date=1415301625
Zolang huidige SEH artsen nog steeds de inmiddels verouderde ATLS CWK immobilisatie richtlijnen blijven volgen gaat de verandering nog niet erg snel....

Heb je ze ooit eens toegesproken daarop? Je kan ze het nieuwe LPA voorspiegelen.

Ik heb zeer binnenkort de ATLS en ben benieuwd!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 6 november 2014, 20:50:13
Je mag toch aannemen dat daar in o.a. ROAZ en via netwerken van traumatologen/chirurgen afstemming over plaatsvindt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 8 november 2014, 06:56:42
Citaat van: EM physician link=msg=1306907 date=1415303274
Heb je ze ooit eens toegesproken daarop? Je kan ze het nieuwe LPA voorspiegelen.

Ik heb zeer binnenkort de ATLS en ben benieuwd!

Krap 3 jaar geleden leerde ze je nog bij de ATLS om een groot trauma 2 liter warme Ringer te geven, al zeiden ze er wel bij dat dat een beetje achterhaald was...
Veel plezier, leukste cursus die ik ooit gedaan heb.
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #17 Gepost op: 8 november 2014, 17:10:10
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1306902 date=1415301625
Zolang huidige SEH artsen nog steeds de inmiddels verouderde ATLS CWK immobilisatie richtlijnen blijven volgen gaat de verandering nog niet erg snel....
uch ..niet alleen SEH artsen, maar ook (trauma)chirurgen.... :-X


Een vraagje aan de artsen met ATLS, hebben jullie ook om de vier jaar een herhaling?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 9 november 2014, 14:30:01
Jep, Refresher Course.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 17 november 2014, 23:58:29
Citaat van: EM physician link=msg=1306907 date=1415303274
Heb je ze ooit eens toegesproken daarop? Je kan ze het nieuwe LPA voorspiegelen.

Ik heb zeer binnenkort de ATLS en ben benieuwd!
Ja regelmatig hen gevraagd of ze de nieuwe LPA en VLPA 8 al kennen/hebben doorgenomen en of ze de Canadian C spine rule onderzoeken kennen...antwoord veelal: Neen...

Ambulance Amsterdam en Trauma Netwerk AMC hebben al een ''consequenties van LPA 8 voor traumazorg  factsheet'' uitgebracht afgelopen week ter informatie van de SEH afdelingen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod