Slepen door de ANWB op de autosnelweg

Auteur Topic: Slepen door de ANWB op de autosnelweg  (gelezen 10790 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 2 november 2014, 20:15:30
Citaat van: silque link=msg=1305698 date=1414859561
Wat niemand weet is dat je op de snelwegen kostenloos wordt afgesleept als je pech hebt, ongeacht of je wel/geen pechhulp of verzekering hebt. Je wordt dan naar de dichstbijzijnde parkeerplaats gesleept op kosten van RWS.
Particulier ja, Zakelijk nee. En als je pech hebt dat je baas als wanbetaler wordt gezien door de sleepbedrijven ben je auto en inboedel kwijt tot de baas betaald.
Citaat van: cavia link=msg=1305782 date=1414887150
Anwb mag niet slepen op de snelweg met zo'n ding. Laatst eens staan kletsen met de monteur bij mijn auto, die had er zo'n eentje.
Op de snelweg geld im en moet een berger komen slepen. In noodgevallen mogen ze de auto met een gewone kabel slepen naar de afrit en buiten de snelweg hebben ze wel de bevoegdheid om te mogen takelen en dan gaat ie op de lepel... Verhaal over kosten en broodroof van de im slepers die een contract hebben voor dat deel van het rijkswegen net. Tevens is dat ding door de lepels net een stuk breder dan het voertuig en ook dat zou op de snelweg niet ideaal zijn werd mij verteld.
 Meestal wacht de anwb dus op een berger achter een auto of zal hij hem met een sleepkabel weg slepen tot na de afrit.

Dit verhaal is leuk, maar klopt van geen enkele kant. Sleepbedrijven worden betaald door de samenwerkende verzekeringsmaatschapijen, ANWB klanten hebben een lidmaatschap betaald. In het geval van ANWB klanten kan en mag de ANWB dus ook gewoon slepen/bergen en is daar geen verdere bevoegdheid voor nodig. Iedereen mag een ander bergen die pech heeft, ook op snelwegen hier is in een ander topic al een levendige discussie voor geweest. Voor IM werken met betrekking van ongevallen is het wel zo dat de ANWB hier geen ontheffingen van RWS voor heeft, over het algemeen is dit overgelaten aan de stichting VBS waar veel bergers lid van zijn.


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2014, 20:21:15
Citaat van: HIT link=msg=1305897 date=1414955730
Particulier ja, Zakelijk nee. En als je pech hebt dat je baas als wanbetaler wordt gezien door de sleepbedrijven ben je auto en inboedel kwijt tot de baas betaald.
Dit is nieuw voor mij en ik denk ook voor anderen. Hoe moet ik dit zien? Want wanneer is iets zakelijk en wanneer particulier? Een bedrijfsbus of vrachtwagen dat snap ik. Maar je hebt tegenwoordig veel leaseauto's (ook private lease) waarmee gereden word. En deze leaseauto's die worden vaak naast zakelijk ook voor prive gebruikt. Plus deze staan vaak dan op naam van het leasebedrijf en niet op naam van de gebruiker.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2014, 20:29:36
Wacht even, las ik niet ergens dat de ANWB niet mocht afslepen? Sorry, maar waarom hebben zij dan in alle nieuwe T5'jes die afsleep mechanisme erin zitten? En daarbij: ANWB bezit ook "echte" sleepwagens. Het lijkt mij dus heel sterk dat zij jou niet mogen afslepen naar een veilige plek.


@Sylvester. Dat filmpje heb ik inderdaad gezien, maar ook een filmpje waarin uitgelegd werd hoe het werkt en voorgedaan werd met als "pechwagen" een Touran van de ANWB. Ik vind dat filmpje niet meer..... Maar een prachtig en vooral handig systeem om iemand snel weg te slepen naar een veilige plek. Binnen 2 minuten kan je weer weg zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2014, 20:37:56
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1305900 date=1414956075
Hoe moet ik dit zien? Want wanneer is iets zakelijk en wanneer particulier? Een bedrijfsbus of vrachtwagen dat snap ik.
Bij het slepen moet je een formulier tekenen dat jij als chauffeur garant staat voor de afwikkeling van de kosten. Het bedrijf zal de kosten moeten betalen, maar jij tekent ervoor. Dit had ik ook bij een pechgeval op de A12 bij Waddinxveen door een vastloper van een TIP trailer, ik zou moeten tekenen voor TIP terwijl ik zelf heb gezorgd dat ik er weer wegreed. Alleen RWS had de berger gebeld en deze was dus aangekomen terwijl ik al op de parkeerplaats bij de Shell stond. Ik weigerde te tekenen omdat ik niet de eigenaar ben van de trailer daar was de berger niet blij mee maar de KLPD ( toen nog ) gaf mij gelijk.
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1305900 date=1414956075
En deze leaseauto's die worden vaak naast zakelijk ook voor prive gebruikt. Plus deze staan vaak dan op naam van het leasebedrijf en niet op naam van de gebruiker.
Hiervoor geld precies hetzelfde, de chauffeur tekent dat de leasemij betaald. Betaald deze niet wordt de berging verhaalt op de chauffeur.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2014, 20:49:40
@Grumpy91
Ik denk dat jij dit filmpje bedoelde of niet?
http://www.youtube.com/watch?v=cJs9KKOJLnA

@HIT, dat je moet tekenen voor het slepen dat wist ik. Dat is namelijk gedeeltelijk de werkbon voor de berger dat hij de auto heeft meegenomen en dat zijn bedrijf betaalt krijgt voor een afsleep (zonder papieren geen controle). Maar dat zij dan konden weigeren dat was mij onbekend.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2014, 20:54:23
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1305906 date=1414957780
@HIT, dat je moet tekenen voor het slepen dat wist ik. Dat is namelijk gedeeltelijk de werkbon voor de berger dat hij de auto heeft meegenomen en dat zijn bedrijf betaalt krijgt voor een afsleep (zonder papieren geen controle). Maar dat zij dan konden weigeren dat was mij onbekend.
Het afslepen zelf mogen ze niet weigeren, dat staat in het IM contract. Maar ze kunnen/mogen de auto wel gijzelen tot de rekening is voldaan.
De bon die een particulier tekent is ook een andere als die zakelijk wordt getekend, daar kwam ik met mijn bus achter die ik privé had gekocht toen moest er ineens een ander formulier tevoorschijn worden gehaald. Ik had toen geen eigen zaak in 2004.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2014, 21:31:05
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1305906 date=1414957780
@Grumpy91
Ik denk dat jij dit filmpje bedoelde of niet?
http://www.youtube.com/watch?v=cJs9KKOJLnA


yes die bedoel ik! Hier doen ze het op hun dooie gemakkie, maar heb ik het echt gehad dat ik binnen 2 minuten op sleep hing. Ofja sleep: hij maakt van je auto een "aanhanger"
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2014, 22:23:11
Citaat van: HIT link=msg=1305897 date=1414955730
Particulier ja, Zakelijk nee. En als je pech hebt dat je baas als wanbetaler wordt gezien door de sleepbedrijven ben je auto en inboedel kwijt tot de baas betaald.
Dit verhaal is leuk, maar klopt van geen enkele kant. Sleepbedrijven worden betaald door de samenwerkende verzekeringsmaatschapijen, ANWB klanten hebben een lidmaatschap betaald. In het geval van ANWB klanten kan en mag de ANWB dus ook gewoon slepen/bergen en is daar geen verdere bevoegdheid voor nodig. Iedereen mag een ander bergen die pech heeft, ook op snelwegen hier is in een ander topic al een levendige discussie voor geweest. Voor IM werken met betrekking van ongevallen is het wel zo dat de ANWB hier geen ontheffingen van RWS voor heeft, over het algemeen is dit overgelaten aan de stichting VBS waar veel bergers lid van zijn.

Mij is door meerdere medewerkers van de anwb welke zelf in de bekende t5 busjes rijden met lepels dat zij niet vanaf de snelweg mogen slepen. Buiten de snelwegen om wel en daarvoor is die lepel bedoelt. Ik neem niet aan dat ze daar over gaan liegen.

Eenmalig zelf mee gemaakt dat een van de medewerkers kwam helpen op de snelweg. Hij had idd een lepel aan boord maar er werd netjes van Amerongen gebeld om te komen slepen... Slepen doen ze evt zelf met een kabel de snelweg af en als het nodig is daarbuiten met de lepel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2014, 22:26:35
Citaat van: HIT link=msg=1305909 date=1414958063
Het afslepen zelf mogen ze niet weigeren, dat staat in het IM contract. Maar ze kunnen/mogen de auto wel gijzelen tot de rekening is voldaan.
De bon die een particulier tekent is ook een andere als die zakelijk wordt getekend, daar kwam ik met mijn bus achter die ik privé had gekocht toen moest er ineens een ander formulier tevoorschijn worden gehaald. Ik had toen geen eigen zaak in 2004.
Ok duidelijk. Heb het nog niet meegemaakt dat ze voor zakelijk en ander formulier gebruikte. De keren dat ik een sleepauto voor mijn neus heb zien werken was het elke keer hetzelfde briefje, alleen kreeg het per situatie een andere bestemming  998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2014, 22:35:11
Citaat van: cavia link=msg=1305921 date=1414963391
Mij is door meerdere medewerkers van de anwb welke zelf in de bekende t5 busjes rijden met lepels dat zij niet vanaf de snelweg mogen slepen. Buiten de snelwegen om wel en daarvoor is die lepel bedoelt. Ik neem niet aan dat ze daar over gaan liegen.

Eenmalig zelf mee gemaakt dat een van de medewerkers kwam helpen op de snelweg. Hij had idd een lepel aan boord maar er werd netjes van Amerongen gebeld om te komen slepen... Slepen doen ze evt zelf met een kabel de snelweg af en als het nodig is daarbuiten met de lepel.

Okee, mij hebben ze toen wel vanuit de autosnelweg naar de dichtsbijzijnde veilige plek (in dit geval afrit) gesleept. Vanuit daar hebben ze het euvel zo verholpen dat ik naar de garage kon rijden (was daar naar opweg vanwege het mankement 98uiye)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel