Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging

Auteur Topic: Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging  (gelezen 22739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het interne blog van Gerard Bouman toch in de publiciteit gekomen.

Citaat
Alle politiemensen die een vuurwapen mogen dragen, moeten dat 'waar en wanneer mogelijk' ook doen, 'uit voorzorg' in deze tijd van terreurdreiging.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3781624/2014/11/03/Politiemensen-moeten-wapen-altijd-dragen-vanwege-terreurdreiging.dhtml

Dus ook als je in privétijd bent. Dat is althans de stelling die ik de afgelopen dagen veel van collega's gehoord en gelezen heb.




silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1 Gepost op: 3 november 2014, 16:16:03
Mooi dat hier een topic over is, ik las het zojuist op het internet en bij mij kwamen gelijk vraagtekens: Wat wordt hiermee bedoeld en is dit uit zijn verband gerukt ja of nee? Zal Bouman écht bedoelen dat wij privé ons wapen dragen of bedoelt hij meer dat iedereen die wapendragend is tijdens diensttijd ook echt zijn wapen bij heeft. Ik vermoed het laatste, omdat er véél collega's zijn die executief zijn maar hun wapen laten verstoffen in de kluis. Denk dan aan (team)chefs, collega's van ondersteunende diensten etc etc.

Als er bedoelt wordt dat wij privé ons wapen moeten dragen heb ik daar op zich niet zoveel moeite mee, al zal ik het zelf niet doen. Juridisch is dit ook gewoon toegestaan, echter zijn er binnen de korpsen afspraken dat het niet gebeurt. Lijkt me dat deze interne regels dan eerst eens tegen de loep genomen moeten worden.

Hoe denken jullie hierover?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #2 Gepost op: 3 november 2014, 16:16:53
Ik lees in het stukje dat het aan de agenten zelf is of ze hem meenemen of niet, maar (Enigszins off-topic) moeten ze die dan ook thuis in een kluis bewaren net zoals bij sport schutters?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 3 november 2014, 16:27:33
Volgens de interne regels wel ja.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2014, 16:28:35
Ik heb al diverse collega's gesproken afgelopen week.
De meningen zijn verdeeld. Ik sprak er die hem 'waar en wanneer mogelijk'  gaan dragen.
Ik sprak er ook die het zeker niet gaan doen.

Ik ben geen tegenstander. 'Waar en wanneer mogelijk' geeft mij voldoende vrijheid.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2014, 16:32:58
Ik weet niet of het mij vrijheid geeft, want ik weet niet hoe ik 'waar en wanneer mogelijk' moet gaan lezen. Als het in diensttijd is, dan draag ik hem toch altijd al. Als het privé is, worden er dan nog aanvullende eisen gesteld zoals een wapenkluis? Of worden de interne regels gewijzigd? Zolang dit niet het geval is, denk ik dat er maar weinig collega's zijn die hem privé ook dragen.
Zoals ik het lees gaat het voornamelijk om de collega's die hem wel mogen dragen, maar nooit dragen in diensttijd (bijv rechercheurs) én de collega's die in uniform reizen. Ik ga er niet vanuit dat ik hem in privé tijd terwijl ik met de vrouw in de stad loop bij me moet (mag) dragen.

Ik zie nog wel meer beren op de weg, maar misschien ben ik te pessimistisch  :). Overigens een iets duidelijker stuk op nu.nl
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2014, 16:33:25
Citaat van: silque link=msg=1306040 date=1415028453
Volgens de interne regels wel ja.
Krijg je die kluis dan ook van de baas, of zijn die kosten voor jezelf?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2014, 16:37:42
Dat ligt aan de reden waarom je hem thuis hebt, als dit vanwege de functie moet (bijv piket) dan krijg je hem van de baas. Anders kun je zelf lappen, maar moet je je afvragen waarom je hem thuis hebt/wilt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2014, 16:46:03
Citaat van: silque link=msg=1306047 date=1415028778

Zoals ik het lees gaat het voornamelijk om de collega's die hem wel mogen dragen, maar nooit dragen in diensttijd (bijv rechercheurs) én de collega's die in uniform reizen. Ik ga er niet vanuit dat ik hem in privé tijd terwijl ik met de vrouw in de stad loop bij me moet (mag) dragen.


Lees het artikel op Intranet maar eens. Dan zul je zien dat daar niet geschreven wordt wat de verschillende media ervan maken.

Het blog lijkt heel duidelijk te zijn. 'Waar en wanneer mogelijk'. Punt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2014, 16:55:54
Hmmm...

Is de mindset van de agent wel zodanig dat hij - naast de verantwoording op straat tijdens de dienst -dat dragen van een wapen 24-7 wel dusdanig dat dat hem toe te vertrouwen is...?

Als jullie baas roept "waar en wanneer" mogelijk, maar zich kennelijk niet realiseert dat het gros thuis geen goede bewaarplek heeft, trek ik dat nu al in twijfel.